Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AH-spel som har överlevt

Startat av Scipio, 30 maj 2005 kl. 10:20:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Scipio"Det verkar ha klarat sig mycket bättre än många andra AH-spel.

En intressant lista i sig själv. "Hur många AH-spel har överlevt tidens tand?" Föreslår Anzio, även om brickorna verkar färglagda av Fab5, Russian Campaign & Flat Top.
Jag kollade igenom min hylla med AH spel och kom fram till att jag tycker att ganska många faktiskt har klarat sig rätt så braOch då menar jag spel med spelsystem som har överlevt "tillräckligt bra". Dvs. vissa kanske skulle ha mått bra av en nytgåva med tydligare och enklare skrivna regler osv.

- Advanced Civilization
- Age of Renaissance
- Atlantic Storm
- Diplomacy
- Empires in Arms
- Gettysburg '77
- Gettysburg '85
- Knights of the Air
- Machiavelli
- Napoleon
- Raid on St Nazaire
- Republic of Rome
- The Struggle of Nations
- TP Stalingrad
- Up Front
"Randomization is too important to be left to chance"

Thure

Andra AH-spel som jag tycker stått sig bra över tiden:
Titan (suveränt spel)
Thunder at Cassino
War & Peace
WSIM

thermopylai

Britannia!
Hannibal: Rome vs Carthage!
Successors!

Sen brukar det ju tjatas mkt om nåt som heter ASL, eller nåt sånt, på det här forat  :wink: Har aldrig förstått varför?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

totte30

Efter inventering av mina AH spel, kan jag komplettera tidigare inlägg med:

Battle of the Bulge ed 81
Fortress Europa
Midway
Panzergruppe Guderian

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Jimmy

Hej

Några Avalon Hillspel som jag tycker håller rätt bra än:

- Breakout Normandy, fantastiskt roligt. Köpte det bara häromåret, men det var fantastiskt roligt att spela. Hade en tät match i våras där jag förlorade hårfint som tysk. Har det mesta, inklusive relativt enkla regler.

. Turning Point, också bra, men inte riktigt lika fängslande. Situation med utnötning blir för påtaglig, eller ngt.

. Up Front, enkelt och kul

- ASL- Kul, men överarbetat, och hopplöst när man som jag inte har tid att spela så ofta.

AH- Spel som suger ngt otroligt i min samling är Panzer Blitz och B17, triiista tillställningar.

Hälsningar

Jimmy Engren
Växjö

A F

Citat från: "Scipio"Dvs. vissa kanske skulle ha mått bra av en nytgåva med tydligare och enklare skrivna regler osv.

Verkligen. Det finns två sega perioder i AHs produktion; dels i en del tidiga spel när de kan ägna en hel sida åt att förklara "upp för kullen" och dels chifferspåket som dyker upp med Anvil of Victory.

Citat från: "Scipio"- Advanced Civilization

Vad tillförde egentligen "Advanced"?

Citat från: "Scipio"- Machiavelli

Lysande spel. Trots att turkarna är rosa. Föredrar det framför Diplomacy.

Citat från: "Scipio"- The Struggle of Nations

Ett spel med massor av attityd. Det kändes otroligt cool med all historisk bakgrund och de små hexagonerna. Är det bra än i dag?

Citat från: "Scipio"- TP Stalingrad
- Up Front

Utmärkta båda två.

Citat från: "Scipio"- Titan (suveränt spel)

Sanslöst ballt. Fullständigt unikt. Sen finns där även klassikern "Magic Realm" som är otroligt snårigt och svårbegripligt och alldeles underbart på sitt eget charmiga sätt.  

Citat från: "Scipio"- War & Peace
- WSIM

Det första är gräsligt. Det andra fantastiskt. Har spelat Trafalgar två gånger. Askool. "Richthoffens War" är lysande i samma kategori.

Vill även lägga till
Squad Leader
Starship Troopers
Arab-Israeli Wars

Commissar_Piotr

Hej Grabbar

Märlkligt att inte fler nämner ASL, det är ju faktiskt det AH-spel som överlevt bäst och dessutom hela tiden drar till sig fler spelare.
Fantastiskt att detta spel fortfarande har samma regler som när det kom 1985.
Dessutom känns det fortfarande fräscht.
Garanterat bästa spel som givits ut hitintills, men vad vet jag, har ju inte spelat så länge.
Peter "Commissar Piotr" Rogneholt
"There have never been such a thing as a good war or a bad peace" Benjamin Franklin

A F

Citat från: "Commissar Piotr"Fantastiskt att detta spel fortfarande har samma regler som när det kom 1985.

Kom inte Squad Leader is original mycket tidigare? 1978 eller så?

Commissar_Piotr

Hej Grabbar

SL kom 1976 om jag inte misminner mig men det är inte samma spel som ASL.
Peter "Commissar Piotr" Rogneholt
"There have never been such a thing as a good war or a bad peace" Benjamin Franklin

A F

Citat från: "Commissar Piotr"Hej Grabbar

Hej Peter. :lol:

Citat från: "Commissar Piotr"SL kom 1976 om jag inte misminner mig men det är inte samma spel som ASL.

Ok. Vad är det som utlöser "ASL"? Jag tappade intresset vid Cressendo of Doom.

Thure

Vet någon om AH spelen Patton´s best och Kingmaker är något att ha?

A F

Citat från: "Thure"Vet någon om AH spelen Patton´s best och Kingmaker är något att ha?

Kingmaker är rätt kul. En mindre klassiker får man väll kalla det för. Har ingen koll på Patton´s best, men jag har hört folk både hata och älska det, så jag antar att det är intressant.

Hellstone

Citat från: "Thure"Vet någon om AH spelen Patton´s best och Kingmaker är något att ha?

Jag hade stora förhoppningar på det spelet när det skulle komma ut. Jag gillade B-17 skarpt och ett liknande med pansarvagnar kunde ju inte bli fell......men tyvärr, det kunde det. Det var alldeles för abstrakt. Den egna Sherman är i mitten av en cirkel (som har en antal sektorer) och när man flyttar så flyttas inte den egna vagnen utan fiendepjäser flyttas runt i sektorerna.
Jag ville så gärna gilla spelet så jag provade ett antal gånger, men sen så gav jag upp och har inte spelat det på....kanske 20 år.