Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

CMBB & CMAK

Startat av marjo, 7 december 2008 kl. 18:22:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

marjo

Nån som spelar nått av dem spelen? Vet att det inte är brädspel men..

Andreas Lundin

HAR spelat en jäkla massa av dessa spel. Inte intressant längre eftersom det är triljoner gånger roligare att spendera tid face to face med andra krigsspelare.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

marjo

Tycker dom funkar bra i brist på levande spelare, eller när man inte kan träffas "face to face":-)

Elias Nordling

Kodsjukan slår till. FFNAM!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Doomfarer

Citat från: "Elias Nordling"Kodsjukan slår till. FFNAM!

Alla seriösa spelare vet ju vad FFNAM står för men CMBB och CMAK är volapük för mig.  :?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

Utan att Googla (man vill ju inte att Anders ska vrida sig av smärta pga störningar i Kraften) gissar jag utifrån den extremt torftiga informationen att det rör sig om datorspel. Då de två första bokstäverna är samma kan man tänka sig att det rör sig om en spelserie. BB och AK skulle då kunna stå för Battle of the Bulge och Afrika Korps. C står säkert för Combat, och för M gissar jag på Mission.

BigPapaBear

Jag har faktiskt provat dem lite (i ett försök att föstå dataspelarna). Halvgulligt, men inget jag skulle lägga någon tid på. Bättre än de flesta krigsspel på dator, IMO.
En mycket bitter liten man.

Stardust

CMBB är nog det bästa spel som jag spelat på dator! I alla fall när man spelar "multiplayer" AI'n vid solo spel är inte den bästa, men mot en mänsklig motspelare är de få spel som slår det.

Snowfox

Jösses, CM står för Combat Mission, ett spelsystem som skulle föra över ASL till datorn men som tog flera kliv längre och blev riktigt bra. CMBB (Barbarossa to Berlin) är östfrontsspelet...solklart eller så. CMAK är nordafrikafronten.

CM systemet är bra, det är ett WEGO-system* där du har en gemensam orderfas för båda sidorna och sen spelar dator ut dessa mot varandra. Den taktiska AI:n som sköter händelserna i aktivitetsfasen är riktigt bra. Som vanligt i datorspel är det den strategiska AI:n som är den svagaste länken, dvs den som beslutar om en övergripande plan för striden.

Det finns hur många scenario och grafiska uppdateringar som helst att ladda ned från internet så om du gillar systemet har du att göra många år framåt, lite som med ASL, hrm.

Jag föredrar solitärspel här då emailsystemet är riktigt jobbigt med en säkerhetsfunktion som drar ned spelpartiets tempot rejält i mina ögon. Det går att spela genom direktkoppling dator till dator genom utbyte av ISPnummer eller dylikt. Då är spelet mycket bra.

Spelmotorn är gammal idag och jag vet inte om den fungerar in Vista. Combat Mission (Västeuropa  1944-45) klarar knappt Windows XP har jag för mig. Jag skulle kolla på forumet hos Battlefront innan jag köper på mig spelen, även om de är billiga idag. De finns även i Mac utförande. Fördelen med den ålderdomliga spelmotorn är å andra sidan att du kan köra spelet på datorer med integrerade grafikkretsar eller en laptop.

*WEGO-system = båda spelarna ger order till sina enheter samtidigt (WE) och sedan spelar datorn ut sidorna samtidigt (GO). Alternativet är:
IGO/HUGO-system = linjär spelsekvens såsom i de flesta brädspelsregler. Först utför en spelar sina aktiviteter i en fas (I GO), sen gör den andra spelaren samma sak (YOU GO).
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

marjo

Ursäkta min något dåliga förklaring till vad det var jag frågade efter. Tycker att båda spelen är mycket bra och de är extremt roliga att spela mot annan levande spelare.

Om någon har lust och hittar spelen tar jag gärna en match:-)

Elias Nordling

Tack för presentationen av Combat Mission. Någon kanske ska ändra rubriken på ämnet?

Snowfox

Marjo, har du koll på vilka websiter som kan vara värda för att uppgradera grafik etc idag? Mina bokmärken försvann med min förra dator för någon månad sedan.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

marjo

nej, men jag vet att jag hittade nått ställe där de  hade bland annat bättre vinter och höst versioner.

Stardust

Satt och läste den här tråden igen och kom att tänka på att CM är det ända spel som har fått mig att sitta och skrika på datorn. Det har något oerhört spännande över sig att sitta och vänta på att dina stridsvagnar laddar om eller kanontornen ska hinna vända innan motståndaren hinner få iväg nästa skott.

pelle

Just den upplevelsen har jag ofta fått med Close Combat-spelen. Där är dessutom AI:n som sköter stridsvagnarna så oerhört dåilg att de ofta står och snurrar några extra varv innan de får för sig att skjuta något.