Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Guadalajara

Startat av Strv102r, 9 april 2009 kl. 09:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

En mycket bra film (Land och frihet), ska tilläggas.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Elias Nordling

Det är början av kriget, och Nationalisterna har en serie av offensiver för att ta Madrid och därmed förhoppningsvis få ett snabbt slut på kriget. De anfaller från nästan alla väderstreck, då Madrid är omringat från tre håll. Samtliga offensiver misslyckas på det ena eller andra viset.

Det här är den sista av offensiverna, och Mussolini har lyckats övertala Franco om att hans italienska "frivilliga" fascister ska få sköta offensiven (en del av de "frivilliga" var statister till masscener i en film om Scipio, som när filminspelningen i Libyen var klar fick uppdaterad bestyckning och skickades vidare till Spanien).

Fascisterna anfaller i princip från öster till väster längs med vägen till Madrid, som går parallellt med floderna söder om den mittersta floden på kartan. Historiskt sett skedde större delen av striderna längs med vägen med omedelbar omnejd, men spelet ger en del utrymme för alternativa strategier. Utrymmet är dock begränsat av usel mobilitet utanför väg pga gyttja och strikta förrådsregler.

Som de flesta offensiver under Spanska inbördeskriget Är den ena sidan tunn på marken medan den andra koncentrerat trupp, sedan rusar försvararna till mer trupp så fort de kan och dödläge uppstår efter att man gjort en bula i linjen. Just den här offensiven utmärker sig dock för att Italienarna fick panik och flydde snarare än att lämna en bula i linjen.

Om du tittar på den senaste översiktsbilden är SG1, 2 och 3 republikanska trupper, och Int1 är internationella frivilliga på deras sida. SG1 och SG3 befinner sig på motorvägen till Madrid som man slåss om. FN och PN är italienska divisioner. FCN och NA är väl blandade nationalister.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Tack Elias! :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citat från: "Strv102r"Tack Elias! :up:
Dito!  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Akklokk

Citat från: "Elias Nordling"Det här är den sista av offensiverna, och Mussolini har lyckats övertala Franco om att hans italienska "frivilliga" fascister ska få sköta offensiven (en del av de "frivilliga" var statister till masscener i en film om Scipio, som när filminspelningen i Libyen var klar fick uppdaterad bestyckning och skickades vidare till Spanien).

:D Av alla bisarra fakta om spanska inbördeskriget hamnar det här högt upp på listan...  :up:

Strv102r

I sydost håller min recuderade skyttebataljon och kavalleriskvadron mot PN första anfall.

I centern uppgår SG3 i SG1 som drar sig bakåt och stridsgruppen grupperar för försvar i den besvärliga terrängen.

En ny brigadstrisgrupp, Int2, om tre internationella bataljoner (en italiensk, en polsk och en fransk-belgisk) anländer och får till uppgift att förhindra NA att falla Int 1 i flanken.

Int1 håller för ett anfall i dess center som reducerar en nationalistbataljon och genomför därefter, efter förstärkning med republikanska skyttebataljoner och stridsvagnar ur den reguljära armén, ett motanfall som slår ut den reducerade bataljonen och reducerar en falangistbataljon.

Rundan var en besvikelse för fienden som inte fick så bra utdelning.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

En detaljerad lägesbild över situationen i nordväst.

Strv102r

Läget hos SG1 (inklusive det som förr benämndes SG3) i högre upplösning.

Strv102r

Och läget i sydost. PN (Penne Nere) divisionen stoppas i den svåra terrängen av en reducerad skyttebataljon och ett kavallerikompani! Mina kavallerister går dock åt...

Strv102r

Ett dygn senare.

Fiendens FCN-grupp grupperar för försvar. NA-gruppen avdelar förband för att förstärka FCN så den har inte mycket offensiv kraft efter det. Bra! Int2 behövs plötsligt på annat håll! I centern rycker FN fram och såväl DLV samt den reguljära Littorio-divisionen fyller på. I sydost har fienden till sist oväntad framgång. Mitt försvar slås ut av hans artilleri så han framrycker snabbt västerut med stöd av sina lastbilar utan att möta motstånd.

Min stora åtgärd blir att skicka Int2 söderut för att möta hotet från PN-divisionen.

Strv102r

Detaljläget i striderna runt staden JADRAQUE. Fienden har övergått till försvar.

Elias Nordling

Nationalisterna verkar grymt ofokuserade på målet: Att ta motorvägen till Madrid och rusa av kartan. Hela spelet är riggat för det. Nationalisterna förväntas ta Briuegha omgång 2, som de gjorde historiskt, och sedan slugga i kullarna kring det.

Strv102r

Jag har svårt att se hur man ska kunna ta BRIHUEGA redan GT2. Långt borta! Min motpart förefaller att ta det mera lugnt. Det räcker om han tar BRIHUEGA i slutet av spelet och traskar av kartan strax efteråt. Denna plan kan ju påverkats av att han vet hur mycket förstärkningar jag får in vilket nationalistsidan inte visste i det historiska slaget, och han vill inte hamna i en situation där han är underlägsen långt fram tidigt och får storsmörj. Jag tror att han nog räknat bort att lämna kartan som orealistiskt med hänsyn till mina tillkommande förband.

Elias Nordling

CiteraJag har svårt att se hur man ska kunna ta BRIHUEGA redan GT2. Långt borta!

Spelet är som sagt riggat för att det ska hända, och Republikanerna kan inte göra något åt det. Ett par överkörningar på försvararna i frontlinjen, sedan en tokrusning med lastbilar, och Nationalisterna är med matematisk säkerhet bredvid Bruegha omgång ett, precis som historiskt.

CiteraMin motpart förefaller att ta det mera lugnt. Det räcker om han tar BRIHUEGA i slutet av spelet och traskar av kartan strax efteråt. Denna plan kan ju påverkats av att han vet hur mycket förstärkningar jag får in vilket nationalistsidan inte visste i det historiska slaget, och han vill inte hamna i en situation där han är underlägsen långt fram tidigt och får storsmörj. Jag tror att han nog räknat bort att lämna kartan som orealistiskt med hänsyn till mina tillkommande förband.

Problemet med den planen är att det blir mycket svårare att avancera när Republikanerna har trupper än när de inte har det.

Strv102r

Tveklöst. Jag förstår vad du menar. Men ett problem kan vara att vi inte brukar göra våra stridsplaner för att tekniskt maximera reglerna vilket gör att riggade spel/regler sällan får ett historiskt utfall. Det är också första gången vi kör SCS och den för anfallaren gynnsamma CRTn har överraskat oss lite, inte minst min motspelare, genom att vi får en dålig stridsekonomi då vi anfaller på för få ställen med för höga odds som vi inte vinner något på. Kan bli så att vi kör om detta spel en gång till för att se hur annorlunda det blir med lite erfarenhet av systemet.