Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Combat Commander frågor

Startat av snowman, 26 januari 2009 kl. 10:34:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

bambaladam

Citat från: "snowman"Jo tyskarna försvarar ju men kartan är full med byggnader så när amrikanerna når fram(vilket de gör ganska snabbt) så har även de bra skydd. Där stannar de så klart tills de skjutet ut så pass många att de vågar röra på sig igen.

Recover. Med en order per runda och försvarsställning är det den viktigaste ordern. Kan vara lönt att behålla en sådan när den hamnar i handen.

Grundregel: Kan du slänga fler kort än du kan spel? Släng. Spela fler än du kan slänga? Spela. Använd Actions till dina Orders för att tömma handen på skräp.

CiteraSen blev det så klart inte bättre när vi spelade nästa uppdrag där amerikanerna hade väldig tur hela tiden, vad sägs om att skjuta ut 2 ledare och 1 grupp helt och hållet med bara snipers!!

Man kan ha otur/tur i alla spel med slumpmoment. CC ställer höga krav på ens förmåga att inte tappa modet bara ;).

snowman

Citat från: "bambaladam"
Citat från: "snowman"Jo tyskarna försvarar ju men kartan är full med byggnader så när amrikanerna når fram(vilket de gör ganska snabbt) så har även de bra skydd. Där stannar de så klart tills de skjutet ut så pass många att de vågar röra på sig igen.

Recover. Med en order per runda och försvarsställning är det den viktigaste ordern.

Ja absolut, den perfecta handen skulle då vara 3 fire/actions och 1 recover per runda men att få upp detta är så gott som omöjligt.

Det lär behövas en recover per runda med tanke på att hela amerikanska styrkan skjuter oftast på ett mål tills det är borta. Att få recovery varje runda är knappast något man kan räkna med tyvärr.

Nja jag har svårt att se hur det kan vara balancerat, men jag måste som sagt ge det ett försök till.

bambaladam

Citat från: "snowman"

Recover. Med en order per runda och försvarsställning är det den viktigaste ordern.

Ja absolut, den perfecta handen skulle då vara 3 fire/actions och 1 recover per runda men att få upp detta är så gott som omöjligt.

Det lär behövas en recover per runda med tanke på att hela amerikanska styrkan skjuter oftast på ett mål tills det är borta. Att få recovery varje runda är knappast något man kan räkna med tyvärr.

Nja jag har svårt att se hur det kan vara balancerat, men jag måste som sagt ge det ett försök till.

Det är klart att det är obalanserat om du inte kan få ett enda kort du vill ha och fi alltid har sina. Se det jag skrev ovan om tur/otur. Men det går att ansa marginalerna på turen genom att spela korrekt.

snowman

Om jag inte missminner mig så hade amrikanerna 6 kort på handen och 4 actions, det betyder att dehar en större chans att få "rätt" kort, dessutom har de nytta av fler kort som ex Advance, Move o.s.v

Tyskarna är endast intresserade av Fire och Recovery då det inte ens e lönt att försöka omstrukturera i leden efter att spelet börjat. Detta gör så klart att Tyskarna har mycket mindre chans att få kort som de behöver.

Hur man än vrider på det så kommer det bli en hel del runder för tyskarna då de inte kan göra något.

bambaladam

Citat från: "snowman"Om jag inte missminner mig så hade amrikanerna 6 kort på handen och 4 actions, det betyder att dehar en större chans att få "rätt" kort, dessutom har de nytta av fler kort som ex Advance, Move o.s.v

Tyskarna är endast intresserade av Fire och Recovery då det inte ens e lönt att försöka omstrukturera i leden efter att spelet börjat. Detta gör så klart att Tyskarna har mycket mindre chans att få kort som de behöver.

Hur man än vrider på det så kommer det bli en hel del runder för tyskarna då de inte kan göra något.

Nej, de kan alltid slänga fyra kort, eller tre om de har ett de vill behålla. Amrisarna har tryck på sig att göra något, det gör att det är en förlust för dem att slänga en hand. För tysken går klockan och man har chans att få bra kort. Tysken har mao aldrig en bortkastad runda.

