Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Avalon Hills Arab-Israeli wars

Startat av Strv102r, 12 september 2008 kl. 22:12:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om spottingreglerna som sådana utan går mest på vad jag tycker är rimligt. Förbandsintegritet är nog något som behövs mer för "amatörer" som inte har förförståelse för förbands bredder och djup. Med officerare som omedvetet tänker i förband med deras bredder och djup och inte i grupper av spelpjäser så löser det sig själv. Annars så kan väl följande vara rimligt med tanke på epoken (60-70 tal):

Strvkompani (2-3 spelpjäser) tar 500 - 700 meter = stacking max två per hex. Antalet Strvkompanier avgör sedan bredden på bataljonen. Ofta kanske man inte anfaller på linje utan på triangel eller kvadrat beroende på antal Strvkompanier man har men bataljonen ska få anfalla på linje om man så önskar.

Strvkompani försvarar 3000-5000 meters bredd = Max spridning 10 hex mellan varje spelpjäs (fungerar väl bra då pluton, ca en spelpjäs, försvarar 1000 meters bredd = 4 hex)

Sen har ju pansarskytte sina egna bredder och djup. Uppsuttna samma som Strv ungefär i anfall, men smalare avsuttet. Pluton försvarade 200-300 meters bredd om jag minns rätt och kompani 500 - 900 beroende på om man var på linje eller triangel (motståndsnäste). Tror dock att det löser sig självt med tanke på de kortare räckvidderna. Man kan nog ha Strv-systemet som normerande för reglerna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Men nu lajvar du reglerna.....

Strv102r

Och?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Och?

Inget fel med det, men om man hittar på helt egna regler till ett spel och bedömer spelet efter dem blir det lite skevt.  :?

Är de egna reglerna bättre så är det ju bra, eftersom man då kan få ett dåligt spel att bli bra, men tja ja ni hajar.
En mycket bitter liten man.

Snowfox

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Strv102r"Och?

Inget fel med det, men om man hittar på helt egna regler till ett spel och bedömer spelet efter dem blir det lite skevt.  :?

Det är det som gör brädspelen överlägsna de datoriserade spelen.

Himla bra uppsummering av PBlitz et al.

Och ny ammunition för att radera ut de förklenande kommentarerna om mitt PGrenadier spelande och samlande.  :)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Strv102r

Jovisst. Nu är det ju inte så att jag hittar på egna regler. Vi kör på realistiska bredder utan att ha några regler för det. Det var bara ett förslag på hur de skulle kunna se ut för den som så önskar. Reglerna säger ju inget om det hela alls så man kan ju göra hur man vill med bredder och djup. Sedan ska tilläggas att finner jag något absurt i reglerna till ett spel och jag vet att jag har torrt på fötterna, gäller då främst i stridtekniska spel eftersom det är det jag mest gjort i 20 år, så drar jag mig inte för att modifiera regler. Händer sällan...

Ang Spotting så komplicerar bara det hela utan göra spelet bättre än Panzerleader och panzerblitz så där tar jag mig friheten och kör efter reglerna i Panzerleader och panzerblitz. Det blir alldeles utmärkt.

Strv102r

All eld från alla T-34/85 är ineffektiv. En SU-100 enhet nedhåller en M50 enhet. De två andra SU-100 omgrupperar för att hindra israelisk framryckning norrut längs SUEZ.

Den välriktade elden från AMX-bataljonen i deras stridställningar och från M51 enheterna på den bataljonens flank nedkämpar de två sista T-34/85 enheterna i väster. M51 bataljonen får dock inte framåt mot nästa mål än. En sammanstöt med SU-100 kan bli smärtsam.

Därefter lyckas egyptiern nedhålla hela M50 förbandet med eld från SU-100 och T-34/85.

Israelen framrycker med AMX bataljonen till höjdlinjen framför sig för att därifrån kunna nedkämpa de två SU-100 tillsammans med M51 förbandet, samt den SU-100 som fortfarande står centralt.

Strv102r

En M50 enhet nedkämpas av eld från T-34/85 i öst. Den andra nedhålls av eld från SU-100. De andra två SU-100 enheterna skjuter illa och lyckas bara tvinga en M51 enhet i skydd vilket är illa.
Å andra sidan lyckas M51 bataljonen bara tvinga ner en SU-100 i skydd. Däremot slår AMX-13 bataljonen ut den SU-100 som bekämpar M50 förbandet.

