Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The next war revisited

Startat av Fredrik H, 24 september 2008 kl. 23:06:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Citat från: "Andreas Lundin"felskrivning, va? ÄNDtarm skall det vara va?   :wink:

Oj vad jag känner mig motiverad att svara på frågan...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

... men man får väl hjälpa till.  :wink:

Rent tekniskt ökar verkan av artilleri ofta i skog. Man får luftbrisader utan att behöva använda de dyrbara zonrören då anslagsrör räcker bra. Man får dessutom en massa härliga sekundärsplitter från träden. Däremot försvårar skogen att upptäcka och identifiera målen. Även eldobservationerna försvåras. Sedan kan man ju väga in att pansarskytte tenderar att göra avsittning i skog oftare än i öppen terräng vilket gör dem sårbara dels genom att tempot på förbanden minskar vilket gör att eldningssystemen hinner med innan målet flyttat på sig samt att de rent fysiskt befinner sig utanför splitterskyddet.  Vad gäller möjligheterna att hitta grupperingsområden vid sidan av vägen för artilleriet så visst minskar de, men de kan ju gruppera på vägen om det är bråttom och man ska snabbgruppera. Glöm dock inte att man inte leder artilleriförbandens rörelser genom att skjuta från höften. Innan ett artförband grupperat har man redan klart var de ska gruppera nästa gång och så snart man kan går reken dit för att förebereda. Det är väldigt sällsynt att man inte kan hitta någonstans som är lämplig att gruppera om man vet i förväg vilken skjutriktning man ska ha i huvudsak och hur långt man ska nå, även i skog.

Att väga samman dessa fakta från verkligheten till ett spel är givetvis värre.

Att kasta om en divisions manöverdelar är en piece of cake. Att kasta om logistsiken är värre. Men det är klart att man kan göra det. Antalet friktioner kommer att öka men med ett system som vårat (eller det tyska) där alla ser helheter och tar egna initiativ så brukar det lösa sig på något sätt, men inte helt smärtfritt. I ett toppstyrt system blir friktionerna mer svårlösta, men kanske färre om högre echelong hunnit förbereda väl och samordna väl, eller kanske fler friktioner, och mer svårlösta, om man inte samordnat väl.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Ursäkta för det. Vet inte vad som flög i mig, har ju själv tillhört den kåren... :oops:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Ingen fara. Jag bara jävlas med dig.  :lol:

sfclinken

Även om det nu skulle vara så att reken misslyckats med pjäsplaceringen på en grupperingsplats i skogen och man fått mask framför pjäsen så finns det alltid motmedel i form av motorsåg eller pentylstubin...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Fredrik H

Tackar för informationen. Intressant att verkan faktiskt ökar i skog, det känns inte som en lärdom jag erhållit från mina spel. Skog tycks där vanemässigt skydda mot allt. Jag kommer ihåg att The Gamers hade en rätt intressant diskussion kring skog i CWB-serien, där Dave Powell inte gav försvararen någon bonus av att stå i skogen. Helt riktigt utifrån empirin visade det sig, ett intressant exempel på att det som vi uppfattar som rimligt och förnuftigt inte alltid äger sin riktighet på slagfältet.
Beträffande försvarets relation till kroppens inre så avstår jag från att kommentera, jag fick ju inte ens göra lumpen. Kanske att mitt besatta krigsspelande är en livslång kompensation för den manlighet som därmed berövats mig?  :insecure:
Med tanke på vår hobbys innehåll är jag däremot väldigt tacksam för att det finns människor på forumet vars erfarenheter sträcker sig bortom mina.  :up:

Strv102r

Den direkta verkan av elden ökar ofta, men möjligheterna att komma till skott mot rätt mål minskar eftersom det är svårare att upptäcka, klassificera och identifiera målen. En försvarare som är nedgrävd uppväger dessutom ofta den aningen ökade verkan med ett skydd som motsvarar pansarskyttefordon, medan den avsuttne anfallaren överger sitt skydd och därmed blir relativt mer sårbar för splitter. Dessutom ökar probleen med ledning av rörlig strid i skog och tempot dras ner (skrev en hel del om tempots betydelse i en annan tråd).

Att skog sammanfattningsvis är bättre defensiv terräng för skytteförband mot anfallade pansarförband är rätt. Ju besvärligare och mer svårframkomlig för stridsfordon desto bättre.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Att skog sammanfattningsvis är bättre defensiv terräng för skytteförband mot anfallade pansarförband är rätt. Ju besvärligare och mer svårframkomlig för stridsfordon desto bättre.

Men enterna då?  :?

:D
En mycket bitter liten man.

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"Att skog sammanfattningsvis är bättre defensiv terräng för skytteförband mot anfallade pansarförband är rätt. Ju besvärligare och mer svårframkomlig för stridsfordon desto bättre.
Kanske uppenbart i sammanhanget - men pv-vapen med kort räckvidd (P-skott/P-skiva/Grg etc.) blir effektivare medan (trådstyrda) robotar med längre räckvidd blir mindre effektiva.

//EvilSpook

BigPapaBear

Citat från: "EvilSpook"Kanske uppenbart i sammanhanget - men pv-vapen med kort räckvidd (P-skott/P-skiva/Grg etc.) blir effektivare medan (trådstyrda) robotar med längre räckvidd blir mindre effektiva.

//EvilSpook

P-skiva. Man får bara kriga i två timmar på vardagar.  :D  :oops:

EvilSpook

Citat från: "BigPapaBear"P-skiva. Man får bara kriga i två timmar på vardagar.  :D  :oops:
Menade givetvis P-Lisa (Pv-Lotta?).  :twisted: Ola skrev ju att fordonen har begränsad rörlighet... (Men man kan göra egna p-platser med pentylstubin).

//EvilSpook

BigPapaBear

Citat från: "EvilSpook"Menade givetvis P-Lisa (Pv-Lotta?).  :twisted: Ola skrev ju att fordonen har begränsad rörlighet... (Men man kan göra egna p-platser med pentylstubin).
//EvilSpook

Pv-Lotta... Har hon p-stav när hon umgås med p-nis?  :lol:

Tack för mig, jag är här hela veckan!  :P

Fredrik H

Citat från: "Strv102r"...  Att väga samman dessa fakta från verkligheten till ett spel är givetvis värre.

Kanske enklast att låta artillerield mot skog vara omodifierad? Det tycks inte vara så att man uppsöker skog för att skydda sig mot artilleriet, snarare för att undvika upptäckt? Kan ju i och för sig resultera i samma sak. Jag är nog av uppfattningen att spelmekanismer ska leda spelandet i en riktning som påminner om det som man faktiskt skulle anse vara riktigt i en verklig situation. Kanske därför som CDG-spel inte riktigt är min kopp te.  :roll:

BigPapaBear

Citat från: "Fredrik Hornegård"Jag är nog av uppfattningen att spelmekanismer ska leda spelandet i en riktning som påminner om det som man faktiskt skulle anse vara riktigt i en verklig situation. Kanske därför som CDG-spel inte riktigt är min kopp te.  :roll:

Jag är med i Fredriks lag.

Fredrik H

Citat från: "BigPapaBear"Pv-Lotta... Har hon p-stav när hon umgås med p-nis?  :lol:

Tack för mig, jag är här hela veckan!  :P

Hmm, måste jag vara med i Björns lag då?  :insecure: