Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

June'44 (DDH Games)

Startat av Elias Nordling, 17 februari 2009 kl. 10:03:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Dan Holte har gjort ett Normandie-spel på regementesnivå för Critical Hit, har ett på bataljonsnivå på p500 för GMT, så det är väl logiskt att han gör ett på divisionsnivå som DTP under eget namn.

Kvaliteten på regler, karta och brickor (färdigmonterade och utskurna) är trevlig. Reglerna är enkla med en del intressanta detaljer (men också med en del ställen där man får räkna ut själv hur det borde funka). Kort för random Events piffar upp. Strid använder differentialen mellan anfallare och försvarare, vilket fungerar tack vare att bara en stack kan anfalla ett givet mål. Andra stackar kan dock bidra med +1 under rätt betingelser. Både anfallare och försvarare slår på tabellen (om differensen är t ex +3 slår försvararen på -3) vilket ger ett trevligt varierat utfall i strid.

Det som förtar spelupplevelsen för mig är avsaknad av reträttresultat. Det är bara stegs förlust på stridstabellen. Det finns alltså ingen som helst anledning för tysken att utkämpa fördröjningsstrid under reträtt, den försvarbara terrängen är lika bra framme vid stränderna som någon annan stans. Det leder till vad som i mitt tycke är ohistoriskt utfall. Kan man leva med det är det ett enkelt och snabbspelat spel på de första 30 dagarna av Normandie. Jag ger det en 3:a.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Ser snyggt ut för ett DTP-spel. Brickorna ser proffsigare ut än de från VPG till exempel. Är de där punchade eller klippta manuellt eller hur är de producerade? Vet att något/några andra DTP-företag levererar brickorna i remsor, men jag har svårt att tänka mig att slutresultatet blir så där snyggt då.

Elias Nordling

De är gjorda på ungefär samma sätt som VPG:s brickor, men skärningen är litet snyggare, och de är på glansigt papper. Det senare har nackdelen att färgen flagnar en smula på kanterna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"