Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Guadalajara

Startat av Strv102r, 9 april 2009 kl. 09:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Längst i norr händer inget av intresse. A1 slår de inringade bataljonerna och slår tillbaka ett anfall mot den VP by som täten tog. Ett motanfall mot detta motanfall misslyckas dock.

Fienden kastar om de två fristående regementena i söder till FN med lastbilar och ett når fram och genomför med understöd ett kraftigt anfall och tar en viktig 2VP by från K1. Jag genomför ett motanfall och tar tillbaka byn men med förluster. K1 har nu rejält reducerad. Litorio fortsätter i bergen. Liksom de övriga i söder. DLV tragglar i den jättebesvärliga terrängen. Divisionen har inga förluster alls hittils! PN är nu nära att tränga ut ur skogen mot BRIHUEGA. Har bara en steploss...

Och där är spelet slut! 19 VP till nationalisten, och mindre än 20 ger en stor republikansk seger. Hade mitt motanfall med K1 misslyckats hade han haft 21 VP, en mindre republikansk seger. VP-byn i A1 område ger bara 1 VP.

Fiendens förluster har varit måttliga. Bara FN har rejäla förluster och inte heller den nådde panikgränsen. Han har anfallskraft kvar på alla täter utom i norr. Ett bättre nyttjande av artilleriet och overruns, lite spelteknik, hade gjort skillnad, liksom om han anfallit mot nordväst och den viktiga 5 VP staden där med spanjackerna istället för att ha gått mot söder efter JADFRAQUE föll.

Elias har säkert rätt i att spelet är skriptat för det historiska utfallet, men jag tror att det finns alternativa taktiska planer. Detta kunde ha fungerat för en nationalistisk seger. Vi var nöjda så långt. Inget omtag just nu.

Bättre spel än jag väntat mig.  :up:  Färglatt och snyggt om inte annat.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Slutläget i söder. Man ser hur både DLV och PN närmat sig BRIHUEGA i stort sett utan förluster. Litorio håller på att omfatta SG1 norrifrån?

Jag har väl fört en framgångsrik fördröjningsstrid, men jag är inte säker på att det skulle gå så bra mot en motståndare som inte behöver lära sig hur spelsystemet fungerar.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Vi har beslutat oss att köra en gång till efter att ha spelat Fallschirmsjäger och först då greppat viss spelsystemstaktik. Förståelsen för Elias synpunkter har ökat, men också lusten att pröva igen.

Strv102r

Det nya utgångsläget. Nationalisterna har tre stridsgrupper som kan skönjas. FN divisionen är förstärkt med ett fristående regemente medan det andra har en egen uppgift i södra flanken.

Jag har en stridsgrupp i norr vid COGOLLUDO, en vid JADRAQUE, en i mitten och en i söder.

Strv102r

N1 rör sig mot COGOLLUDO medan N2 slås tillbaka då de ska ta JADRAQUE. N3 skickar två bataljoner till N2 medan de övriga rör sig mot sydväst. FN tar terräng men får inte bra utdelnong i det stora hela. Snakeyes i ett anfall... Det fristående regementet har svårt mot en ganska stark fiende trots ett mycket kraftigt eldunderstöd.

Strv102r

Detaljläget längst i söder.

I centern. Jag har valt att samla mina förband för en rejäl fartbula längs vägen mot BRIHUEGA som han inte kan göra en overrun på. Hans lastbilar kommer att gå åt till den nytillkomna divisionen så han kan inte bara fara förbi mig. Det går att kringgå, men det köper också tid.

Och detaljerna i norr. Jadraque kommer nog inte att hålla en gång till när två nationalistbataljoner till ansluter.

Strv102r

JADRAQUE faller till N2. FN lyckas knäcka min vägbula men den har köpt tid för en internationell brigad att anlända och denna utgör nu kärnan i Stridsgrupp Mitt. PN divisionen anfaller söderut på ganska dåliga odds mot en hyfsad bataljon, men presterar mycket bättre än förväntat och vips har man öppnat en parallell väg till den som regementet anfaller längs. Regementet underställs PN divisionen. Dock håller jag fortfarande den punkt där dessa vägar knyts samman och terrängen är svår, men jag har inte mycket där.

Strv102r

Detaljerna i söder hos PN.

Detaljerna hos FN.

Detaljerna vid JADRAQUE.

Och detaljerna vid COGOLLUDO.

Strv102r

Helheten igen. FN tät hittade en lucka och pep iväg upplastade. Och visst dog mina förband framför PN, men de fick en fördröjningseffekt som jag inte väntat mig då fiendens overrun misslyckades.

Strv102r

Hela FN divisonen följer efter sin tät. Littorio tar över anfallet längs den stora vägen. DLV är reserv.

Strv102r

Större upplösning på den italienska frivilligkåren.

Strv102r

PN och FN divisionerna anfaller nu med viss grad av samordning vilket tvingar Int2 tät, den fransk-belgiska bataljonen, bakåt. DLV framrycker genom LI för att överta täten men ett beslutsamt motanfall av Int1s tyskar och fransmän ger 50% förluster på tätregementet och flyg river upp artilleriet! N1 misslyckas rubba SGC södra delar.

Stridsgruppen K1 med sex bataljoner anländer in i Int1 imråde så att denna kombinerade styrka statushöjs till en division. Bakom Int2 bildas stridsgruppen BRIHUEGA vilket uppgraderar även denna kombinerade styrka till division.

Strv102r

Detaljläget längs MADRID-vägen.

Strv102r

Int1 framgångsrika anfall gör mig dock sårbar för ett motanfall vilket Litorio nyttjar. Med mycket kraftigt artilleriunderstöd ger de Int1 bataljoner två rejäla snytingar! Dock är det så att Litirios hamnar i en utsatt situation varför jag drar Int1 bakåt och motanfaller pånytt med K1 sex bataljoner och kraftigt artilleri mot ett av Litorios två regementen. Detta förintas i stor sett! Men jag bjuder på två saftiga artillerimål inför nästa runda...

Strv102r

Vid COGOLLUDO och JADRAQUE händer inte mycket. I centern drar fienden till med allt artilleri mot mina sex kommunuistbataljoner med god verkan. LI och DLV genomför därefter ett gemensamt anfall längs vägen och tränger in i skogen som är min försvarställning. Jag brassar på med mitt artilleri mot LI tät och får också bra verkan, men ett undermåligt tärningslag gör att motanfallet ändå inte får någon verkan. 4 anarkistbataljoner anländer som förtsärkning. Divisionen besår av resterna av Int (2 svaga bataljoner), Kommunisterna (sex bataljoner varav tre reducerade) och anarkisterna plus lite reguljära förband och stridsvagnar och artilleri. I söder pressar sig FN och PN framåt men bara långsamt