Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Boktips WSS

Startat av dagon, 6 januari 2009 kl. 12:28:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

dagon

Jag har letat runt lite efter en bok som översiktligt behandlar Spanska tronföljdskriget - men det verkar vara ett väldigt torftigt utbud på såna.
Har hittat en del om Marlborough och hans kampanjer men ingen bok som behandlar alla "fronter" kronologiskt.

Finns det någon här på listan som stött på en bok som matchar mitt önskemål? Tacksam för tips!
För Kung och Fostervatten

Engelbrekt

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

dagon

Tackar! Det ser ut att vara "the book" (tror faktiskt jag såg den när jag sökte tidigare men hoppades på att hitta en lite billigare bok i ämnet).
Misstänkt klent med litteratur om detta krig måste jag säga.

Engelbrekt

Finns det inga Ospreyböcker om det? De brukar ju ha allt, hur obskyrt det än är. "Transnistrian Women Air Aces of WW1" och liknande. Men även de har luckor, till exempel om Skånska kriget. Märker det nu när man hjälper till med NGBG. Finns ju ingen litteratur på engelska!

tinG

Reed Browning (1995) The War of Austrian Succession

Inte så mycket detaljer kring själv slagen utan mer övergripande om var, när, hur och varför dom slogs. Har inte plöjt igenom hela ännu men det verkar vara ett ok verk. Fick tipset från CSW-tråden om CoA's Battles from the Age of Reason (BAR).
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Fast det är väl fel krig?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Fast det är väl fel krig?

Om det var BAR du syftade på så kommer Volume 8 FONTENOY (11 May 1745) "The French Army Ascendant" någon gång i år...
-- Napoleon Bonaparte

Engelbrekt

Jag tror Elias syftade på att Spanska tronföljdskriget inte är samma sak som Österrikiska dito?

tinG

Citat från: "Engelbrekt"Jag tror Elias syftade på att Spanska tronföljdskriget inte är samma sak som Österrikiska dito?

Hoppla!  :oops:
Alla dessa kungahus, det är inte lätt för en gammal inbiten republikan...  :P
-- Napoleon Bonaparte

dagon

CiteraJag tror Elias syftade på att Spanska tronföljdskriget inte är samma sak som Österrikiska dito?

Asch, vi snackar egentligen bara om ca 30 års skillnad och ungefär samma kombattanter.  :wink:

Får nog gå på Dickinsons och Hitchcocks bok tror jag.

Engelbrekt

Citat från: "dagon"
CiteraJag tror Elias syftade på att Spanska tronföljdskriget inte är samma sak som Österrikiska dito?

Asch, vi snackar egentligen bara om ca 30 års skillnad och ungefär samma kombattanter.  :wink:

Det är rätt inställning. Jag har historiematerialistiska böjelser och vill gärna se de långa linjerna och att historien upprepar sig. Båda krig verkar därför handla om ungefär samma sak i ett större perspektiv: fransk strävan efter hegemoni i Europa och brittisk strävan att undvika densamma. Tronföljdsfrågorna blir svepskäl.

A F

Citat från: "Engelbrekt"Båda krig verkar därför handla om ungefär samma sak i ett större perspektiv: fransk strävan efter hegemoni i Europa och brittisk strävan att undvika densamma.

Du kan se samtliga Fransk-Brittiska kontroverser från c 1700 till Waterloo som delar av en enda lång konflikt. Det är ett ganska vanligt synsätt. Materialist eller inte.