Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs von Mansteins backhandblow

Startat av Strv102r, 25 oktober 2008 kl. 16:11:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Popov drar iväg med täten! Nu kommer underhållsproblemen att sätta in så tempot i täten kommer att nedgå. 17Pz tvingas bakåt medan fienden i söder tar mer terräng med lite förluster. Inget spektakulärt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Som sagt, Popovs tät tappar tempo medan bakre delar ansluter framåt. 5 SS Wiking skickas för att fördröja Popov. Den starkaste kvarvarande delen av 17Pz innesluts.

FRIDERICUS 2 fortsätter sakta trycka mig bakåt med sakta ökande förluster (för fienden alltså)
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

En av Popovs pansarkårer framrycker nu i rakt östlig riktning. Eftersom W inte går att ta sig förbi utan risk för förluster som jag inte har råd med avser jag försöka vilseleda fienden att tro att jag tänker skära av FRIDERICUS 2 alternativt ta STALINO nere i sydost. Detta kommer att binda huvuddelen av de tyska förbanden som inte redan är bundna av 6 och 3T arméerna. Min nya egentliga kraftsamlingsriktning är i norr genom 17Pz mot POLTAVA.

Strv102r

Popov sprider ut sig för att hota såväl DNEPROPETROVSK (binder 5SS), STALINO (binder tillkommnade Pzdiv från sydost) och ryggen på FRIDERICUS 2 (binder 3SS). Samtididigt grupperar två av 3T pansarkårer "omärkligt" om till den norra flygeln...

FRIDERICUS 2 kommer ingenstans denna gång.

Strv102r

Popov markerar hotet mot FRIDERICUS 2s rygg med en pansarkår. Anfallet mot 17 Pz skadar honom men han kan retirera bakåt.

Tysken ser att pansarkåren i KHARKOV är borta och ersatt med en gardesskyttediv. Om han kan ta bort gardesskyttediv däremellan så kan ha ge sog på KHRKOV i nästa impuls. 2 KG ur GD och ett reg ur LAH anfaller, men jag backar en hex och de tar 2 steploss. Hurra!

Strv102r

Mina pansarkårer kör över resterna av 17Pz (en liten rest finns underställd 168 inf) och fortsätter österut. Ett genombrott! Problemet är att jag har väldigt lite resurser för att både flytta och anfalla så så snabbt kommer det inte att gå (min logistiska kraft har kulminerat och tysken har nu övertaget i möjligheter att agera). Försvaret av KHARKOV förstärks i bredd och vidmakthållet djup.

Popov är ju nästan helt utan underhåll så han står still och manöverar bara lite med pansarkåren i FRIDERICUS 2 rygg.

FRIDERICUS 2 styrkan genomför två anfall. Båda blir fiaskon med mycket dåliga tärningsslag! 2 steploss i varje anfall och inga förluster för mig.

Strv102r

Under den sista impulsen (de förband som inte gjort något tidigare får anfalla eller flytta) drar sig Popov norrut igen. Syftet är uppnått och det är ingen chans att vi når några mål då 5 SS och & 3Pz är i vägen samt att underhållet begänsar rejält. Bättre att dra tillbaka så att vi inte åker på ett "backhandblow".

Tysken följer efter med 5 SS.

Det var en turbulent spelomgång. När det började var jag rädd att förlora nästa GT då jag hade 24 VP och jag behövde 26 för att inte förlora på sudden death nästa runda (denna räckte det med 20 för att hålla igång). Att tysken skulle ta några VP med anfall genom förluster var inte osannolikt samtidigt som jag inte skulle kunna nå POLTAVA eller något annat geografiskt mål. Återstod att tillfoga förluster så att spelet håller i gång då det snart är tysken som börjar bli pressad för att inte förlora på sudden. Om spelet bara gick vidare två omgångar till trodde jag att jag hade en sportslig att vinna genom att backa hem med Popov och inte bjuda på några flanker för ett rejält backhandblow.

Men detta gameturn så tappar ju tysken 6 steps i sina tre anfall som slutar oväntat dåligt allihopa medan jag inte tappar något = 6VP till mig. Inte nog med att jag med marginal slipper att förlora på sudden death nästa runda, jag vinner på sudden denna rundan! På precis 30 Vp!

Elias Nordling

Som jag sade, man måste vara väldigt försiktig med attackerna i detta spel för att inte förlora på förluster!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Så sant, det var pga. dem jag var rädd att förlora. Men frågan är om det inte straffas för hårt? Hur skoj är det och hur mycket händer om man inte vågar anfalla? Hade min motståndare inte haft sån otur på alla tre anfall hade vi ännu varit i gång.

Elias Nordling

>Men frågan är om det inte straffas för hårt?

Jo jag tycker nog det, det känns som en väldigt artificiell orsak att begränsa sina anfall för. Stridssystemet där försvararen ofta kan byta skada mot reträtt gör sitt till.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling">Men frågan är om det inte straffas för hårt?

Jo jag tycker nog det, det känns som en väldigt artificiell orsak att begränsa sina anfall för. Stridssystemet där försvararen ofta kan byta skada mot reträtt gör sitt till.

Har tänkt på det ett tag. Jag tycker nog att det är ett enkelt sätt att simulera skillnaden mellan stridsuppgifterna "fördröj" och "försvara".