Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Guadalajara

Startat av Strv102r, 9 april 2009 kl. 09:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraTveklöst. Jag förstår vad du menar. Men ett problem kan vara att vi inte brukar göra våra stridsplaner för att tekniskt maximera reglerna vilket gör att riggade spel/regler sällan får ett historiskt utfall.

Problemet är att hela detta spel är riggat för historiskt förlopp, och inte särskilt elegant heller, vilket är orsaken till att jag inte är särskilt förtjust i det.

CiteraDet är också första gången vi kör SCS och den för anfallaren gynnsamma CRTn har överraskat oss lite

No kidding!  :D

Då ska du se en del av de andra SCS-spelen, där 1:1-odds (som genom avrundningen kan vara mindre än 1:1) ger positivt utfall för anfallaren i genomsnitt, och 1:2 ger fifty-fifty.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Jag kommer att få se de andra spelen, eller en del av dem i alla fall.  :lol: Fallshirmsjäger som aviserat, Crusader, Afrika (1), Stalingrad Pocket (1), Bastonge och senare Op Michael.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Är det bara jag som efter varje gång jag spelat ett SCS-spel känner mig väldigt otillfredsställd och att de aldrig lever upp till förväntningarna?

Jag ju ändå förtjust ett flertal andra spel med liknande storlek och komplexitet men SCS verkar aldrig leverera?
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Läget i centern i detalj.
Ola Palmquist. Spelar nu:  S&T Smolensk, därefter GMTs Borodino, sedan 3W:s Blitzkrieg in the South,  Decision Games Drive on Dubno 41, så AP:s Red Steel. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

CiteraÄr det bara jag som efter varje gång jag spelat ett SCS-spel känner mig väldigt otillfredsställd och att de aldrig lever upp till förväntningarna?

Jag förstår vad du menar. Men en del tycker jag lyckas bättre än andra. En Mäktig Endiver, till exempel.

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraÄr det bara jag som efter varje gång jag spelat ett SCS-spel känner mig väldigt otillfredsställd och att de aldrig lever upp till förväntningarna?

Jag förstår vad du menar. Men en del tycker jag lyckas bättre än andra. En Mäktig Endiver, till exempel.
Ok kanske ska ta och plocka fram den och göra ett försök då. Har även Falschirmjäger liggandes som jag inte heller har testat, har du någon åsikt om den?
Det är dom två jag inte har försökt med än.
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Ok kanske ska ta och plocka fram den och göra ett försök då. Har även Falschirmjäger liggandes som jag inte heller har testat, har du någon åsikt om den?
Det är dom två jag inte har försökt med än.

Efter att ha gluttat och ställt dumma frågor skulle jag våga påstå att Fallschirmragger och Mäkty Endiver är de två skönaste titlarna i serien (har inte provat Bastogne iof sig).

Elias Nordling

CiteraOk kanske ska ta och plocka fram den och göra ett försök då. Har även Falschirmjäger liggandes som jag inte heller har testat, har du någon åsikt om den?

Ja, Endivern och Fallschirmsjäger anses ofta vara de två bästa. FJ har stökiga specialregler, men i övrigt är det ett raffel. Endivern är hyfsat rent och förvånansvärt snabbspelat för att vara SCS.

Strv102r

Och detaljläget i söder.

Strv102r

Läget i stort.

Då NA-gruppen nu skickat nästan alla enheter till FCN är det lika bra att slå ihop dem av praktiska skäl. FN slår sig framåt medan DLV nu påbörjar att anfalla söder om FN. Litorio kvar som reserv. PN framgrupperar bara.

Jag avvaktar mest. SG1 förstärks med två kommunistbataljoner och en infanteribataljon ur republikanska armén.

Strv102r

Detaljläget i söder.

Strv102r

Detaljläget i centern. Under DG markören finns anarkister och en republikanskskyttebataljon som fått på nöten av artilleri och täten på FN divisionen längs vägen.

Strv102r

Och läget i norr.

Strv102r

Läget i stort. NA gruppen visar att den avser omfatta Int1 snarare än att kringgå den söderut. Passar mig bra att strida i den svåra terrängen snarare än att manövreras ut ur den. FN tät gör en framstöt men slås tillbaka med stora förluster av den nyskapade stridsgruppen K1 med 5 kommunistbataljoner samt två skyttebataljoner ur armén och en hel det T-26 strv. SG1 får behålla ansvaret för bergen där DLV försöker komma fram.

Strv102r

Läget i söder. PN har stannat framför Int2 men de fristående infanteriregementena som underställts såväl PN som DLV anfaller västerut mot/längs min brigadgräns.