Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Where There Is Discord

Startat av Micke G, 1 april 2009 kl. 21:54:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Micke G

Denna goding har jag haft ögonen på ett tag. Where There Is Discord är ett solitärt spel om Falklandskriget, ett måste. Spelet verkar riktigt lovande och har en hel del intressanta lösningar. Dessutom är det ordentligt snyggt, ta en titt vettja:
http://fifthcolumngames.com/About.html

Finns en suverän AAR på Geeken också:
http://boardgamegeek.com/boardgame/35614

BigPapaBear

Mycket tjusigt att titta på. Verkar intressant.  :up:
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Mycket tjusigt att titta på. Verkar intressant.  :up:

Hårfint nära den punkt där folk i den här nischen börjar misstänka att det är ett icke-krigsspel.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Hårfint nära den punkt där folk i den här nischen börjar misstänka att det är ett icke-krigsspel.

Sanning.

Elias Nordling

Å andra sidan verkar fler och fler inse att världen inte går under för att ett spel korsar genrerna.

Ungefär som när man på 90-talet upptäckte att man FÅR ha gitarrer i hiphop och synthmusik.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Å andra sidan verkar fler och fler inse att världen inte går under för att ett spel korsar genrerna.

Skulle nog säga att problemet är att krigsspel har för få kunder för att kunna göras på Eurotrash-vis. Alltså får vi dras med stansad kartong. Lite Moment 22.

Elias Nordling

CiteraSkulle nog säga att problemet är att krigsspel har för få kunder för att kunna göras på Eurotrash-vis. Alltså får vi dras med stansad kartong. Lite Moment 22.

Jo, absolut. Jag talade ur "missnöjd krigsspelare"-perspektiv, inte "Skeptisk Euro-spelare"-perspektiv.

Bland de senare verkar det finnas en ökad tolerans för fiffiga spel med krigstema. Krigsspelares mani för att allting måste randomiseras med tärning är de inte lika sålda på.

Jag kan komma på massor av fall med busenkla crossover-spel konstruerade av krigsspelare med fiffiga mekanismer för att väga styrkor mot varandra där störst vinner. Och så slänger man in ett tärningsslag på vardera sidan "för att göra det hela mer spännande". Ofta känns det tärningsslaget helt överflödigt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Micke G

Vad är det ni pratar om egentligen? Är det hur spelet ser ut eller hur det spelas? Eftersom jag själv är uppfostrad med Harpoon, som tar musten ur de flesta så tycker jag detta spel verkar trevligt och underhållande när jag är eller vill vara själv. Nästan som ett litet Chill-out spel.

A F

Citat från: "Micke G"Eftersom jag själv är uppfostrad med Harpoon, som tar musten ur de flesta.

Respekt...

BigPapaBear

Citat från: "Micke G"Vad är det ni pratar om egentligen?

Överlag frågar vi oss själva samma sak.  :D

Jonas

Det finns en mycket bra (och lång) recension av detta spel på BGG. Jag har själv hållt på ett tag med spelet nu och håller med om det mesta, även om jag kanske inte är lika förtjust i Mr Macaffeys grafik (man börjar väl bli gammal). T ex skulle jag helst se lite mer färgdistinktion mellan argentinska och brittiska enheter än vad de har valt i spelet.

Allt i spelet är gediget, och STORT, lådan typen större än Hannibalspelet från Valley Games, två kartor, brickor på drygt 1x1 tum. Som Elias var inne på är detta kanske lite overkill för ett solitärspel. Det känns dock rejält, och ser förträffligt ut, men man funderar ibland på om det inte hade funkat lika bra i en mindre skala.

Reglerna är inte speciellt komplexa. Det mesta sitter ganska snart, allt finns beskrivet; det enda som skulle behöva lite tydligare beskrivning är hur man hanterar den argentinska flottan till sjöss. Har fått kläm på det nu men funderar på att skriva ihop ett enkelt flödesdiagram som täcker alla fall som kan förekomma. (Mittensidan i regelboken har redan lossnat efter mina slagningar.)

Spelet är faktiskt riktigt spännande, och kul! Många beslut, hela tiden. Antalet Harrierplan räcker aldrig till. Varje event-kort medför svåra våndor för hur det ska hanteras (vanligen val mellan nåt riktigt dåligt, nåt ännu värre, eller en katastrof). Än så länge håller jag mig kvar i spelet men har inte landstigit än och det är tydligen då det brakar loss på allvar. Får hoppas att jag har allmänna opinionen tillräckligt med mig när jag går i land.

jonjac

Låter riktigt bra. Håller på att flytta lite brickor och gå igenom de olika faserna just ikväll. :)

Håller med om att det är väldigt platskrävande.

Scipio

Citat från: "Jonas"Allt i spelet är gediget, och STORT, lådan typen större än Hannibalspelet från Valley Games, två kartor, brickor på drygt 1x1 tum.
Typ STÖRRE. Lådan är dubbelt så stor som Hannibal, den är lika stor som GWs stora spelboxar!
Kvalitén är också som om FFG hade fått för sig att ge sig in i hard-core-krigsspelsbranschen.
Måste komma upp på bordet inom kort, trots min normala ovilja till sololir.
"Randomization is too important to be left to chance"

Nisse

Det verkar som ett kul spel. Då inga av mina vänner gillar brädspel är jag förpassad till solitärspel, och eftersom Falklandskriget alltid intresserat mig lite extra så känns detta spel som ett givet inköp.

Måste man beställa från england eller finns det någon i Sverige som säljer det. Det var ju lite saftigt porto...

BigPapaBear

Citat från: "Nisse"Då inga av mina vänner gillar brädspel är jag förpassad till solitärspel

:shock:

Dags att vidga umgängeskretsen!