Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Pacrims Blood and Iron

Startat av Strv102r, 12 september 2008 kl. 22:14:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Under veckorna kommer det under en tid framåt att spelas lite mindre och snabbare spel någon dag i veckan när jag är i Stockholm. Tyngre grejer på helgerna. En av de lättare sakerna är det här gamla spelet för att bryta av The arab-Israeli wars vilket ju kan bli lite monotont om man överdriver. Det kommer att bli ett par scenarior under veckorna framöver när tid ges och andan faller på.

Ola Palmquist. Spelar nu: GMTs Afrika 41, MMPs Bravery in the Sands,  Compass Games Operation Skorpion, The Gamers Crusader & Afrika. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Utgångsläget i 1864 scenariot. Preussen (blå) och Österrike (svart) mot Danmark (brun). Inte så ojämnt som det verkar. Preussen har en kår om två div + gardesdiv samt lite kavalleri och artilleri. Österrike har en kår om 4 brigader plus lite kavalleri. Danmark har fyra infdiv plus en brigad samt artilleri och kavalleri + befästningar. Österrikare och danskar har samma kvalitet medan preussarna är överlägsna.
Ola Palmquist. Spelar nu: GMTs Afrika 41, MMPs Bravery in the Sands,  Compass Games Operation Skorpion, The Gamers Crusader & Afrika. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Det var väl här den "nordiska försvarsunionen" brakade ihop eller var det på 40-talet? Det var väl ett danskt krig då också om jag inte minns fel.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Det var väl här den "nordiska försvarsunionen" brakade ihop eller var det på 40-talet? Det var väl ett danskt krig då också om jag inte minns fel.

Ja. Den skandinavistiska rörelsen sägs gå sin död till mötes i och med kriget 1864.

Strv102r

Läget efter första spelrundan:

De allierade väljer att binda med österrikarna och omfatta danskarnas befästa linje med preussarna. Det inledande preussiska anfallet mot TÖNNINGEN blir dock fiasko! Kåren splittras och förbanden agerar nu som separata divisioner. 1 av dessa blir dessutom uppriven. Danskarna för in en division till i striderna varpå de efterföljande 3 preussiska anfallen inte leder till någonting. Preussarna blir utmattade och kan inte fortätta anfalla.

Danskarna väljer därefter att dra ur TÖNNINGEN, men att inte backa omedelbart till den befästa linjen utan attt försvara gränsnära varför ytterligre förband förs fram. Det gick ju bra i början.

BigPapaBear

För övrigt ett gräsligt tråkfult spel...   :roll:

Men det levandegörs - som vanligt - av din AAR!  :up:

Strv102r

Preussarna följer efter och genomför resultatlösa anfall.

Danskarna och Österrikarna är passiva, båda enligt plan.

Notera de gula två divisionerna på Själland. I spelet finns chans att Sverige ska intervenera på dansk sida och så sker här. Skandinavismen är inte död! De svenska divisionerna är mindre än de danska och har samma moral som danskar och österrikare, men de har bakladdade gevär vilket ger stora fördelar i försvar.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"I spelet finns chans att Sverige ska intervenera på dansk sida och så sker här. Skandinavismen är inte död!

Hurra?  :?

Karl XV kör över riksdagen och går ut i krig. Enväldet är tebax!  :lol:

magnus lindström

Är det bara svenskarna som har bakladdare? Preussarnas nålgevär dök ju upp 1866 till Österrikarnas förskräckelse. Så svenskarna var långt fram i utvecklingen då antar jag?

magnus lindström

Det tidigare kriget jag nämnde

http://en.wikipedia.org/wiki/First_Schleswig_War

Det står att svenska styrkor var inblandade. Kanske frivilliga jag har inte läst än. Svenska flaggan syns då i allafall, och denna målades efter skandivanismens död
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Tropper_1849.jpg

Strv102r

I scenariot 1864 finns det bara regler för svenskarnas bakladdare. I 1866 scenariorna finns motsvarande för Dreyses nålgevär och frågan är hur de behandlar det franska Chassepot jämfört med Dreyses vapen i 1870 scenariot? Chassepot var bättre, men påverkar det på den nivå spelet har? "Båda har bakladdare, gott så!" Ett spel på taktsk nivå a la bataille, eller varför inte en uppföljare till APs kommande "Battles of 1866" kanske belyser den skillnaden.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Det står att svenska styrkor var inblandade. Kanske frivilliga jag har inte läst än.

Nu är det ett tag sedan jag läste om det, men jag vill minnas att den enda officiella svenska trupp som sändes till Danmark var en reservstyrka på några tusen man som aldrig deltog i striderna. Sverige var aldrig med i kriget "på riktigt".

Antalet stridande frivilligsvenskar kunde (om jag minns rätt) räknas i hundratal.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"och denna målades efter skandivanismens död

I det här läget kan det vara intressant att notera att rörelsen faktiskt får en liten återupplivning (dödsryckning?) i och med första världskriget, men att det inte leder till någonting annat än kamratlighet.

Strv102r

Den allierade sidan:

Preussarna ánfaller på nytt. Fiasko! Två div upprivna. Ett uppföljande anfall lyckas bättre då alla danskar rivs upp men till priset att det preussiska kavalleriet försvinner som spelkort. Preussarna kan inte fortsätta anfallen så danskarna har en chans.

Österrikarna griper in i skeendet. Fem anfall genomförs utan nämnvärd effekt.

Danskarna väljer att retirera till den befästa linjen vad den nu hette igen.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Danskarna väljer att retirera till den befästa linjen vad den nu hette igen.

Danevirke