Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

PQ17 vs SWWAS

Startat av magnus lindström, 2 februari 2009 kl. 23:20:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Kan de inte ta å släppa en expansion till PQ-17 om t.ex. Styrka K i Medelhavet? Eller något Gibraltar till Malta-konvojigt?

Hursom så måste jag prova PQ-17 vid tillfälle. Det verkar vara ett spel som antingen är sketabra eller sketadåligt. Båtar, flyg, konvojer. Det kittlar lite i kittelhålet. Sugen.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Ska vi spela det när jag får det?

Blir spelet en hit har man lovat att det blir fler, bl a på just medis.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Spelet har egentligen inte bara med konvojer att göra. Expansionen som är på G är invasionen av Norge 1940.

Nästa självstående spel blir i Medelhavet eller längre österut... Så småningom kommer spelet även att hamna vid Salomonöarna.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Ska vi spela det när jag får det?

Blir spelet en hit har man lovat att det blir fler, bl a på just medis.

Det vore jättekul, men hur lång tid kan ett parti ta? Har svårt att styra upp längre spel nu när jag har en DAK2-kampanj rullande. Skulle det gå att spela på ett eller två tillfällen så är jag på.  :up:

Medelhavsspelet köper jag av ren princip.  :up: Krigföring i bra väder is the shiiazz!

Elias Nordling

CiteraDet vore jättekul, men hur lång tid kan ett parti ta?

3-4 timmar enligt kartongens baksida (hämtade just ut det). Jag är ewn snabb spelare.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"3-4 timmar enligt kartongens baksida (hämtade just ut det). Jag är ewn snabb spelare.

Tumme upp på det.  :up: Ska kolla schemat och återkommer med datumförslag (vi kan väl ta det på maillistan)

Elias Nordling

Låter bra!

Elias Nordling

När jag nu börjat läsa reglerna kan jag bara konstatera att varken träklossar eller kort fyller någon nödvändig spelfunktion! Korten gör inget ett par tabeller inte kunde gjort lika bra, och klossarna har visserligen 4 steg, men dessa steg används bara när klossarna ligger ner synliga för bägge sidor! Vanliga brickor hade mao fungerat lika bra. Klart formmässigt förvirrat spel.

Sten Ekedahl

Håller inte riktigt med. Det är klart lättare att se vad som är vad bland dina oidentifierade fartyg och dummies, med klossar på högkant än med uppochnervända brickor. Tycker dessutom att kort är klart smidigare än 3-4 olika tabeller + tärningsslag. Korten har ju dessutom fördelen att du kan fejka en "surface search" med en dummy utan att avslöja att det är just en dummy.
Wargames - Laborationer i historia

Elias Nordling

CiteraKorten har ju dessutom fördelen att du kan fejka en "surface search" med en dummy utan att avslöja att det är just en dummy.

Som jag läste det var man tvungen att ta bort dummyn vid lyckat sökresultat, så återigen ingen skillnad mot tabell. Är med på att det är lättare att hålla reda på sina styrkor, men jag vet inte om det hela motiverar den extrakostnaden som det innebär att ha en massa klossar, fem kartor brickor och två kortlekar, mot två kartor brickor som är allt som egentligen behövs.

Sten Ekedahl

Nej, är det en dummy som söker och kortet säger att det lyckas, kan spelaren utan att visa kortet säga att det misslyckades och därmed inte avslöja dummyn. Detta finns förtydligat i de errata som designern la upp på CSW igår.

Elias Nordling

Aha, jag har inte kommit till erratan än.

Snowfox

Det ska bli intressant och hör er åsikt om hur väl spelsystemet återspeglar den historiska situationen och de beslut som befälhavarna hade att ta när ni fått några partier under bältet.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

magnus lindström

Det finns en text om beslutet att använda kort. men mitt första intryck är MUMS det här måste vara något för mig.

Sten Ekedahl

Någon som har hunnit få några praktiska spelerfarenheter av PQ-17 ännu?