Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av SCS Crusader

Startat av Strv102r, 4 juni 2009 kl. 21:19:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

#15


Som väntat vänder sig DAK österut. 4 Nz slås. På den ljusa sidan är att både 5 och 11 indiska brigaderna nu är frigjorda efter att ha slagit de sista italienska förbanden i SOLLUM.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#16


Detaljbild som visar hur DAK slagit 4 NZ och nyttjat luckan för att hota förbanden i norr såväl som i söder med inringning. Man börjar ana ett par steploss på DAKs enheter....
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

#17
Problemen med ökenspelen Crusader och Gazala är kombinationen av en agressivt anfallsvänlig stridstabell och höga förflyttningsvärden, som i kombination gör terrängen mer eller mindre sekundär. Eventuella stridsmål kan man alltid ta senare, så i stället rusar man kors och tvärs över kartan för att spöa upp fiendens anfallskapabla förvand varhelst de råkar befinna sig för stunden.

Det är väl egentligen inte en helt felaktig bild av ökenkrigföring (även om du inte får se de spektakulärt misslyckade anfall mot nerdrävda försvarare som också förekom), men det som saknas är begränsad information om var motståndaren har sina truppkoncentrationer.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

#18
Håller med dig nästan helt. Ett fel med Crusader är att man har så god förmåga till förflyttning att man kan köra över nästan hela kartan på ett drag. Varför har man inte ett dygn/runda istället för två och halverad förmåga till förflyttning? Detta kopplat till förmågan att flytta och göra overrun, anfalla, och flytta och göra overrun igen gör det möjligt för tysken att kvadda en kår på ett drag utan att britten hinner reagera alls. Vi har haft lite extrema tärningslag ganska ofta så vi har en del fiaskon faktiskt, men jag förstår helt vad du menar.

Men vi har roligt och trots ovan nämnda brister så tycker jag faktiskt att förloppet verkat följa det historiska hyfsat. Han slår mig gul och blå men nöts ner.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#19


Ett par reducerade pansarbataljoner återformeras hos XXX kåren som återskapar en ny 7 brigad. Nya Zeeländarna ger faktiskt den tsyka kringgångsstyrkan en smäll då de återformerar sin linje i norr. 15 Pz pryglar upp 7 indiska och hade det inte varit för att 5 och 11 indiska varit på väg hade nog XIII kåren varit körd.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#20


Detaljbild från XIII kårens område. Visar hur fienden nu försöker överflygla mig från andra hållet, alltså från kusthållet.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#21


XIII kåren håller mest tagen terräng och söker möjligheter att nöta DAK. XXX kåren återskapas sakta av reorganiserade förband.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#22


XXX kåren anfaller norrut igen för att avskära DAK, eller i alla fall avlasta XIII kåren. Fienden kastar raskt om 15Pz + Ariete och motanfaller med kraftigt italiensk artilleriunderstöd. Samtidigt beskjuter han XIII kårens täter för att minska deras förmåga att återuppta anfallet i västlig riktning.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#23


XIII kåren anfaller på nytt och fienden viker. Han viker så långt att det helt plötsligt upptår en möjlighet att anfalla ut ur TOBRUK med den karpatiska polska brigaden och klämma Bologna och Bardia gruppen mellan två sköldar... 22 motoriserade gardesbrigaden anländer (två bataljoner bara) och underställs resterna av 1 pansar (en reducerad bataljon). Snart kan vi anfalla SIDI REZEGH.

I söder går det illa. XXX kåren söker dra ur igen men 15Pz, Ariete och Trieste rullar över och krossar allt i deras väg utom två spaningsbataljoner och ett artilleriförband. Trieste når ända till och återtar BIR EL GUBI! Bara 4 sydafrikanska flankskyddsdivisionen återstår.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#24


Tillkommande reorganiserade bataljoner ur XXX kåren och 4 sydafrikanska försöker återta BIR EL GUBI, men i slutändan slås alltihop av 15 Pz, Ariete och Trieste (som alla tre är i dåligt skick vid detta laget).

XIII kåren anfaller SIDI REZEGH men slså tillbaka och i norr misslyckas 32 pansar och delar av den polska brigaden att nå kontakt med de från öster anfallande nya Zeeländarna. Ett motanfall av Afrikadivisionen slår ut de polska delarna helt.

Just nu är det dock en major commonwealth victory, utan marginal. Kan jag bara ta SIDI REZEGH så känns det bättre. Och får jag kontakt med TOBRUK så...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#25


Detaljläget hos XIII kåren.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#26


Sista spelrundan!

Jag väljer att ge upp BIR EL GUBI och låte de reorganiserade delarna av XXX kåren skydda södra flanken och HALFAYA passet och XIII kåren underhållslinjer medan XIII får fortsätta att ta SIDI REZEGH och nå TOBRUK.

SIDI REZEGH faller men jag misslyckas att nå TOBRUK. Major commonwealth victory, beroende på vad fienden lyckas med i sitt speldrag...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#27


Fienden kan välja mellan att nyttja 15Pz, Ariete och Trieste för att anfalla mot öster, som Rommel historiskt gjorde när han höll på att nötas ner vilket skett även här, eller anfalla norrut mot XIII kårens flank. Han gör både och!

XXX kårens delar är så svaga att han med en serie overruns gör ett hål och kan återta bland annat HALFAYA. Ariete kommer fram till SIDI REZEGH i sista stund och kan med en overrun fullborda utnötningen av 22Gd brigaden som i huvudsak 21Pz divisionen genomfört.

Major axis victory!  :shock:
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Profit

#28
Så kan det gå när Rommel är på! Vem är det som spelar din motståndare?

Strv102r

#29
Min far är min motspelare. En riktig Rommelfantast.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.