Strv102r

I öst nedhålls de sista M50 av eld från T-34/85 medan två enheter framycker in på närstridsavstånd. SU-100 nedhåller en M51 enhet.

M51 bataljonen lyckas nedkämpa en SU-100 medn AMX- bataljonen misslyckas att slå ut den andra. Huvuddelen av AMX-bataljonen framrycker in på kort skjutavstånd.

Strv102r

De sista SU-100 försvarar sig så gott de kan, men de krossas av elden från M51 och AMX-13 på korta håll.

De T-34/85 som är i närstrid med de sista M50 lyckas nedhålla dessa så att hela T-34/85 bataljonen kan framrycka in i närstrid. Oh-oh!

Givetvis krossas de sista M50. Men samtidigt kan israelen låta de snabba AMX-13 framrycka av kartan mot norr medan de eldkraftiga M51 tar stridställningar och stoppar T-34/85 från att ingripa. Även om T-34/85 får osannolikt bra verkan kommer egyptiern aldrig att komma ikapp i VP.

Jag har fått bra utdelning på kraftsamlingen i den riktning där jag ville bryta genom. Lokal överlägsenhet är svårt att överskatta. M50 kompaniet? Vill man vinna krig få man vara beredd att bränna en by eller två!

Zizka

Citat från: "Strv102r"

De sista SU-100 försvarar sig så gott de kan, men de krossas av elden från M51 och AMX-13 på korta håll.

De T-34/85 som är i närstrid med de sista M50 lyckas nedhålla dessa så att hela T-34/85 bataljonen kan framrycka in i närstrid. Oh-oh!

Givetvis krossas de sista M50. Men samtidigt kan israelen låta de snabba AMX-13 framrycka av kartan mot norr medan de eldkraftiga M51 tar stridställningar och stoppar T-34/85 från att ingripa. Även om T-34/85 får osannolikt bra verkan kommer egyptiern aldrig att komma ikapp i VP.

Jag har fått bra utdelning på kraftsamlingen i den riktning där jag ville bryta genom. Lokal överlägsenhet är svårt att överskatta. M50 kompaniet? Vill man vinna krig få man vara beredd att bränna en by eller två!

General "Van Damme" under napoleonkrigen sa att det går åt några ägg för att få en omelett....Han hade över 50% förluster men tog målet.

BigPapaBear

Citat från: "Zizka"General "Van Damme" under napoleonkrigen sa att det går åt några ägg för att få en omelett....Han hade över 50% förluster men tog målet.

Japp, Van Damme rockade. Han hade dessutom rest i tiden för att hjälpa Nappe...

En mycket bitter liten man.

Zizka

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Zizka"General "Van Damme" under napoleonkrigen sa att det går åt några ägg för att få en omelett....Han hade över 50% förluster men tog målet.

Japp, Van Damme rockade. Han hade dessutom rest i tiden för att hjälpa Nappe...

Ha ha ha

Oanade talanger den killen.
Tycker dock att han kunde ha stannat hos Napoleon....

Strv102r

Nytt scenario från januari 1973. Syrier mot Isaeler.

Jag är syrier. Jag har en Strvtyrka med T-34/85 och en T-34/100 samt Pvrb och pvpjäs och lite Grk. Jag grupperar Pvrb A-3 sagger och 8,5 cm Pvpkäser för att avregla anfallsmålet, en kibbutz med en skyttepluton, i syfte att hindra israelen förstärkningar att komma fram och påverka skeendet. Pilarna visar eldområdets skjutgränser för understödet. Strv grupperar för ett frontalanfall.

Strv102r

Det visar sig dock att jag gjort ett felaktigt antagande. När jag såg israelens "förstärkningar " om 5 enehetr uppgraderade Centurion enheter, två pansarskytteplutoner i M113 och lite Grk trodde jag att de anlände in från kartkanten vid spelstart. För mot uppgraderade Centurioner har jag ingen chans med T-34 om jag inte får ett försprång!

Men så är det inte visar det sig. Israelen får  sätta upp var han vill. Han ser min gruppering och grupperar sina strv frontalt framför mina Strv och med Psk i M113 i kibbutsen.

Jag är i efterhand direkt. Jag kan inte vinna den duell som börjar direkt då spelet börjar. Spelet är förlorat.