Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay Third World War Campaign game

Startat av totte30, 13 mars 2009 kl. 11:04:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Strv102r"Man kan landstiga i stort sett överallt.

Med gummibåt och ingen ambition att komma ifrån stranden, ja. Hur många bra ställen finns det att sätta en marininfanteribrigad på där det är nära till en bra hamn med öppet vatten utanför?

En landstigningsoperation behöver inte se ut som 1944. Huvuddelen av förbanden kan initialt landsättas med Hkp och Fsk. En hamn kan tas från landsidan efter det. Om svensken är omodern och inte inser detta kan det vara ett bra alternativ jämfört med att anfalla försvarad kust med en pansarfördelning i utgångsläge för motanfall inne i landet. I synnerhet som alla svenska pansarkillar på 80-talet får KAMIKAZE flygarna att verka som fegisar. Om bara några Strv når stranden är det värt resten av brigaden... Långt bort från dessa människor som verkar ha döden som ett karriärmål. Terängen är ett mindre problem. Om den är dåligt försvarad.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"En landstigningsoperation behöver inte se ut som 1944. Huvuddelen av förbanden kan initialt landsättas med Hkp och Fsk.

För att till skillnad från 1944 så behövde man inget luftherravälde för att göra större luflandsättningar 1988?  :P

Strv102r

JA37 och J35 mot Mig29 och SU27? Våra flygare var ju livrädda. Dessutom skulle ju en rätt fantasifull förbekämping ta bort dem i förväg... Skulle köpa ännu mer tid till armén för all del.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Skulle köpa ännu mer tid till armén för all del.

Var det inte det det var frågan om?

Strv102r

Bara ur ett arméperspektiv...

A F

Citat från: "Strv102r"

Finns det nått annat perspektiv som räknas? Sett en robotbåt ta och försvara terräng i innerstaden?

Strv102r

Marinen och flyget var ju helt övertygade om att de ensamma skulle stoppa alla landstigningar och luftlandsättningar innan de kom iland/ner så robotbåtens brist på förmåga i storstaden sågs som ganska irrelevant. Ungefär som huvuddelen av armén...

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"

Finns det nått annat perspektiv som räknas? Sett en robotbåt ta och försvara terräng i innerstaden?
Gulfkrigsperspektivet var ju det rakt motsatta och det lever ju i viss mån kvar än idag.
Utan luftherravälde kan du inte ens smita iväg och stjäla pansarkex.   :wink:

//EvilSpook

Strv102r

Men även om du har luftherravälde i månader i ökenterräng så får man inget avgörande utan det krävs en markoffensiv. Flyg kan bekämpa mål, det kan inte besegra en motståndare. Det är en stor skillnad.

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"Men även om du har luftherravälde i månader i ökenterräng så får man inget avgörande utan det krävs en markoffensiv. Flyg kan bekämpa mål, det kan inte besegra en motståndare. Det är en stor skillnad.
Jo - jag håller med. Men innebär det att det perspektivet helt slutat räknas?
Jag tycker ofta att det framförs t.ex.  som argument för att NATO skulle vunnit WWIII eller vår egen avveckling av armén.

//EvilSpook

A F

Citat från: "EvilSpook"Jo - jag håller med. Men innebär det att det perspektivet helt slutat räknas?
Jag tycker ofta att det framförs t.ex.  som argument för att NATO skulle vunnit WWIII eller vår egen avveckling av armén.

För sveriges (ett land med obefintlig landgräns mot sin fiende) del så är givitevis flyg och flotta avgörande. I ett perfekt KK-scenario så skulle jag och Ola stå på Väddö och göra vågen innan vi satte i gång med att bärga sovjetiska skeppsbrutna.

EvilSpook

Citat från: "Anders Fager"I ett perfekt KK-scenario så skulle jag och Ola stå på Väddö och göra vågen innan vi satte i gång med att bärga sovjetiska skeppsbrutna.
I ett troligt KK scenario skulle jag stå i Kilsbergen och fundera över hur jag skulle få tag i en ny växellåda till Tgb13 och en hel bottenplatta till min GRK.  :wink:

//Spook

B_J_S

Citat från: "Anders Fager"I ett perfekt KK-scenario så skulle jag och Ola stå på Väddö och göra vågen innan vi satte i gång med att bärga sovjetiska skeppsbrutna.
:lol:
Mer kommentarer som denna.
Ger guldkant på forumet.
//Jonas

B_J_S

Citat från: "EvilSpook"
I ett troligt KK scenario skulle jag stå i Kilsbergen och fundera över hur jag skulle få tag i en ny växellåda till Tgb13 och en hel bottenplatta till min GRK.  :wink:

//Spook
Sluta nu, eller jag kan inte läsa forumet på arbetstid.
Skrattar för mycket.

:up:  :up:  :up:
//Jonas

A F

Citat från: "EvilSpook"

//Spook

Du behöver en roligare KK