Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Eagles of the Empire: Spanish Eagles

Startat av Elias Nordling, 11 juni 2009 kl. 19:53:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Spanska arméer hade en dendens att disintegrera för att sedan återuppstå efter ett par veckor, så de kände väl att det skulle ge bättre avkastning att spöa britterna.

Man ska ha klart för sig att de där 30000 britterna är Englands ENDA fältarmé. Ett fett pris.

tinG

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Elias Nordling"Spanska arméer hade en dendens att disintegrera för att sedan återuppstå efter ett par veckor, så de kände väl att det skulle ge bättre avkastning att spöa britterna.

Man ska ha klart för sig att de där 30000 britterna är Englands ENDA fältarmé. Ett fett pris.

Intressant! Hur många britter hade han senare under kriget? Hur många britter (bortsett från KGL och andra tyskar) vid Waterloo? Vad jag förstår kunde de övriga europeiska nationerna mobilisera nytt "kött" under större delen av napoleonkrigen (1800-1815), vad kommer det sig att britterna lade så lite resurser på sin armé? Jag antar att deras armé ändå var ganska stor om man räknar med alla trupper som måste ha funnits i kolonierna runt om i världen.

/
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

CiteraJag antar att deras armé ändå var ganska stor om man räknar med alla trupper som måste ha funnits i kolonierna runt om i världen.

Förvånansvärt liten, men jag kommer inte ihåg siffran.

CiteraVad jag förstår kunde de övriga europeiska nationerna mobilisera nytt "kött" under större delen av napoleonkrigen (1800-1815), vad kommer det sig att britterna lade så lite resurser på sin armé?

Summerar du stormakternas arméer och flottor kommer nog bilden att klarna. Jag gissar att britterna hade motsvarande ett par fältarméer i vältränat manskap till sjöss.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Summerar du stormakternas arméer och flottor kommer nog bilden att klarna. Jag gissar att britterna hade motsvarande ett par fältarméer i vältränat manskap till sjöss.

Som sagt. Egentligen hade ingen annan nation något som ens liknade den engelska flottan.

Minns jag rätt så hade Britterna en mindre här till 1809 och den var involverad i en märklig landstigning i Holland (Wacheren?) som kappslades in av Bernadotte.

Sen fanns det i storleksordningen en division trupp i Spanien/Portugal. Det var liksom tutti.

P-O Jönsson

Under hela revolutions och napoleonkrigen hade britterna aldrig någon armé med mera än 40 000 man.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Vvornth

Vet inte om det stämmer redan vid Napoleon tiden, men i de asiatiska kolonierna så var den brittiska arméns filosofi att de skulle ha den mest drillade och disciplinerade armén då de insåg att kvantiteterna aldrig skulle vara på dess sida.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Vet inte om det stämmer redan vid Napoleon tiden, men i de asiatiska kolonierna så var den brittiska arméns filosofi att de skulle ha den mest drillade och disciplinerade armén då de insåg att kvantiteterna aldrig skulle vara på dess sida.

Filosofin funkar mot "asiatiska horder" - inte mot dåtidens Ryska armé (eller dylikt). Så mycket bättre var inte britterna på någonting till lands. Man hade inget artilleri, kass kavalleri och inget logistisk system värt namnet. en brittisk kår i centraleuropa hade blivit utplånad.

tinG

Hur stor del av Wellingtons styrka vid Waterloo var brittisk?
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Största delen. Inga portugiser, och om jag inte missminner mig bara ett regemente eller två med Kungens Tama Tyskar.

Strv102r

Frågan är väl var man drar gränsen mellan Oranges befäl och Wellingtons.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Förlåt, jag svarade visst på frågan "hur stor del av Wellingtons styrka vid Talavera var brittisk?"

Tror att Ola också svarade på en annan fråga, och frågan gällde hur många soldater vid Waterloo som var britter, till skillnad från Preussare, Kungens Tama Tyskar, belgare etc.

Typ 35 000 tror jag.

A F

Citat från: "tinG"Hur stor del av Wellingtons styrka vid Waterloo var brittisk?

Drygt hälften.

tinG

Tack för många svar.  :)
-- Napoleon Bonaparte