Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Lock and load : Operation Garbo

Startat av Strv102r, 6 augusti 2008 kl. 22:06:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Strv102r"Jag är fortfarande sugen...

Du drömmer fortfarande om att tankfult få blicka ut ett brinnande Norrköping och sen, med en liten elegant gest, släppa löst de stora pansaranfallet som avgör kriget.

Strv102r

Om vi flyttar oss från Norrköping till Gotland och ändrar den eleganta gesten till radiokommandot "Alla T från TJ. Framåt! Framåt!" så är ni nog inte hel fel ute.

Sedan kan det ha att göra med att om man fokuserar på bataljonsnivån som jag gör i jobbet, så blir spelkorten ofta plutonerna. Så spelet ligger liksom i rätt nivå yrkesmässigt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Riktiiga officerare leder med gester, menande blickar och hotet om ett kraftfullt beteende.

Sten Ekedahl

Citat från: "Anders Fager"Riktiiga officerare leder med gester, menande blickar och hotet om ett kraftfullt beteende.

Om du inte har upptäckt det så har det faktiskt skett en viss utveckling sedan Napoleon och Wellington. 8)
Wargames - Laborationer i historia

A F

Citat från: "Sten Ekedahl"Om du inte har upptäckt det så har det faktiskt skett en viss utveckling sedan Napoleon och Wellington. 8)

När blev bordsskick omodernt? Armén började tappa när officerare slutade bära slips till fältuniformen.

Strv102r

"Thats the spirit! If nothing else works a total pigheaded unwillingness to look facts in the face will se us through" Generalen i Blackadder goes forth

Funkade det för brittiska armén 1916-17 så kunde det ju ha funkat för det svenska infanteriet... Men vänta, funkade det ens för snart 100 år sedan?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Orkar inte leta fram den nu, men det finns en fantastisk bild från Kreta på Witzig eller Ramke eller nån slik vettvilling som som står i rök och damm och ger order iförd full regalia. Inkusive snygga handskar & kritvit skjorta. Får det mesta att se rätt sluskigt ut. Och karljävulen har tidigare på dan hoppat ner på ön i fallskärm.

Allt man kan säga är  :ultra:

Snowfox

Citat från: "pelle""When attacking, each platoon rolls a number of dice equal to its firepower. Every die that equals or exceeds the "to hit" number (right superscript) hits the target."

Vid närmare eftertanke blir det nog ingen beställning ändå. Urk.

Ett sätt att se på den där "buckets of dice" metoden är att mentalt se det som att du slår för träff för varje stridsvagn etc som ingår i plutonen. Inte världen bästa system men inte mycket att välja på inom det specifika ämnet. Efter att ha spenderat såå mycket tid på 70-talet med AH:s Tobruk (som ju använde "to hit" tärningskast per granat) är detta ganska harmlöst.  8)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

silversixx

Med tanke på mängden svenska designers/medskrivare till krigsspel så köper jag spelet. Oavsett kasst eller dåligt.
Det ser ju faktiskt nästan litegrann ut som Amiga-spelet Yanks ju...

pelle

Citat från: "silversixx"Med tanke på mängden svenska designers/medskrivare till krigsspel så köper jag spelet. Oavsett kasst eller dåligt.

Du har helt klart en poäng där. Det är ju det där med spel med svenska brickor i också. Bortsett från min bucket-of-dice-allergi är det kanske inte något fel på spelet heller, och de två gånger jag har försökt har det gått bra att skriva om sådana regler till CRT:er med nästan exakt samma sannolikheter för olika antal träffar.

silversixx

Jag spelar GW-spel.
Så jag antar att "för många tärningar" är en ganska så subjektiv fråga ;)

Holmgren

Citat från: "Nisse"Jodå det är jag som varit med och designat modulen.
Kul! Se till att hålla oss uppdaterade!

Jag har spelat en del World at War: Eisenbach Gap i sommar och jag gillar det. Visst blir det en massa tärningsrullande, men det är enkelt och snabbspelat. Ett utmärkt alternativ att plocka fram medan vi väntat på nästa fotbollsmatch i EM.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

jerry

Citat från: "Anders Fager"Orkar inte leta fram den nu, men det finns en fantastisk bild från Kreta på Witzig eller Ramke eller nån slik vettvilling som som står i rök och damm och ger order iförd full regalia. Inkusive snygga handskar & kritvit skjorta. Får det mesta att se rätt sluskigt ut. Och karljävulen har tidigare på dan hoppat ner på ön i fallskärm.

Allt man kan säga är  :ultra:

JA FY FAAN MAN KAN JU INTE ANNAT ÄN SPELA TYSK
1939 -44  
:up:  :up:  :up:  :up:  :up:
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

jerry

Citat från: "silversixx"Med tanke på mängden svenska designers/medskrivare till krigsspel så köper jag spelet. Oavsett kasst eller dåligt.

samma här skit eller inte men gjorde man lumpen 81-82 så är retrovibbarna bara för starka
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

CanuckWannabe

Citat från: "jerry"

samma här skit eller inte men gjorde man lumpen 81-82 så är retrovibbarna bara för starka

Gjorde lumpen 85-86 så det är rätt tid, men vart är 2062:orna? Eller är man bara representerad av någon generisk pv-plut-plupp  :shock:  ?

Givet köp i alla fall.
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in