Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

In The Trenches

Startat av pelle, 23 februari 2009 kl. 17:44:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Det går att förhandsbeställa In The Trenches nu: http://greniergames.com

ITT är ett taktiskt vk1-spel jag har speltestat någragånger och haft ett antal evighetslånga diskutioner med konstruktören om senaste året. Det är tänkt att bli en hel serie spel. Första är bara tre scenarion från krigsts första månader, men reglerna som följer med ska räcka för hela serien är det tänkt. Jag är fortfarande inte alls överens om konstruktören om en massa saker (regler och historia) och det kostar över 400 spänn (inkl frakt), men det finns inte direkt så många alternativ när det gäller den här genren att man har råd att vara för kräsen.

pelle

Elias Nordling

Varning till känsliga läsare! I det följande inlägget kan det förekomma bilder med spår av Gallerix-bakgrund.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

In the Trenches: The Lost Generation

In The Trenches är en spelserie för taktisk krigföring under första världskriget. The Lost Generation är det andra spelet i serien, och innehåller åtta scenarior från 1916. Verdun, Somme och Brusilov-offensiven är med, med historiska kartor snarare än generiska. Enheter är "plutoner", men reglerna ger fördelar om man manövrerar dem kompanivis.

Reglerna är ganska pratiga och omständliga utan att nödvändigtvis bli tydligare av det, de är skrivna på ett sätt som jag föreställer mig påminner mer om miniatyrregler än krigsspelsregler. Det är i grunden ett ganska enkelt system, men reglerna lämnar mig med en del obesvarade frågor. Inget som inte vuxna män kan komma överens om svaren på i förväg, men ändå.

Varje rond slår man två tärningar var, och den som slår högst får mellanskillnaden i antalet aktiveringar. Enheter kan aktiveras en och en eller kompanivis om de bildar kedja, men om man flyttar kompanivis får man färre förflyttningspoäng och inget skydd av terrängen. Eftersom omgången tar slut om man slår lika kan det ändå vara värt att spara aktiveringar på detta sätt.

Varje enhet kan för övrigt aktiveras två gånger, men andra gången endast för att skjuta eller gå i närstrid. Man kan använda sina två aktiveringar till reaktionseld.

Det finns eldstrid och det finns närstrid, och förutom de något diffusa reglerna kring att befinna sig i eller utanför olika typer av fortifikationer är dessa regler enkla och smidiga. När man skjuter slår man två tärningar, lägger till en tredjedel av stridsvärdet för dem som skjuter, och drar ifrån terrängskyddet. +1 om målet rör sig, dubblat stridsvärde om motståndaren är på nära håll. Om resultatet är över försvararens moralvärde blir han av med en av sina innestående aktiveringar, är det över 10 förlorar försvararen ett steg och retirerar. Närstridsreglerna är ännu enklare.

Det som inte känns riktigt rätt i mina ögon är att det inte blir lättare att träffa sitt mål om man stackar fullt i en ruta än om man sprider ut sig. Blir man träffad tar man visserligen mer förluster då alla i rutan drabbas, men det känns ändå fel att sannolikheten inte ökar. Stridssystemet premierar kraftigt koncentrerad eld från flera enheter, eld från en ensam infanteripluton är nästan verkningslös, även om fienden minglar runt i öppen terräng.

Jag spelade första svenariot, ett litet ett på tyskarnas inledande anfall vid Verdun. Det känns som om scenariots utgång helt beror på om fransmännens kulspruteenhet överlever det inledande bombardemanget. Jag har svårt att se att det historiska utfallet skulle inträffa. Historiskt erövrade tyskarna ett antal av segerpositionerna men blev utdrivna igen. I spelet kommer tysken antingen att bli tillbakaslagen utan att ha nått sina mål, eller erövra dem utan att fransmännen har någon rimlig chans till motanfall.

Men, spelet är enkelt, rätt kul och rätt intressant. Efter ett scenario lutar jag åt betyget fyra av fem, om det är en till trea gränsande fyra eller en stark fyra återstår att se.

Strv102r

Jag såg att Öv Driants ledningsplats var utmärkt på kartan över Bois des Caures i Verdun scenariot.

Jag lägger in en bild på bunkern som den ser ut idag.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

pelle

Kartan ser mycket bättre ut än någon av de kräksgröna man fick med första spelet i serien.

Har han börjat med riktiga brickor än? Tidigare var det hemska enkelsidiga kartongbitar man skulle klistra ihop och skära ut, vilket försvårades enormt av att han envisades med att ha breda ramar runt varje bricka. Men jag läste på CSW för länge sedan att det skulle bli riktiga stansade brickor i stället.

Angående själva spelsystemet är du mer positiv än vad jag är. Du kan få ett billigt ITT-vadnudetförstaspelethette om du känner att du behöver det också. Några brickor är ihopklistrade, men det mesta är helt oanvänt.

Elias Nordling

Kartonbrickor som ska limmas ihop, men jag är DTP-proffs. Ett par av de nya spelen har riktiga brickor.

pelle

Jag brukar inte ha några (större) problem med DTP, men jag klarar inte av de där breda ramarna. Hur sjutton ska man lyckas skära precis i mitten mellan kolumnerna då? Urk.

pelle

Min känsla av spelet, kanske färgad mycket av mina diskussioner med designern och hans tidiga designer's notes i speltestversioner (som var ganska olika det färdiga spelet), är att han är en ASL-spelare. Spelet började som någon sorts "ASL-light fast skrivet på betydlligt färre sidor än som hade behövts". Om jag inte minns fel har han tidigare gjort ett försök till vk1-modul för ASL också. Fast med tiden ändrades mycket av det ASL-iga, men man ska nog ändå ha ASL i bakhuvudet när man försöker tolka underspecificerade regler, för det var förmodligen som ASL han tänkte sig saker. Sedan tillkom det där initiativsystemet och aktiveringarna och formationerna plötsligt i en version som dök upp väldigt kort tid (läs: knappt speltestat, vad jag vet) innan spelet gavs ut och då försvann lite av ASL-känslan såklart.

Elias Nordling

Jag är inte ASL-spelare och har inte för vana att "tänka ASL" :-) Det enda ASL jag kört är ASL starter Kit 1. Jag kunde inte se någon uppenbar likhet eller inspiration från ASL i ITT, till skillnad från till exempel Lock n Load och Combat Commander som är uppenbart ASL-influerade.

pelle

I den ursprungliga versionen var det First Fire och Final Fire och Rate of Fire till exempel och player-turns med faser väldigt lika ASL(SK).

Elias Nordling

CiteraI den ursprungliga versionen var det First Fire och Final Fire och Rate of Fire till exempel och player-turns med faser väldigt lika ASL(SK).

Glad att jag slapp first final fire!