Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elimää

Flames of war

Startat av Elimää, 15 juni 2005 kl. 14:43:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elimää

Finns det några andra här som funderar på FOW. www.flamesofwar.com

Det finns ett litet gäng i linköping som har börjat spelat detta 15mm WWII enkla regler och bra skala. Men eftersom jag både har micro och 28mm så känns ytterligare en skala i WWII som overkill. Men 15mm har ju kära gamla minnen från Johnny Reb och DBM och för mycket bly får man ju inte.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

CanuckWannabe

#1
Jepp, jag har funderat. Men för min egen del så lutar det mot att använda plast i skala 1/72 (20mm) eftersom det kostar sådär en fjärdedel av metall i 15mm.
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

Simon Talla Talltorp

#2
jag tillhör den där gruppen i Linköping :)

jag har sett ett flertal personer blandannat på www.greenfaces.se som komenterar med "jag håller på och samlar ihop en arme" från alla möjliga håll i sverige så jag skulle gissa på att det finns ett 50-tal spelare i sverige. dom spelare som verkar vara mest intresserade är folk som tröttnat på GW-spel och ändå vill ha ett stabilt och ganska enkelt spelsystem.

Elimää

#3
Välkommen hit Talla :)
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Simon Talla Talltorp

#4
Ellimä: jag hade ju inget val egentligen :)

Elimää

#5
Nä just det :)
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Elimää

#6
Jag vet att det finns en hel del som är intresserade av att bygga Arnhemterräng(Talla ?). Det skulle vara kul att diskutera runt detta om vi vill göra nåt massivt till GothCon:) Jag kommer att bygga terräng nästa vecka tillsammans med Micke Andersson hemma hos mig och den som är hågad kan ju kontakta mig.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

berna

#7
Vi är ett gäng i Göteborg som spelar, eller rättare sagt vi har spelat 3 gånger nu och börjar få kläm på reglerna. Vi har en tysk armé på drygt 2500p, en brittisk på knappt 2000p och en amerikansk på 1500p. Till detta kommer en MASSA terräng!! Så har ni vägarna förbi någon gång så får ni gärna vara med. Håll utkik på www.delgivarna.se eller mejla till mailto:tab@delgivarna.se">tab@delgivarna.se  :D

A F

#8
Citat från: "Elimää"Jag vet att det finns en hel del som är intresserade av att bygga Arnhemterräng(Talla ?).

Vad använder ni för skalor? Centrala Arnhem vore ju en maffig modell även om jag har svårt att föreställa mig hur man gör med miniatyrer och statsstrid.

A F

#9
OCh inte för att jag har med saken att göra, men "delgivarna"? Hur kommer man på det namnet?

Tommy Röhs

#10
Citat från: "Anders Fager"Vad använder ni för skalor? Centrala Arnhem vore ju en maffig modell även om jag har svårt att föreställa mig hur man gör med miniatyrer och statsstrid.

För några år sedan såg jag några snubbar som till ett spelkonvent byggt en terrängmodell som var helt isärtagbar. Taken gick att ta av på husen. Varje våningsplan gick att ta bort, hela vägen ned till husens källarna och sedan fanns det även en nivå under husen med avloppstunnlar.

det vore   8)   att göra något liknande med Arnhem

A F

#11
Citat från: "Tommy Röhs"Det vore   8)   att göra något liknande med Arnhem

Du är alltså nere och rotar på skalor där varje vånging syns!?!? Vad blir det för mått på marken?

Tommy Röhs

#12
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Tommy Röhs"Det vore   8)   att göra något liknande med Arnhem

Du är alltså nere och rotar på skalor där varje vånging syns!?!? Vad blir det för mått på marken?

Skalan är väl 1:72 eller så (~25 mm figurer).

Fast terräng modellen skulle ju bli lite stor, ungefär 6.5 x 5.5 meter.

A F

#13
Citat från: "Tommy Röhs"
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Tommy Röhs"Det vore   8)   att göra något liknande med Arnhem

Du är alltså nere och rotar på skalor där varje vånging syns!?!? Vad blir det för mått på marken?

Skalan är väl 1:72 eller så (~25 mm figurer).

Fast terräng modellen skulle ju bli lite stor, ungefär 6.5 x 5.5 meter.

Var inte tätortsbebyggelsen i Arnhem mern än 400 meter i fyrkant?

Elimää

#14
Citat från: "Anders Fager"Vad använder ni för skalor? Centrala Arnhem vore ju en maffig modell även om jag har svårt att föreställa mig hur man gör med miniatyrer och statsstrid.
Centrala Arnhem vore riktigt skoj, var nere i Arnhem för nåt år sedan och tagit en del bilder. Har förvisso inte framkallat dessa än :(

Det finns några grundläggande problem med dioramor, terrängskala och figurskala. Men det gäller att planera upp så man får en bra medelväg mellan utrymmesskäl, spelteknisk och framförallt det estetiska.
Detta innebär att man ofta blir tvingad att köra blandskala framförallt om man vill ha hus som man kan gå in i.

Figurerna till flames of war är 15mm och det blir väl i sådana fall vägledande.


Citat från: "Tommy Röhs"Skalan är väl 1:72 eller så (~25 mm figurer).
Fast terräng modellen skulle ju bli lite stor, ungefär 6.5 x 5.5 meter.
För några år sedan såg jag några snubbar som till ett spelkonvent byggt en terrängmodell som var helt isärtagbar. Taken gick att ta av på husen. Varje våningsplan gick att ta bort, hela vägen ned till husens källarna och sedan fanns det även en nivå under husen med avloppstunnlar.
det vore   8)   att göra något liknande med Arnhem
[/quote]

Jag vet inte om du såg terrängen som Talla och gänget hade på LinCon men de husen som de hade gjort såg helt ok ut. Det finns en hel del gjutformar för terräng/hus som ser riktigt bra ut och annars kan man ju enkelt föra nåra egna formar med gjutsilikon och stengips/resin.

Citat från: "berna"Vi är ett gäng i Göteborg som spelar, eller rättare sagt vi har spelat 3 gånger nu och börjar få kläm på reglerna. Vi har en tysk armé på drygt 2500p, en brittisk på knappt 2000p och en amerikansk på 1500p. Till detta kommer en MASSA terräng!! Så har ni vägarna förbi någon gång så får ni gärna vara med. Håll utkik på www.delgivarna.se eller mejla till mailto:tab@delgivarna.se">tab@delgivarna.se  :D

Ja det verkar ju trevligt, skulle vara riktigt kul att ha lite utbyte. Men ytterligare ett forum blir det nog inte, men mail är ju intressant.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]