Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hexspelsförening i Jönköpings/Vaggeryds området

Startat av dmagnusson, 20 november 2008 kl. 19:44:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Snowfox

#15
Citat från: "Elias Nordling"...12 mil med bil är inte så farligt om man bor i glesbygden, har jag hört  :insecure:

Det tar ungefär lika lång tid med bil som för en stockholmare att resa med tunnelbana mellan Vällingby och Hässelby...  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

#16
CiteraDet tar ungefär lika lång tid med bil som för en stockholmare att resa med tunnelbana mellan Vällingby och Hässelby...

Det beror på om det är löv på spåren eller inte.  :roll:

Löv på spåren, är det en unikt svensk naturkatastrof, något man tar till när man inte har årliga höstcykloner och inte väntar sig annat än att det ska snöa om vintern.  Någon som vet om "bunteblätte am der eisenbahn" lamslår trafiken årligen i Tyskland, till exempel?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

#17
Citat från: "Elias Nordling"Det beror på om det är löv på spåren eller inte.  :roll:

Och det jobbiga är att han inte skämtar...  :cry:

CiteraLöv på spåren, är det en unikt svensk naturkatastrof, något man tar till när man inte har årliga höstcykloner och inte väntar sig annat än att det ska snöa om vintern.

Jantelagen gäller även vädret. Det ska minsan inte komma här och utmärka sig!  :D

Elias Nordling

#18
CiteraNågon som vet om "bunteblätte am der eisenbahn" lamslår trafiken årligen i Tyskland, till exempel?

Sofia som bott och jobbat i Tyskland säger att alla kommer försent till jobbet pga tågstopp de nätter det varit nattfrost  :wink:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

#19
Jag kan bara bekräfta att den s.k. lövhalkan inte är en myt eller något att skylla på utan faktiskt det jobbigaste på hela året när det gäller järnväg och spårbunden trafik. Första natten när det släppt loss massa löv från träden så står allt still i stort sett, godstågen orkar inte upp för backar och persontåg har svårt att stanna.

Frost är lite samma sak, och även pollen faktiskt. Konstigt att en 150 år gammal uppfinning (i Sverige) ska vara så känslig för vädrets makter.

BigPapaBear

#20
Citat från: "Jon"Jag kan bara bekräfta att den s.k. lövhalkan inte är en myt eller något att skylla på utan faktiskt det jobbigaste på hela året när det gäller järnväg och spårbunden trafik. Första natten när det släppt loss massa löv från träden så står allt still i stort sett, godstågen orkar inte upp för backar och persontåg har svårt att stanna.

Frost är lite samma sak, och även pollen faktiskt. Konstigt att en 150 år gammal uppfinning (i Sverige) ska vara så känslig för vädrets makter.

De får väl köra med dubbar som alla andra?  :?

 :P

Elias Nordling

#21
CiteraFörsta natten när det släppt loss massa löv från träden så står allt still i stort sett, godstågen orkar inte upp för backar och persontåg har svårt att stanna.

Om jag förståt problemet rätt är det egentligen främst gröna löv som är problemet, pga att klorofyllet häftar fast vid spåren och förstör hjulen. Träd ska ju egentligen inte fälla gröna löv, det händer bara om det blir en frostknäpp innan de lyckats suga ut all den värdefulla klorofyllen. Det är rimligen en biologisk kostnad som begränsar utbredningen för träden. Så det skulle faktiskt kunna vara så att löv på spåren faktiskt bara är ett problem inom en smal klimatzon i nordliga tempererade trakter.

Och hur är kommunikationerna mellan Vaggeryd och Borås en dag som denna?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

#22
Citat från: "Jon"Jag kan bara bekräfta att den s.k. lövhalkan inte är en myt eller något att skylla på utan faktiskt det jobbigaste på hela året när det gäller järnväg och spårbunden trafik. Första natten när det släppt loss massa löv från träden så står allt still i stort sett, godstågen orkar inte upp för backar och persontåg har svårt att stanna.

Frost är lite samma sak, och även pollen faktiskt. Konstigt att en 150 år gammal uppfinning (i Sverige) ska vara så känslig för vädrets makter.

Har det alltid varit så eller är våra moderna lösningar sårbarare för naturens inverkan?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Jon

#23
Att det främst blir svårigheter av gröna löv kan säkert stämma till en del, det är oftast första halkan som är värst. Men även gamla färgglada löv ställer till det.

Lövhalkan har alltid (mig veterligen) varit ett problem för svenska järnvägare.

BigPapaBear

#24
Citat från: "Jon"Att det främst blir svårigheter av gröna löv kan säkert stämma till en del, det är oftast första halkan som är värst. Men även gamla färgglada löv ställer till det.

Lövhalkan har alltid (mig veterligen) varit ett problem för svenska järnvägare.

Å jag som förväntade mig en lång harang om hur pass mycket bättre det var förr...  :x  :P

Snowfox

#25
Samma här....  :(
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.