Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs Drive to the Baltic

Startat av Strv102r, 1 oktober 2008 kl. 14:47:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Nu märks det att tysken är helt fokuserad på RIGA och verkar har skygglappar som gör att perceptionen blir alldeles för snäv.

Jag försöker kapsla in brohuvudet. Grön grupp avvaktar out of supply effekter innan anfall och tysken, som har en god chans att göra motanfall och bryta sig ut/in gör ingenting. I väster tar jag terräng och avskär fiendens underhåll. Nu börjar klockan ticka innan alla förband väster RIGA blir out of Supply! Röd grupp släpper en pansarkår till försvaret mot tyskens  brohuvud.

Tysken å sin sida samlar allt offensivt runt västra RIGA och anfaller. Jag tappar 25% på pansarkåren, men den håller. Tysken tappar två slaskförband (ett av dem SS brigaden Nederland) i östra RIGA.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Och så slår out of supply till!  :lol:

Borde ligga en markör på de avskurna tyskarna i grön grupp också.

Vad ska tysken göra nu då? Anfalla västerut och öppna vägen bakåt? Då blir det inget med RIGA. Eller ska han anfalla out of supply mot RIGA för att öppna den vägen?

Jag vågar sätta pengar på att det blir mer gatustrider i RIGA, sedan, om han lyckas, anfaller han västerut.

Ett uppenbart arrangerat foto. Hade det varit mina värar hade jag spöat dem för de usla eldställningarna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jag vill dra nytta av situationen och anfaller RIGA STRAND med ett gäng skyttediv. Fienden håller, men inte länge till. Grön grupp anfaller de inneslutna som överlever denna gång.

Tysken anfaller ännu en gång mot RIGA och trots underhållssituationen får han bra utfall pga. bra chits och täningar. Min kår går ner till 25%, en step kvar... Men han tappar också och framför allt, han har inte tagit RIGA. Istället för att anfalla och undsätta de inneslutna (av grön grupp) så överger han dem och drar bakåt.

Strv102r

Jag tar RIGA STRAND. Grön grupp slår delar av den inringade styrkan medan delar flyr genom ZOC med förluster. Det som hette röd grupp anfaller och slår de tyska förbanden framför sig. De tyska förbanden väster RIGA har nu inget flankskydd alls.

Tysken anfaller inte västra RIGA, utab söder om RIGA och tar terräng rakt söder om västra RIGA. Detta ger mig en ny möjlighet... Hans förband i brohuvudet anfaller söderut och tar terräng. En av mina pansarkårer, den östra, ringas in.

Strv102r

Tysken anfall söder om RIGA var ogenomtänkt. Det blottade en farlig flank mot mina nu obundna förband i den gamla röda gruppen. Jag nyttjar tillfället och anfaller mot RIGA med dessa förband och vi slår den tyska stridsgruppen med en Pzdiv.

Tysken brohuvud kämpar sig till lite mer mark och han slår en av mina kårer. Nu börjar han dock få ont om förband för att både försvara tagen terräng och fortsätta anfallen mot RIGA från öster.

I norr framrycker jag för att komma i kontakt med fienden på nytt och anfalla i syfte att nå kusten även här. Det skulle avskära alla tyska förband på kartan, utom säkdiven i västra kartkanten

Strv102r

Situationen i fickan väster RIGA utvecklar sig till en katastrof för tysken. Han tar i och för sig mer terräng från brohuvudet mot RIGA men jag bedömer att han har nått kulminationspunkten.

Sten Ekedahl

Ser ut som Josef behöver beordra utökad produktion av medaljen "Sovjetunionens hjälte"!  :D
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Jag samlar resurser för ett anfall mot Luftwaffefeldtdiv i norr.
Tysken lyckas pressa sig fram en hex till mot RIGA i brohuvudet.

Strv102r

Det enda som hinner hända innan spelet tar slut är att jag slår Luftwaffefeldtdiv i norr och rycker fram mot kusten. Tysken drar ur 11 SS ur RIGA och blockerar vägen till kusten för mig.

Sovjetisk vinst!