Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentera dig!

Startat av tobias, 11 november 2004 kl. 02:43:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 11 Gäster tittar på detta ämne.

tobias

I samband med att sidan nu börjar växa och vi krigsspelare från hela Sverige börjar samlas kan det ju vara läge att presentera oss själva lite för varandra.

Jag tar väl och börjar.
Heter alltså Tobias Eliasson, och är tillsammans med Henrik Holmgren en av grundarna av www.krigsspel.se.
Jag är 22 år gammal och bor på Hisingen i Göteborg. Har spelat brädspel sedan 1997, då jag började åka på konvent. Det har genom åren blivit mindre och mindre rollspel & figurspel, och mer brädspel istället.
Är väl egentligen rätt ny på det här med krigsspel, åtminstone av den tyngre skolan. Började med ASL i somras efter några månaders undersökning, innan dess var det egentligen bara Avalon Hill som jag hade spelat, History of the World etc.
Håller just nu på med att möblera mitt egna spelrum i min lägenhet, som jag delar med min flickvän Amanda. Efter det ska det förhoppningsvis bli mer spel.

Annars jobbar jag som kanslichef på Sverok Väst, går på alla hemmamatcher för både Frölunda Indians och BK Häcken, lyssnar på synthmusik, tittar på film, läser böcker och kanske mest av allt, är ordförande & chef för GothCon.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Delirium

Då tar jag och fortsätter.

Björn heter jag, medlem i Ylva, bor i Göteborg sedan ett par år, uppväxt i Lund.

Jag började spela nån gång under gymnasiet, när en kompis och jag skaffade Third Reich på Bosses Hobby i Malmö, låt oss säga att det var på våren 1989. Mycket World in Flames har det blivit efter det, och även en del duster med Europa Universalis (brädspelet alltså, inte det usla dataspelet). Sedan några veckor tillbaka spelar vi OCS: Sicily nere på föreningen, där mina britter är oerhört framgångsrika, som vanligt.

Egentligen är jag nog intresserad av det mesta i brädspelsväg, förutom spel med konstiga träklossar.

Jag uppdaterar den här posten med det senaste:

Sedan ett par månader tillbaka är jag kassör i Ylva, vilket är en intressant upplevelse och jag försöker bete mig som kassörer gör.

Jag har också besökt ett spelkonvent för första gången när jag gick på Gothcon XXIX, och jag tyckte det var asball.

En annan första gång är att jag spelat 40k en gång, vilket var mitt första figurspel någonsin.

På onsdag sätter vi igång en Europa Universalis-kampanj på Ylva.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Scipio

Ja jag får väl vara artig och introducera mig oxå.

Född och uppvuxen i Örnsköldsvik och bor sedan 1991 i Skövde.

Testade Russian Campaign och Squad Leader 1986, sen så vart det lite Fire in the East och annat innan jag upptäckte SPIs ETO vilket blev det första "riktiga" spel jag inhandlade. Sen spelade vi i princip bara ETO och 2ed ETO när den kom ut (med undantag då för lite rollspel) tills jag flyttade ner till Skövde.

I Skövde så vart det lite ASL till att börja med, sedan en hög med andra spel innan jag vart ensam krigsspelare kvar i staden.
Efter att i några år ha fått degenerera till 40K-spelare för att få nånting att skjuta på överhuvudtaget så är "happy days" här igen i och med att ASL har börjat etablera sig sen några år tillbaka och att krigsspelandet har börja bli vanligare igen även här.

Jag samlar även på krigsspel och köper spel inte bara för att spela utan också för kuriosan.

Jag föredrar endera monsterspel i stil med East Front Series, European Theater of Operations och Empire in Arms eller så skall det vara snabbt och enkelt med dom viktigaste (enligt mig) krigsspelsattributen: hex, ZOC, CRT i stil med Battle for Germany, Over the Top, Napoleon at Waterloo.

