Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av OSGs Napoleon at the crossroads.

Startat av Strv102r, 11 februari 2009 kl. 11:52:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

[

Setup:

Alla små kvadrater med X är garnisoner eller detachment.

Gula med blå ram och text = Koalitionen Army of the north.
Be = Bernadotte, Bu = Bulow.

Gråa med svart ram och vit text = Koalitionen Army of Silesia
Bl = Blucher, Yo = York, La = Langeron, Pa = Pahlen

Via med svart ram och text = Army of Bohemia. Kommer in i helhet GT3.

Himmelsblå med vit ram och röd text = grodätarna
XII kåren Oudinot
IV kåren Bertrand
VII kåren Reynier
IIIC kåren Arrighi

III kåren Souham (under Ney)
IIC kåren Sebastiani (under Ney)
V kåren Lauriston
VI kåren Marmont
XI Macdonald

II kåren Victor
VIII kåren Poniatowski
IC kåren Latour-Maubourg
G kåren Mortier
GC kåren Nansouty

XIV kåren St Cyr
I kåren Vandamme (Under Napoleon)

Murat Utan befäl för stunden.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

De stora namnen och slagen (Dresden och Leipzig) och platserna för de fyra slagen från spelet Four lost battles som utspelades under detta fälttåg. Till detta de andra slag jag känner till från fälltåget: Bautzen och Lutzen.

Strv102r

Mitt första drag. I norr grupperar Bernadotte och Bulow fram närmare förposterna för att kunna ingripa vid behov.

I öster grupperar jag för försvar då jag anar att fransosen kommer att söka slå till här och bli av med en av mina arméer tidigt.

Strv102r

Och visst gör han som jag trodde. Vi lämnar tillfälligt läget i stort och följer händelserna i öster.

Han anfaller rakt in i terrängen där slaget vid KATZBACH stod historiskt. Vi kan väl använfa det namnet här också. På södra flygeln Lauriston med 16000 man möter Blucher och Langeron med 36000 man. Lauriston viker snabbt, flyr, långt bakåt. Blucher förföljer till SCHÖNAU. Jag tappar 2000 mot 6000 man.

Norra flygeln. Ney med 34000 mot York med 26000. En rejäl fight. Men till sist kollapsar ett av Yorks motanfall i fiasko och han viker. 16000 mot 14000 fransoser. Ney klarar inte av att få till någon förföljning.

Strv102r

När det så är min tur så samlar jag Blucher, Langeron och även den svårt sargade York för ett motanfall mot Ney. Denne hinner inte dra ur innan strid.

Slaget vid MALITSCH... (samma terräng som KATZBACH)

Jag har 44000 man mot 18000... Mitt starka artilleri får stort utslag men trots detta lyckas Ney slå tillbaka första anfallet. Inför andra anfallet uppnår artilleriet maxresultat! Ney klarar nu inte av det längre utan viker mot HAYNAU. Jag tappar 8000 man mot 10000.

Strv102r

När jag så kraftsamlat i norra delen av området kan jag inte vara lika stark i söder. Fienden har tagit förluster i två kårer men har två kvar; Macdonald och Marmont. Dem sätter han in i söder då han identifierat var jag är stark: vid MALITSCH i norr.

Pahlen är fyrfaldigt underlägsen och retirerar till FREYBURG med ett tapp på 2000 man.

B_J_S

Trevligt Ola när du går in mer detaljerat på striderna.
Ger en bättre känsla för spelet och gör din berättelse mer intressanta.
Kudos
8)
//Jonas

Andreas Lundin

Vad är den där streckade/prickade "rutan" strax väster ex-vis Wahlstatt?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Vad är den där streckade/prickade "rutan" strax väster ex-vis Wahlstatt?

Det är området som scenariot Katzbach i OSG spelet "4 Battles" täcker... Tror det finns fyra sådana på NatC-kartan.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Citat från: "tinG"
Citat från: "Andreas Lundin"Vad är den där streckade/prickade "rutan" strax väster ex-vis Wahlstatt?

Det är området som scenariot Katzbach i OSG spelet "4 Battles" täcker... Tror det finns fyra sådana på NatC-kartan.

Rätt och riktigt, Katzbach, Kulm, Dennewitz och Grossbeeren.

Strv102r

Läget efter 2 gameturns.

I norr håller sig båda på defensiven. Jag har fått in en tredje kår i norr, Winzingrode tror hag, som påbörjat en omfattande rörelse västerut.

Fienden i öst har misslyckats att slå den silesiska armén även om det är tilltufsad. Det är dock han också. Fienden har genom offensiven inte lyckats öka sin operativa handlingsfrihet vilket jag bedömer var hans syfte.

Nu kommer den böhmiska armén in i söder...

Fredrik H

Riktigt intressant kampanj. Tillsammans med 1809 den av Napoleons alla förehavanden kanske mest spännande situationen att göra spel på.  Om man som koalitionsspelare håller sig till den historiska planen så bör det bli knivigt för den lille korsikanen, men det är så lätt att bli lite för ivrig. Det ska bli intressant att se hur det går.  :up:

Strv102r

Fransosen ger sig dock inte. Macdonald och Marmont ger sig på Pahlen och Langeron men Blucher hinner fram i tid så grodätarna viker direkt med ett tapp på 2000 man.

Strv102r

Det operativa läget efter tre gameturns.

I öst ett stand-off.

I nott har Tauentzien kommit in med sin kår. Han ska understödja Winzingrode som fortsätter omfatta fienden.

I söder har den böhmiska armén anlänt med Schwartzenberg, Kleist, Hesse, Konstantin (ryss) och Barclay de Tolly (ryss).