Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fighting Formations (GMT)

Startat av BigPapaBear, 29 juni 2009 kl. 12:35:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

GMT-mappen, C2i-mappen och, tror jag, Fighting Formations-mappen. Det är möjligt att man städat i GMT-mappen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Mode"Det finns gott om icketyska "förträffliga" militära enheter, dock är det knappast brist på spel om just GD, vilket var poängen. Vidare, på vilket sätt är det relevant att förbandet är "förträffligt"? Ordet implicerar mer eller mindre ett ställningstagande.

Förbandet är förträffligt baserat på dess framgångar på slagfältet. Visst finns det andra förband som var lika förträffliga, om inte mer. GD är fortfarande en förträfflig enhet. Visst finns det förträffliga icketyska enheter. Bara för att någon väljer att göra ett spel om en tysk enhet betyder inte att han tycker att det är världens bästa enhet och att alla andra är skräp. Han kanske bara tycker att enheten deltar i intressanta strider. Varför läser du in så mycket geggamoja i det?

CiteraEtt mer relevant mått torde vara om insatserna är intressanta och i det fallet skiljer sig inte GD märkbart från andra mekaniserade tyska förband utom vad gäller propagandan. Skulle titeln "138. Infanteriedivision" väcka lika stort intresse? [För säkerhets skull är väl bäst att förtydliga att det är en retorisk fråga.]

Det räcker inte med att de är intressanta. De måste vara någorlunda välkända. Svår fusionjazz kan vara "intressant", men det tilltalar inte en bredare publik. Att välja GD är inte konstigare än att Michael Jackson-messmör skulle sälja ganska bra i dagsläget. Personligen tycker jag att det skulle vara lika (om inte mer) intressant att köpa ett spel om 11 pz div (vilket det är brist på), men om jag var ett krigsspelsföretag skulle jag satsa på säkrare kort för att få ihop till brödfödan.

CiteraDu får gärna förklara för mig arme historiskt okunnige varför dessa strider inte är intressanta om spelet ska handla om förbandet. Att exkludera dem vore väl "politisk speltillverkning" om något?

Av samma anledning som du inte inkluderar ointressanta låtar på best of-plattan.

- - -

Det jag inte förstår är hur du kan se spelet som "kryptoglorifierande och osklydigförklarande" av tyskarna. Ska det vara förbjudet att göra spel om tyska enheter eftersom de är urskillingslöst "onda" och alla bilder av dem som inte speglar dem som monstruösa demoner som dricker bäbisblod ska förbjudas?
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "Mode"Varför? För att man kan räkna dem och på så sätt öka sannolikheten för något?
För mig spelar det ingen större roll vad man använder (möjligen är kaffesumpen mindre optimal p.g.a. benägenheten att lämna fläckar) så länge det funkar och jag gillar när någon vågar tänka utanför lådan, annars skulle vi fortfarande sitta med den så förlegat Clausewitzianska CRT:n med dess magiska 3:1.

Utanför lådan-tänk är alltid välkommet. Problemet (som jag ser det) med kortdrivna spel är att det ofta blir mer av ett hand management-spel där den som kan leken bäst vinner. Ur en spelsynvinkel är dett agivetvis inget problem. Men det blir lite galet ur simuleringsditon.

Återigen, en smaksak.

BigPapaBear

Citat från: "Micke G"Tror detta är ett bra SPEL och att det handlar om GD gör inte saken sämre.

Nu kryptoglorifierar du och oskyldigförklarar nazisterna! Skäms...

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Varför måste man göra politik av det hela istället för att bara se på det hela ur konfliktsimuleringssynvinkel?

Precis min poäng. Du fick ihop den på en mening. Bra jobbat.

Micke G

Citat från: "BigPapaBear"Nu kryptoglorifierar du och oskyldigförklarar nazisterna! Skäms...
Jamen, jag ska ju bara spela den gode ryssen :?

Mode

Citat från: "BigPapaBear"Det räcker inte med att de är intressanta. De måste vara någorlunda välkända.
Precis vad jag skrev alltså. Ett säljargument.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

BigPapaBear

Citat från: "Mode"Precis vad jag skrev alltså. Ett säljargument.

Var kom kryptoglorifieringen och oskyldigförklarandet ifrån då?

totte30

Förlåt en okunnig :oops: ... Vad menas egentligen med kryptoglorifiering?

är det en glorifiering som egentligen inte är en glorifiering?

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Mode

Citat från: "BigPapaBear"Var kom kryptoglorifieringen och oskyldigförklarandet ifrån då?
Så det är alltså där skon de facto klämmer.

QED skulle man nästan kunna avsluta med.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

magnus lindström

Gäsp

Elias Nordling

Mode, vill du komma någon vart med din argumentering får du hålla litet högre nivå. Se stormuftitråden för hur man gör. 8)

The Gamers mini-serie på GD42 baserar sig på att förbandet omorganiserades regelbundet, och det är därför intressant att följa det med nedslag vid olika år för att se hur förbandets organisation utvecklas på plutonsnivå.

Fighting Formations har en kortare tidsperiod, och det argumentet håller därför knappast. Om man däremot hävdar att det är naziglorifiering att göra ett spel som följer ett tyskt förband genom flera slag får man nog komma med fler argument än att bara just hävda det.

Min gissning är att man valde Grossdeutschland för att det är ett lättresearchat förband och det innehåller en massa cool hårdvara. Man lär knappast ha tänkt att det skulle göra spelet mer lättmarknadsfört, då det var dömt att dra igång "svartvita SS-brickor är naziglorifiering"-människorna på ännu ett korståg.

Själv kan jag nästan tycka att det skönt med ett spel som inte har "våra amerikanska hjältar" i titeln för en gångs skull. Inte för att Fighting Formations är en bra titel, förstås. Låter som ett abstrakt spel där fyrkanter slåss mot trianglar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Mode, vill du komma någon vart med din argumentering får du hålla litet högre nivå. Se stormuftitråden för hur man gör. 8)

Det händer inte ofta att jag sprutar kaffe över datorn, men nu hände det. Tack Elias.  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Mode, vill du komma någon vart med din argumentering får du hålla litet högre nivå. Se stormuftitråden för hur man gör. 8)

The Gamers mini-serie på GD42 baserar sig på att förbandet omorganiserades regelbundet, och det är därför intressant att följa det med nedslag vid olika år för att se hur förbandets organisation utvecklas på plutonsnivå.

Fighting Formations har en kortare tidsperiod, och det argumentet håller därför knappast. Om man däremot hävdar att det är naziglorifiering att göra ett spel som följer ett tyskt förband genom flera slag får man nog komma med fler argument än att bara just hävda det.

Min gissning är att man valde Grossdeutschland för att det är ett lättresearchat förband och det innehåller en massa cool hårdvara. Man lär knappast ha tänkt att det skulle göra spelet mer lättmarknadsfört, då det var dömt att dra igång "svartvita SS-brickor är naziglorifiering"-människorna på ännu ett korståg.

Själv kan jag nästan tycka att det skönt med ett spel som inte har "våra amerikanska hjältar" i titeln för en gångs skull. Inte för att Fighting Formations är en bra titel, förstås. Låter som ett abstrakt spel där fyrkanter slåss mot trianglar.

[springer över och ställer sig bredvid Elias]  :ultra:

A F

Citat från: "BigPapaBear"[
[springer över och ställer sig bredvid Elias]
Tycker att du fegar ur, Björn. Såg fram mot en spärreld av vetenskapliga argument....