Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av OSGs Sun of Austerlitz

Startat av Strv102r, 23 november 2008 kl. 21:57:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Jag söker bara hålla fransosen i BRUNN avskuren och inväntar rätt läge att anfalla staden från flera håll. Fransosen är mer aktiv. Han söker klämma Bagration från två håll med Bernadotte och Davout, men Bagration slinker över vattendraget och undkommer. In bayersk division anländer från väster och anfaller Kutusov. Varför ser ni inte den? Därför att den krossas helt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Bagration inväntar en rysk division medan Kutustov inväntar en österrikisk för att få en rejäl överlägsenhet mot Nappe i BRUNN. Liechtenstein anfaller Davout men får så mycket stryk att det bara är minimala spillror kvar efter Davouts förföljning.

Fransmannen drar Davout mot BRUNN igen. Bernadotte återgår in i BRUNN.

Förhandlingarna bryter samman. Preussarna skickar sitt ultimatum till Nappe och inom kort anländer Höhenlohes kår som förstärkning!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jag avvaktar då det är fransmannen som nu har pressen på sig för att vinna. han söker då ett slag med Davout och Bernadotte mot Kutusov, men denna nekar ett slag och hinner glida bakåt. I norr ser vi Hohenlohes kår, men den hinner inte fram innan spelet är slut. I stort är läget så här då också. Då har Davout och Bernadotte söktt en drabbning med Alexander, men även denna avböjer och drar bakåt. Hohenlohe står bakom Bagration och hade spelet fortsatt hade det blivit mer än en Austro-Russian marginal victory.

Strv102r

Då systemet är jättebra för att lyfta fram inflytelserna på operativ nivå under Napoleonkrigen och det tog en bit in i spelet innan vi fick grepp på finesserna så kommer vi att köra en gång till. Finns det intresse för att jag ska avrapportera detta eller räcker denna omgång?

tinG

Jag läser med glädje igenom en AAR till!
 :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Nystart. Jag väljer att inte göra någon operationsplan riktigt än, utom den rätt vaga och generalla idén att placera mig centralt och kraftsamla mot del av fienden i taget.

I stort följer jag agerandet från förra genomförandet och inväntra Alexander/Buxhövden som ska gruppera just centralt.

Även fienden agerar i stort som sist. Istället för att förfölja Kutusov med Murat längs den bra vägen så går han återigen på sämre vägar i centern .

Elias Nordling

En sak som kommer tillbaka till mig när jag ser din AAR är att systemet gör ett bra jobb med att skildra svårigheterna med att koncentrera sina styrkor inför ett slag, men ett dåligt jobb med att förklara varför de är utspridda till att börja med.

Jag tror dels det har med logistikreglerna att göra, de har en bra ansats, ju större arméer på en plats, desto större attrition. Men de är litet för lätta att kringgå genom att dela upp styrkorna i flera hexer i omedelbar närhet till varandra.

Dels har det med segervillkoren i spelen att göra, som ofta är påfallande primitiva: Ge motståndaren ett rejält kok stryk så vinner du. Att samla sin armé så fort man kan och spöa upp allt som kommer i ens väg är därför kraftigt premierat.

Kommentar?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"En sak som kommer tillbaka till mig när jag ser din AAR är att systemet gör ett bra jobb med att skildra svårigheterna med att koncentrera sina styrkor inför ett slag, men ett dåligt jobb med att förklara varför de är utspridda till att börja med.

Jag tror dels det har med logistikreglerna att göra, de har en bra ansats, ju större arméer på en plats, desto större attrition. Men de är litet för lätta att kringgå genom att dela upp styrkorna i flera hexer i omedelbar närhet till varandra.

Dels har det med segervillkoren i spelen att göra, som ofta är påfallande primitiva: Ge motståndaren ett rejält kok stryk så vinner du. Att samla sin armé så fort man kan och spöa upp allt som kommer i ens väg är därför kraftigt premierat.

Kommentar?

Tja, det är väl just det som är idén. Vertrennt marschieren, verrient schlagen. Att dela upp styrkan i ett par angränsande hex är som jag upplever det ett medvetet val. Detta ställer ju till det lite i marschordning då man ofta tvingas ta mer eller mindre parallella vägar. Just denna marschplanering var ju en av de större sysslorna under denna epok. Sedan är det ju en helt annan sak om man roas av detta. Ungefär som logistikhanteringen i OCS antar jag.

