pbem Tactical Combat Series (TCS) - pre-game diskussion

Startat av tinG, 10 mars 2009 kl. 12:55:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vilket TCS-spel?

GD'40 (The Battle for Stonne, 15 May, 1940)
2 (12.5%)
GD'41 (The Tula Road, 22-25 Oct, 1941)
2 (12.5%)
Objective Schmidt (Hürtgen Forest, 2-6 Nov, 1944)
4 (25%)
Bloody 110 (Skyline Drive, 16-17 Dec, 1944)
1 (6.3%)
Sceaming Eagles (The Battle for Veghel, 22-23 Sep, 1944)
5 (31.3%)
A Raging Storm (The Campoleone Salient, Feb 3-4, 1944)
0 (0%)
Matanikau (Guadalcanal, Sep-Oct, 1942)
1 (6.3%)
Annat
1 (6.3%)

Antal personer som röstat: 13

Omröstningen har avslutats: 10 mars 2009 kl. 12:55:11

tinG

Intresseanmälan och diskussion inför ett kommande multiplayer TCS-pbemprojekt.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Jag är med! Jag rattar ju gärna kv-1'or, så jag röstade för GD '41, men det är egentligen egalt vilket scenario vi ger oss in på! Däremot kanske man skulle börja smått och då passar kanske gd '40 bättre?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Min röst är för Screaming eagles, då det tillochmed är meningne att de två tyska styrkorna ska vara åtskilda utan kommunikation så passar det utmärkt för ett blind scenario.

Att Holland har så platt och bekväm terräng är också ett älskvärt moment.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

Här var det inte mycket aktivitet...  :(  Intresset var visst lågt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Här var det inte mycket aktivitet...  :(  Intresset var visst lågt.

Får intrycket av att det verkar lite logistiskt bökigt.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Fast det är ju bara bökigt för den som samordnar det hela. För de andra är det ju en barnlek. Allt du behöver göra är att skriva en order då och då och läsa orienteringarna du får av "samordnaren". DET tycker jag inte låter så jobbigt alls...  :P

Elias Nordling

OK, isåfall är jag på.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Stardust

Jag lånade reglerna av Herr Lundin en gång och har läst igenom dom, om det räcker för att vara med så är jag på.

Andreas Lundin

Har du lämnat tillbaks dem, din kanalje?  :P

tinG

Jag ser att Obj Schmidt leder omröstningen. Har laddat hem Vassalmodulen och skall börja skissa på ett eventuellt upplägg för en pbem-kampanj. Kan dock ej lova inom vilken tidsram projektet kan gå i lås. Mycket beror nog på gensvaret... Återkommer när andan faller på.
Hoppas själv att detta blir snart...
 :)
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Jag tycker att vi lägger ett inte allt för högt tempo annars kommer vi knäckas udner ambitionerna.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

Spelar just nu GD '42 med Lee F som spelledare/koordinator. Det är hur fräckt som helst - en overall commande (OC) på varje sida och vi på den tyska sidan har därutöver tre stycken kampfgruppen-kommendanter.

Dock så är det säkert en hel del jobb för Lee. Den som initialt har mycket jobb är OC'n. Han skall dela upp styrkorna mellan sina underlydande och ge dem sensibla uppgifter och rita ut gränser mellan förbanden (som under inga omständigheter får överskridas). Dock avtar OC'ns jobb när man väl kommi till skrivandet av de första Opeartionsskisserna (OP-sheets), som de enskilda cheferna står för själva.

Spelledaren sammanställer hemma på kammaren. Sedan gör spelledaren dragen efter eget huvud med utgångspunk i de olika spelarnas op-sheets. Sedan får varje spelare (utom OC'n) en liten rapport från Lee (både i ord och i from av en VASSAL-fil). OC'n får sedan en rapport från underlydande som inte får vara lika detaljerad.

Hur kul som helst!

tinG

MEn!

Jag skulle ju få vara med också!
Hur gick det där till när började ni?

J
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Nåra veckor sedan. Han (Lee) annonserade eventet på CSW.

Elias Nordling

Jag var med men blev tvungen att hoppa av pga Napoleonreglerna. De kallade in Jim Lauffenberger som reserv, men jag tolkade det som att han ville vara just reserv, så du kanske kan få vara med om du frågar.

Hade jag vetat skulle jag naturligtvis ha erbjudit dig min post direkt!  :oops:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"