Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Rekomendation på nybörjarspel

Startat av gost, 13 maj 2009 kl. 19:43:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Det är inte svårt, men monotont. Och då menar jag MONOTONT. Tänk dig krigsspelsversionen av någon 22-minuters krautrocklåt.

Det ska alltså inte bara simulera själva kriget, utan även livet ombord på ubåten...  :D
En mycket bitter liten man.

gost

Ok. Monotont låter ju inte så kul.

Får nog ta ännu ett varv med funderingar och surfande på BGG och försöka hitta ett billigt begagnat spel till att börja med.

minke

Conflict of Heroes är mitt tips. Det är lätt att lära sig och innehåller inte så mycket regler. I de fyra(?) första scenariona byggs det på med nya regler tills man kan hela systemet. Jag skulle nästan påstå att det är perfekt för en euro/brädspelare som vill börja med krigsspel.

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/24800

Var i norrland bor du?

gost

Jag bor i Östersund.

P-O Jönsson

Men Östersund är ju bara ett stenkast från Sundsvall! Har gjort sträckan på 85 minuter en solig fredagseftermiddag!
På Köpmangatan finns en affär som har en del gammalt SPI. Har en gammal kompis som håller på att inreda en modellbyggesaffär i lokalen bredvid, och han hade tidigare en spelaffär som hetter Midgård i Sundsvall. han är lite sugen på att börja ta in krigsspel igen......
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

BigPapaBear

Citat från: "Peojon"Men Östersund är ju bara ett stenkast från Sundsvall! Har gjort sträckan på 85 minuter en solig fredagseftermiddag!

19 mil... Köp en schysst motorcykel så går det på under en halvtimma utan problem.  :up:

gost

Har nu läst på lite om Conflict of Heroes och det verkar vara ett perfekt spel att börja med och många verkar gilla det. Lär nog bli en investering där. Tack för tipset!

BigPapaBear

Citat från: "gost"Lär nog bli en investering där.

Kul! Berätta vad du tycker om det när du har provat det.  :up:

B_J_S

Citat från: "gost"Har nu läst på lite om Conflict of Heroes och det verkar vara ett perfekt spel att börja med och många verkar gilla det. Lär nog bli en investering där. Tack för tipset!
Var tänker du köpa det någonstans?
Jag är också intresserad av en låda.  :D
//Jonas

A F

Citat från: "B_J_S"Jag är också intresserad av en låda.  :D

Jag tar upp spel från UGG denna helg...

Tordan

Ett litet tips som säkert de flesta men kanske inte alla känner till är att ladda hem Zuntzu samt gameboxen. Den finns på CoH´s hemsida. Där finns även regelverket och beskrivningarna till de olika firefightsen, allt kosher. På detta sätt kan man helt enkelt spela spelet på datorn, zuntzu-programmet är en trevlig virtuell spelbräda.
Har testat spelet lite grann på detta sätt, helt perfekt. Kommer att köpa det riktiga spelet inom kort.
/Tord Hoppe

BigPapaBear

Måste ta och spela CoH vid tillfälle

gost

Jag har testat lite CoH meed hjälp av VASSAL. Verkar vara ett riktigt kul spel, så en investering blir det helt klart.

Är Zuntzu att föredra framför VASSAL?

Strv102r

Just plain wargames serien från Pacific Rim med Salla 41, Kestenga och taman 42 är både billiga och lättlärda samt snabbspelade. Bra nybörjarspel. Undvik bara Demyansk!

Annars är ju SPIs gamla Napoeon at war serie bra inkörsportar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Kolla upp Victory Point Games också, en hel del av deras sortiment är gjort för nybörjare, och de slarvar inte med reglerna:

http://victorypointgames.com/
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"