En sak ni kanske missar är att man som försvarare ofta har glädje av att ärtrörsskjuta istället för att göra stora grupper. Om ledaren aktiverar en bunt enheter och alla skjuter individuellt träffar en del ibland i alla fall, men mängder av kort förbrukas. Använd actions för att höja de viktiga attackerna. Skjut bara under din egen runda när du absolut måste.

snowman

Citat från: "snowman"Om jag inte missminner mig så hade amrikanerna 6 kort på handen och 4 actions, det betyder att dehar en större chans att få "rätt" kort, dessutom har de nytta av fler kort som ex Advance, Move o.s.v

Nej, de kan alltid slänga fyra kort.

Hehe ja precis vilket gör att de inte kan göra något på planen, ex krypa iväg med skadade eller köra recuvery vilket då gör det lättare för amrikanarna att skjut ut dem och därmed inte bara ta in poäng men även öppna upp i försvaret.

Men som sagt jag får ge det ett försök till, det som jag egentligen ville veta först och främst var ju om spelet är tänkt att vara balancerat.

tinG

Väl talat!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

bambaladam

Citat från: "snowman"

Nej, de kan alltid slänga fyra kort.

Hehe ja precis vilket gör att de inte kan göra något på planen, ex krypa iväg med skadade eller köra recuvery vilket då gör det lättare för amrikanarna att skjut ut dem och därmed inte bara ta in poäng men även öppna upp i försvaret.

Men som sagt jag får ge det ett försök till, det som jag egentligen ville veta först och främst var ju om spelet är tänkt att vara balancerat.

Men om du spelar med tyska leken och slänger fyra kort ska du ha rejäl otur för att inte ha fått något matnyttigt. Emellanåt är det ett Concealment som räddar din brutna enhet. Ibland kan du behöva spara ett Recover för att du ser att det är en stor klump jänkare på väg mot en svag del av linjen. Dina exempel bygger på att amerikanerna redan har haft precis alla kort de behöver i flera drag medan du dragit skräp i flera rundor, och att den turfördelningen håller i sig. Det är inte ett omöjligt sakförhållande, men ett föga sannolikt.

Angående spelets balans: Det är tänkt att vara balanserat, men kaotiskt och oförutsägbart. Det innebär att tendenserna inte syns lika snabbt. Man får spela om ett scenario många gånger innan man kan säga något om balansen, för ibland händer det många oförutsedda grejer.

Det är en av tjusningarna, som jag ser det. I många andra spel (som är mindre Hollywood, ska erkännas), så vet man att det är över långt tidigare än man vet det i CC:E. Emellanåt sviker modet för tidigt, det var min viktigaste lektion under mina första 10 partier eller så. Ge inte upp ett parti för tidigt. Och ge inte upp ett scenario efter för få försök heller ;).

Elias Nordling

CiteraFel, när ena sidan har noll enheter på kartan vinner den sida som har VP-övertag.

Går på minne. Det kan vara så att om man får sin sista enhet utplånad förlorar man, så om man lämnar kartan med majoriteten av sina enheter löper man riskl att få den/de som är kvar bortskjutna. Hade nån sån situation nån gång.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

bambaladam

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraFel, när ena sidan har noll enheter på kartan vinner den sida som har VP-övertag.

Går på minne. Det kan vara så att om man får sin sista enhet utplånad förlorar man, så om man lämnar kartan med majoriteten av sina enheter löper man riskl att få den/de som är kvar bortskjutna. Hade nån sån situation nån gång.

Nej, fel igen. Att få sin sista enhet utplånad leder till samma situation som i mitt inlägg ovan. Att springa ur kartan kan t.om. skydda mot Surrender-förlust (som jag tror är det du råkade ut för).

Viktor

Måste bara säga att jag tycker det här spelet är helt sjukt roligt!
De som inte provat det bör göra det, (dock så tror jag att många redan har gjort det ^^)

Någon som bor i linköping som skulle villja spela lite?

Elias Nordling

CiteraNej, fel igen. Att få sin sista enhet utplånad leder till samma situation som i mitt inlägg ovan. Att springa ur kartan kan t.om. skydda mot Surrender-förlust (som jag tror är det du råkade ut för).

Håller på och läser på reglerna till Combat Commander Pacific just nu, och det var som jag sade. Om man får sin sista enhet på kartan utplånad förlorar man, även om det beror på att man just sprungit av kartan med resten så att man har ett massivt poängförsprång. Litet löjligt, men det är mycket som är löjligt med CC.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"