Jag jobbar som programmerare/systemadministratör/konsult...med datorer alltså...
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Anders Fager. Typ 40. Gör spel. Bor i Stockholm. Infanterilöjtnant. Rätt snygg. Spelar på tok för lite GBII.

magnus

Magnus Johansson.  41 år. Bor i Göteborg.
Kom i kontakt med hobbyn i mitten av 80-talet.
Började med enklare spel, typ Russian Campaign, Afrika Korps m m
Gick snabbt in på Squadleader och ASL också.
Första riktiga monterspelsupplevelsen: Korsun Pocket.
2a monsterupplevelsen. Fire in the East och Scorched Earth.

Spelar nu: Streets of Stalingrad.
Magnus Johansson

Göteborg

Holmgren

Henrik Holmgren, född -75, Göteborgare. Driver tillsammans med Tobias Eliasson www.krigsspel.se.

Började spela krigsspel (läs: Harpoon 1990-91 Edition) i början av 1990-talet. Provade på lite andra spel under resans gång (ex. MBT och Korea 1995). Spelandet klingade dock av allt mer och den hobby-relaterade verksamhet jag bedrev var att ingå i staben för GothCon under åren 1993-2002. I slutet av 90-talet återupptog jag ett visst spelande i form av Harpoon 4th Edition och Command at Sea-serien. Jag skulle alltså kunna kategoriseras som en "grön" ombörjare. Nu är det dock min avsikt att försöka bredda mitt krigsspelande och jag hoppas kunna blir förledd in på ASL-banan....

För övrigt så arbetar jag som larmoperatör för att finansiera min fritid. När andan faller på arbetar jag även som biografmaskinist.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Hellstone

Hej,
Heter Lasse och köpte mitt första strategispel 1978, när jag var utbyteselev i Reno, NV.
När jag kom hem började jag prenumerera på S&T. Spelen beställdes på den tiden direkt från Avalon Hill och SPI. 1980 var vi ett par stycken som spelade en gång i veckan och så småningom ökade intresset (via mitt missionerande ;)). I mitten av 80-talet var vi så många att vi började fundera på att bilda klubb och söka en permanent klubblokal. 1986 (eller var det 1987) så fick vi ett utrymme i stadens bombskydd. Där får olika klubbar utrymme, som dom inte benhöver betala hyra för (och inte för el eller vatten heller :))

Föreningen har växt under åren (liksom min spelsamling) och har nu ca 60 medlemmar MEN av dessa är ca 30-35 warhammer spelare, som är en underavdelning till vår förening. Dessa har fått en dag i veckan som dom får husera där. Många av dom är under 25 och genererar inkomster till klubben (eftersom staden betalar grundbidrag och aktivitetsbidrag till medlemmar under 25).

Vår huvudsakliga speldag är onsdagar och är man på väg till Åland så kan man kontakta mej så kan jag visa lokalen eller eventuellt spela ..... .

Klubben heter Mariehamns Strategi Klub (MaSK)

cabal

Jörgen Bengtsson, född 70 i Halmstad men bor numera i Göteborg med min Flickvän och våran lilla dotter.

Började spela spel under mitten av 80-talet då jag provade rollspel, figurspel och "papp-plutt" spel. Skaffade spel så som Bloody 110, MBT, Harpoon och Operation Flashpoint. Fastnade på spel från The Gamers som kändes enklare än Avalon Hill spelen. Dock är favoritspelet Thunder at Cassino från just Avalon Hill.

På äldre dar och med familj så krymper tiden man har till förfogande så de stora "monsterspelen" spelas inte längre utan det får bli mindre och snabbare spel. Intresset har också svängt kraftigt mot figurspel av div. slag. Driver www.pm-production.nu med Nicklas och Staffan med inriktning på just figurspel.

Men ibland åker de gamla lådorna fram  :D
Better to burn out then to fade away - Kurgan, Highlander

melcer

Melcer Holmer, född 74 och numera bosatt på en gård utanför Kungsbacka. Förnärvarande arbetslös kemist.

