Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Civil War In The Far West: The New Mexico Campaign

Startat av Elias Nordling, 13 november 2008 kl. 17:26:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Detta spel återfinns i Strategy & Tactics 252, och täcker in den kampanj som resulterade i slagen vid Valverde och Glorieta Pass i sin helhet.

Spelet har enkla regler utan att hemfalla till något slags "Napoleon's Last Battles"-retro. Situationen är vidöppen och kraftigt beroende på hur motspelaren agerar. Sydstaterna har en massa terräng att erövra mot en numerärt överlägsen nordstatare. Men  nordstataren måste förstås sprida ut sig för att kunna hålla denna terräng, han kan inte lita på att kunna skugga sydstataren över kartan, då förflyttningspoängen är kraftigt variabla.

Förrådssystemet är litet klurigt, med depåer och förrådsvagnar som förbrukas vid strid och kan erövras från fienden. Att vara utan förråd kan ge kraftig utnötning och är inte att rekommendera. En intressant detalj är att förflyttningssystemet gör det i princip omöjigt att tvinga fram strid med en motvillig motspelare.

Spelet är snabbspelat med få stackar, och känns som en hygglig simulation. Det historiska förloppet är fullt rimligt i speltermer, men långt ifrån det enda möjliga.

Jag är inte helt säker på att stridssystemet som saknar reträtter och moralresultat verkligen funkar i alla situationer, men det känns som om jag skulle kunna spela ett antal partier innan jag på allvar kommit på om man kan missbruka det.

Jag gillar spelet och ger det en 4 av 5.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Kul titel.  :)
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Jag kortade den litet för att rubrikrutan inte tillåter för långa titlar :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"