Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Totaler Krieg 2 (DG)

Startat av BigPapaBear, 25 juni 2008 kl. 16:00:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: "aegneus"Men det här är ett av inte så många strateginivåspel där normalutfallet borde vara en ryss som kan och skall gå till motanfall vintern 41/42.
ETO/AETO är också ett av de få.  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Granlid

En sak som jag inte riktigt greppar...

Enligt 2.3 så är det endast one-step units som går att placera ut som replacements. Two- (or three-) step units kan enbart placeras ut på kartan i samband med Combination.

Under 1.3.3 så klargörs att man som one-step units även kan använda "baksidan" på two-steps units, när man lägger ut Replacements.

Det jag då undrar är om man måste hålla reda på vilken sida man lägger units i sin Force Pool?
Är det OK att ta en two-step unit och använda den vid Replacement, dvs lägga one-step sidan upp på kartan?

Måste man vid Combination (av två stycken one-step units på kartan) ha en two-step unit i sin Force Pool som ligger med two-step sidan upp?
Detta undrar jag för att scenario A.2 listar att stora delar ryssens infanteri beskrivs som "re:", vilket jag antar betyder "reduced".
Enligt 2.3 Force Pool Limitations, så är alla units i sin Force Pool "an absolute limit".

Detta är säkert enkelt, men just nu har min hjärna hakat upp sig.  :?
Friendly fire isn't.

aegneus

Ja, det är enkelt.

Replacements kommer ut på kartan som en-steppare. Spelar ingen roll om det är baksidan av en två-stepsenhet eller en enhet med bara ett step.

En enhet med max två steps som finns på kartan kan sedan få ett step till genom att kombineras med ett annat step.

Enheter med max tre steps placeras på kartan genom att man tar bort två en-steppare, och lägger dit tre-stepsenheten på sin två-stepssida. (Sen kan den enheten direkt efter plocka upp ett tredje step genom att kombinera med ännu en en-steppare).

I force pool brukar jag lägga alla enheter med svagaste sidan upp, eftersom det är på den sidan de kommer i spel. Men de har inget styrkevärde i sig i poolen.

CiteraMåste man vid Combination (av två stycken one-step units på kartan) ha en two-step unit i sin Force Pool som ligger med two-step sidan upp?
Detta undrar jag för att scenario A.2 listar att stora delar ryssens infanteri beskrivs som "re:", vilket jag antar betyder "reduced".

Du kan alltså INTE bygga in en arme med max två steps på brädet genom att ta bort två singelsteps och lägga dit en tvåsteppare på fullstyrkesidan. Det är viktigt, eftersom framför allt ryska armeer tenderar att ha två steps, och man kan allstå inte trolla in lite gardesarmeer där de bäst behövs.

aegneus

Mer kommentarer om saker att hålla ögonen på...

Håller med om att man behöver planera sina kort. Rådet att köra den historiska sekvensen första gången är inte helt dumt. Mest är det ryssen som inte skall schabbla bort sina tunga offensiver - när man sätter in en sådan (utom vintern 41) gäller det att stå redo. Och ha massor med pansar, för det är blitz-shifts som gör skillnaden.

Annars...
 Se upp med att sätta svaga enheter i positioner där de kan bli anfallna på höga odds utan att kunna byta reträtt mot step - de kommer retirera först, ev svepa med sig andra enheter och sedan ge step losses till alla som nu är med i stacken.

Vissa saker måste planeras ett antal turns i förväg, speciellt de som är beroende av support units. Ex.vis allierade invasioner eller omfördelningar av multistep (eftersom de tar en vända genom delay box.

Ta t.ex. invasionen av Franska Nordafrika. Inte nog med att trupp måste stå i position för invasionen och det tar lite planering när man flyttar två step / turn över havet - dessutom förklarar man krig mot Vichy i slutet på sin omgång innan invasionen och om W.Allies sedan inte sett till att ha tillräckligt mycket support för att kontra Tysken, kan tysken blockera invasionen genom att kontrollera biscayabukten. Så det gäller att se till att man har tysken tillgängliga support + 1 (den sista för att skapa ett brohuvud) och planeringen för det startar 6 turns innan invasionen (eftersom det är så lång tid man som mest får vänta på att få in sin support från Delay box).
Det här är inte svårt - men man måste planera en del som Wallies.

Samma sorts planering (fast i lite mindre långt tidsperspektiv) gäller på östfronten inför storoffensiver - trupperna behöver stå 'på plats' när det smäller, support units behöver vara tillgängliga, stackar med tre en-steppare stå redo att konverteras till nyanlända tunga armeenheter, mm.

aegneus

Citat från: "tinG"
Citat från: "aegneus"Men det här är ett av inte så många strateginivåspel där normalutfallet borde vara en ryss som kan och skall gå till motanfall vintern 41/42.
ETO/AETO är också ett av de få.  :)

Det där gjorde mig intresserad av att prova någon gång! Länge sedan jag spelade gamla ETO och AETO har jag inte koll på alls.

Inte för att jag kan ordna tid till det, men det går ju att drömma om en game-off mellan TK och ETO där vi spelar och jämför...

Scipio

Fick ett litet brev med errata brickor för Totaler Krieg 2 och Dai Senso från Decision igår.
Det kan vara värt att registrera sitt spel och Decision ifall man vill ha dom.
"Randomization is too important to be left to chance"

spacemonkey

Citat från: "Scipio"Fick ett litet brev med errata brickor för Totaler Krieg 2 och Dai Senso från Decision igår.
Det kan vara värt att registrera sitt spel och Decision ifall man vill ha dom.

Har letat runt lite på deras sidan men hittar inte den infon. Skulle uppskatta en länk.

Elias Nordling

Har ingen länk men har för mig att man kommer till rätt sida om man googlar register decision games.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"