Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Invasion der begins

Startat av hybris, 29 juli 2008 kl. 20:19:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

hybris

Invasion der begins

654 Schwere Panzerjager Abteilung

Vecka 33 så ska jag anordna en mikrokampanj på Hisingen i Göteborg som utspelar sig i Normandie sommaren 1944.

Vi kommer att följa den tunga pansarjaktbataljonen 654 med sina jaktpantrar under dess försök att slå tillbaka invasionen.

Systemet blir rollspel/figurspel med tärningsinslag vid strid. Har man spelat Kellys hjältar eller andra "hidden"-scenarion i Ylvas regi så vet man hur det funkar.

Det finns plats för ca 20 spelare så alla som vill borde kunna vara med.
Du kommer att spela rollen som plutonschef eller  motsvarande i ett kompani i bataljonen.
När inte ditt kompani spelar så har du förmånen att få spela fienden och på så vis tvåla till kollegerna i de andra kompanierna.

Preliminärt Schema:
Måndag: Inställelsedag (resdag)
Tisdag : Ordergivning, svar på frågor mm samt första scenariot. Mycket rollspel samt förflyttning på karta.
Onsdag: Action!!!
Torsdag: Action samt slicka såren inför etapp två.
Fredag: Drar vi igång på eftermiddagen/ kvällen med våld
Lördag: Samma sak
Söndag: Avslutning samt utvärdering.

Observera att man som spelare INTE behöver delta hela veckan! Det räcker om man kan vara med antingen under Etapp 1 Måndag till Torsdag eller Etapp 2 Fredag till Söndag.

En speldag:
09.00 Frukost med det kompani som skall spela då de får de order som bataljonsstaben förberett kvällen före.
09.55 Spelarna från de andra kompanierna anländer (de som skall spela dagens fiender).
10.00 Action
13.00 Lunch
14.00 Action
18.00 Middag
21.00 Börjar trappa ner spelet ,bataljonsstaben får sina order och ingångsvärden för nästa dags operationer från högre ort.
22.00 Slutar spela för dagen. Bataljonsstaben planerar nästa dags strider.

Notera att Bataljonen inte vet vilket kompani som spelas nästa dag så de måsta bistå alla 3 kompanierna (om möjligt) med resurser och liknande.

Övrigt:

Kommer att ha en enklare kiosk med kyl i lokalen för törstiga spelare.

Kommer att lösa mat efterhand men förslag är att det kompani som skall spela gemensamt käkar frukost och att vi löser mat gemensamt.

Det kommer finnas möjlighet till att köpa varma mackor eller motsvarande.

Det är inget hinder om man jobbar och inte kan spela på dagtid.

Det behövs chefer på planeringsnivå som gör order på kvällen innan till kompanierna som sedan kommer efter jobbet för att försöka styra upp det hela. Där pratar vi främst om folk i bataljonsstaben eller liknande.

Kommunikation kommer att ske med radio, fältapa eller liknande för att det ska bli den rätta känslan.

Jag har två matrisskrivare som kommer att fungera som "Fjärrskrivare" där bataljonen får sina order genom. Ena skrivaren kommer OKH eller liknande att förmedla order till bataljonen från, den andra från bataljonen till kompanierna.

Jag har som mål att alla befattningarna skall vara fyllda innan inryck så att man kan sätta in sig i sin roll, så inga vakanser tack.

Om du vill vara med eller känner någon som vill vara med så hör av dig till mig.

mailto:birger.hanning@foreningenylva.org">birger.hanning@foreningenylva.org

0707-400695

Folk som kommer långväga kan antingen sova i lokalen på egna liggunderlag (Konventsstandard) eller bo hos bekanta.
Toalett finns i källaren och dusch finns hos mig.

Denna information kommer att publiceras på Ylvas, Sugs samt krigsspels.se/forum.

Väl mött: Birger

-----
Edit: Texten uppdaterad av Holmgren på uppdrag av Hybris (Birger)

Elimää

Meh, jag skulle gärna ha varit med men på måndagen är jag på monte cassino  för artspan efter två veckors rekognisering runt gustafslinjen och kommer inte hem förrän på onsdagen...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

BigPapaBear

Citat från: "Elimää"Meh, jag skulle gärna ha varit med men på måndagen är jag på monte cassino  för artspan efter två veckors rekognisering runt gustafslinjen och kommer inte hem förrän på onsdagen...

Hur mycket papier machie (eller hur det nu stavas) kommer du att behöva till det bygget???  :shock:  :up:
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Hur mycket papier machie (eller hur det nu stavas) kommer du att behöva till det bygget???  :shock:  :up:

Monte Cassino-området i 1:72. Cement?

hybris

Hoppas att ni får det trevligt,var i normandie och ardennerna själv för en vecka sedan=Vackert och förändrade min syn på slagen som var där.

Holmgren

Jag har på uppdrag av hybris (Birger) uppdaterat texten i det inledande inlägget. Den viktigaste korrigeringen är förtydligandet av att det som spelare räcker med att delta i en av de två etapperna. Det är alltså inte nödvändigtvis en veckas spel som krävs av deltagarna.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Elimää

Citat från: "hybris"Hoppas att ni får det trevligt,var i normandie och ardennerna själv för en vecka sedan=Vackert och förändrade min syn på slagen som var där.

Ja det àr ader har ar i florence just nu, vem kunde tro att ett for bra vaderslag kan ge sadana nackdelar, svart att ens rora sig nar det ar 35 grader varmt :)

Jag hor av mig senare under veckan...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Elimää

Det har ar ju ett arrangemang som man har vata drommar om, tyvarr ar de flesta drommar ganska vata i svett sa jag lovar inget, men jag kan sla en signal nar jag kommer hem.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]