pbem Tactical Combat Series (TCS) - pre-game diskussion

Startat av tinG, 10 mars 2009 kl. 12:55:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Vilket TCS-spel?

GD'40 (The Battle for Stonne, 15 May, 1940)
2 (12.5%)
GD'41 (The Tula Road, 22-25 Oct, 1941)
2 (12.5%)
Objective Schmidt (Hürtgen Forest, 2-6 Nov, 1944)
4 (25%)
Bloody 110 (Skyline Drive, 16-17 Dec, 1944)
1 (6.3%)
Sceaming Eagles (The Battle for Veghel, 22-23 Sep, 1944)
5 (31.3%)
A Raging Storm (The Campoleone Salient, Feb 3-4, 1944)
0 (0%)
Matanikau (Guadalcanal, Sep-Oct, 1942)
1 (6.3%)
Annat
1 (6.3%)

Antal personer som röstat: 13

Omröstningen har avslutats: 10 mars 2009 kl. 12:55:11

Andreas Lundin

CiteraHur är det med kommunikation mellan spelarna på samma sida?

Vi har tre forum med access för vardera sidan samt ett gemensamt forum där Lee lagt upp generell info. Om du mejlar Lee och förklarar vad det gäller kan han nog ge dig access till det generella forumet så får du se. Hälsa från mig.

Jag kan alltså läsa all information från den tyska sidan. Jag förväntas inte läsa den information som enbart är riktad till de andra KG än min egen. Det har jag faktiskt lyckats med trots att det skulle vara fullt möjligt för mig att fuska (men hur kul är det?).

CiteraSer du alla andra tyskars trupper eller mixtrar spelledaren med vassalfilerna så att du enbart kan se dina egna förband?

Jag ser bara "mina egna" trupper och de fiender mina trupper ser. Lee har dolt det övriga genom VASSAL-funktioner misstänker jag.

Förutom VASSAL-filen får jag en detaljerad rapport på cirka tio rader från Lee, som avhandlar den senaste timmens händelser.

Jag förväntas rapportera detta vidare till OC.

CiteraRent praktiskt, får du en logfil av Lee där du kan följa alla förflyttningar, tärningsslag, stridsresultat etc.?

Nix. Bara en översiktlig rapport. Lee kan, om han vill, fuska med detta hur mycket han vill, men det spelar ju egentligen ingen roll för oss, bara vi har kul!  :)

En annan sak::

En viktig uppgift för OC'n är ju att sätta upp förbandsgränser mellan KG. Du får inte överstiga dessa gränser. Gör du det kan du riskera allt möjligt. Mest uppenbart är att du riskerar utsättas för vådabeskjutning från dina egna.

Om du befinner dig i en situation att du måste föra över trupper över en förbandsgräns är det enklaste att helt enkelt överföra befälet av de trupper som skall överskrida gränsen till en annat KG.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

En annan viktig sak är att man som KG måste vara förtrogen med Command-reglerna i TCS. Deras viktigaste uppgift är ju som sagt att göra upp OP-sheets. Att dessa är korrekta är essentiellt för att spelledaren skall kunna göra ett effektivt jobb (eller ju:ubb, som di däringa skåningarna säger).

För detta behövs rutiner. Lee's rutiner kan vi nog låna.

Det finns mycket mer att säga om detta förstås, men nu måste jag nog jobba lite...  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Låter helt klart kul! Då jag lirade GD '42 på Friendly Fire med Andreas som tysk så gör jag det gärna igen för att kunna rätta till de missar och feltänk jag upptäckte då. (Att Marders är papperstigrar t.ex)
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Strv102r

"En viktig uppgift för OC'n är ju att sätta upp förbandsgränser mellan KG. Du får inte överstiga dessa gränser."

Det är mycket lätt hänt att streck på kartan blir mentala begränsningar. Därför ska man bara ha gränser mellan förband  när det verkligen är nödvändigt. Dessa får överträdas vid behov men detta samverkar man om, eller så samordnar högre chef, innan man gör det. Så gör vi i Sverige i alla fall. Ryssarna har jag för mig är lite mer rigida vad gäller gränser i praktiken även om de givetvis inser behovet att kunna överträda dem.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

...jo, självfallet. Det jag pratar om är hur det fungerar i Lee's spel.

A F

Citat från: "Strv102r"Ryssarna har jag för mig är lite mer rigida vad gäller gränser i praktiken även om de givetvis inser behovet att kunna överträda dem.

De gillar ordnung i sidled. På djupet är Le Havre the limit.

Strv102r

Citat från: "Andreas Lundin"...jo, självfallet. Det jag pratar om är hur det fungerar i Lee's spel.

Tyvärr är det inte så självfallet för många. Du anar inte hur ofta jag hört förklaringen "det var ju inte i mitt område" när någon underlåtit att agera.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Du anar inte hur ofta jag hört förklaringen "det var ju inte i mitt område" när någon underlåtit att agera.

Den andra varianten är bättre "fienden är inte i mitt område, alltså kan han inte komma hit..."

P-O Jönsson

CiteraDen andra varianten är bättre "fienden är inte i mitt område, alltså kan han inte komma hit..."

Spöken från en taktikövning i Ånn börjar dyka upp i mitt medvetande...
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"
CiteraDen andra varianten är bättre "fienden är inte i mitt område, alltså kan han inte komma hit..."

Fyfan.

P-O Jönsson

CiteraPeojon skrev:
Citat:
Den andra varianten är bättre "fienden är inte i mitt område, alltså kan han inte komma hit..."

Fyfan.

Jag har ALDRIG sett Anders så frustrerad NÅGONSIN!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"Jag har ALDRIG sett Anders så frustrerad NÅGONSIN!

Men det räddade ett människoliv...

Jens Gunnarsson

Vad är det egentligen man svarar på?
Vilket spel:
* väger mest?
* skulle man kanske inte vilja ha på en öde ö?
* funkar till finkel, brunsås och potatis?
* ger mig öronsus?
Wussing out is not an option.

Elias Nordling

Alla, förstås!

Jag tror det var en omröstning om vilket spel som skulle spelas. När, var och hur det skulle spelas har jag glömt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Goose

Det har gått lååång tid sedan det senaste inlägget men jag har först nu fått upp ögonen för TCS och har GD 42 på mitt bord just nu. Hur gick det med det här gruppspelsprojektet? Rann det ut i sanden, eller blev det en succé?
Om något liknande skulle kunna återuppstå så är jag en given kandidat. Jag har spelar ett par scenarios i GD 42 och börjar förstå systemet. Command reglerna vågar jag påstå att jag behärskar till fullo även om det i sig inte är någon garanti till taktisk förnuftighet.

/Tom Påhlsson
Klippan