Nappes operativa idé var just det avgörande slaget. Detta märks också tydligt i militärteoretikerna som inspirerats av honom, Clausewitz och Jomini. En simulering av Napoleonkrigen bör ha det avgörande slaget som ledstjärna, om än inte ensam allenarådande. Vad man ska göra är således inte så svårt, men hur...

Elias Nordling

CiteraTja, det är väl just det som är idén. Vertrennt marschieren, verrient schlagen. Att dela upp styrkan i ett par angränsande hex är som jag upplever det ett medvetet val. Detta ställer ju till det lite i marschordning då man ofta tvingas ta mer eller mindre parallella vägar. Just denna marschplanering var ju en av de större sysslorna under denna epok.

Man behöver inte ta parallella vägar, det är litet det som är problemet. När man kör spelen i serien känns det som att fas 1 är att städa upp i truppernas placering och koncentrera dem. Med andra ord framstår de historiska förflyttningarna som enbart dåliga ur spelmekanisk synvinkel. Det tycker jag känns som ett misslyckande för systemet.

Jag tror att om man hade "forage"-brickor, som markerade områden där en kår hade plundrat tomt på mat, skulle saken komma i en annan dager. Då skulle det finnas ett betydligt större incitament att marschera längs med parallella färdvägar.

Strv102r

Man måste inte ta helt parallella vägar, men om man vill kunna flytta styrkan som en multi-hex styrka nästa gång också måste de sluta förflyttningen bredvid varandra vilket gör att de startar bredvid varandra och slutar på samma sätt.

Eftersom det hela tiden finns ett behov att ha detachment ute för att hindra motståndaren att skära av operationslinjen så kan man inte städa så mycket som man kanske vill. Principen kraftsamling hamnar här, som så ofta, på kollisionskurs med principen säkerhet. Dessutom behöver man skurar av detachment och spaningsförband för att vilseleda och skydda mot vilseledning.

Finns det bättre sätt att åstadkomma samma effekter? Finns det säkert, men detta fungerar tillräckligt bra.

När jag läser Jomini så är detta ett system som hjälper mig att förstå Jomini, och tvärtom.

Strv102r

Murat fortsätter i centern medan Nappe marscherar längs den stora östra vägen mot österrikarna. Jag behåller handlingsfriheten genom att stå kvar med Kutusov och bagration i väster, österrikarna i öster och Alexander/Buxhövden närmar sig centern. Tanken är att jag ska samla två av dessa tre styrkor mot ett mål, antingen i öster eller i väster.

Elias Nordling

Jag säger inte att systemet är dåligt, bara att jag får en känsla av att det inte gör tillräckligt. Framför allt det här med att de historiskta startpositionerna ofta framstår som korkade i spelet.

Strv102r

En tydlig tyngdpunktsförskjutning österut för fienden jämfört med första gången. Det kan vara så att det nu öppnar sig en möjlighet för mig att med Liechtenstein och Alexander/Buxhövden slå Murat, om denne fortätter norrut, och att med Kutusov/Bagration anfalla söderut och sedan österut för att avskära Nappes kommunikationslinjer.

Strv102r

Murat har placerat sig så att jag enkelt kan samla Liechtenstein, Alexander och Buxhövden för att nå lokal överlägsenhet. Jag ska dessutom anfalla söderut med Bagration och Kutusov längs den röd-bruna vägen i syfte att avskära, eller hota att avskära Nappes kommunikationslinjer.

Strv102r

Murat visar sig vara starkare än beräknat! Jag väljer ändå att gå på. Det slutar illa. När slaget är slut och jag har retirerat har jag tappat 10000 man och Liechtenstein är förödd. Murat har tappat 4000. Murat väljer att förfölja Alexander som inte hinner undan, utan får retirera i strid vilket kostar 3000 man till. Murat har då tappat 2000 i marschförluster. Nappe anfaller Liechtenstein som dock hinner vika innan strid.

Kutusov och Bagration har stor framgång och nästan förintar en fransk division och tränger långt söderut längs vägen. Men då fiaskot i centern står klart väljer jag att inte fortsätta och försöka avskära då Nappe skulle avskära mig i norr samtidigt, så vi backar tillbaka till utgångsläget. Detta byte gynnar honom bättre än mig då han kan ta BRUNN då. Nu gäller det att backa hem, slicka såren och invänta förstärkningar.