Började med strategispel i början på 90-talet. Lite Third Reich och Squad Leader och diverse andra enklare spel. Tyvärr så höll min kompiskrets mest på med WHFB/40K så i likhet med Scipio kände jag mig också tvungen att dras in i det träsket men lyckades dra mig ur det under min studietid i Uppsala. I Uppsala blev det återgång till riktiga spel med många och långa partier WIF vilket jag återupptog vid flytten ned till västkusten. Är numera meddlem i Ylva och försöker finna tid att få mitt spelbehov tillgodosett där. Tyvärr tar fru, hundar, gård och min andra nyare hobby, airsoft, ganska mycket tid.
Jag är intresserad i det mesta i strategispelsväg och tycker om att testa på nya spelsystem.

Melcer

Elias Nordling

Elias Nordling, 32 år, Stockholmare.

Upptäckte krigsspel i elvaårsåldern och har hållit igång sedan dess. Vid det här laget börjar min spelsamling närma sig 800 spel.

Sitter med i prisjuryn till International Gamers Award, som delar ut pris till årets strategispel. Och försöker därför se till att ha spelat en försvarlig del av de ca 100 krigsspel som kommer ut årligen.

Mest meriterande är väl annars att jag har vunnit flest gånger på Web Grognards "gissa spelet"-tävling  :wink:

Vi har en liten klubb, eller i alla fall en lokal, i Vasastan. Där kan man även hitta Anders Fager och Björn Söderlund.

Lasse, kul att Mariehamnsklubben fortsätter att frodas! Borde komma över och göra ett gästframträdande nån gång igen. Kommer faktiskt till Åland nästa helg, men det är ett sånt där tretimmarsbesök som hjälper till att hålla öns BNP uppe.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

berna

Thomas, kallas Berna. För närvarande ordförande i spelföreningen Delgivarna i Gbg. Har spelat krigsspel å en massa annat sen 1985. Jag är 34 år, kallar mig fritidsforskare och spelar så ofta jag kan. Tycker att de gamla AH-spelen fortfarande håller hög kvalité och favoriten är WW2-flygspelet AirForce/Dauntless. Finns det någon i Gbg som kan detta spel eller vill lära sig så tveka inte att hojta, här eller på mailto:tab@delgivarna.se">tab@delgivarna.se

thermopylai

Jocke Persson, 36, Stockholm, civilingenjör, fd strategikonsult, pluggar historia, utvecklar spel med några kompisar i företaget Speltjänst.

Kom in i spelhobbyn runt 1990 via multiplayer-spel som Diplomacy, Britannia, Civilization och rollspel. Gillar fortfarande sånt, men har gradvis börjat spela mer och mer renodlade krigsspel. Spelar gärna historiska figurspel, men orkar sällan måla  :oops: så det blir mest på konvent.

Har lata kompisar som bara vill spela korta, tyska spel numera  :( så jag hoppas kunna hitta några andra som vill spela monster-spel i sthlm (kanske här?). Drömmer om ett halvårs kampanj WiF eller Empires in Arms.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Hellstone

Citat från: "Elias Nordling"snip
Lasse, kul att Mariehamnsklubben fortsätter att frodas! Borde komma över och göra ett gästframträdande nån gång igen. Kommer faktiskt till Åland nästa helg, men det är ett sånt där tretimmarsbesök som hjälper till att hålla öns BNP uppe.

Tack för att du håller ner skatten åt oss  :D
Du är förståss välkommen hit på besök igen, btw kommer du ihåg vilket år du var hit?

Elias Nordling

CiteraDu är förståss välkommen hit på besök igen, btw kommer du ihåg vilket år du var hit?

Tja, Gaines Mill kom ut 97, så det måste varit 97 eller 98.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

totte30

Thomas 36 år, född &uppvuxen i Luleå, bor i Sthlm sedan 1992.

Kom i kontakt med strategispel  som 10 åring, då jag och en kompis kom över AH:s "Battle of the Bulge", som vi försökte spela med (varierande) framgång.  

Allteftersom engelskan utvecklades inleddes en intensiv spelperiod på ca 7-8 år, främst  Avalon Hill spel som t ex  Russian Campaign, Fortress Europa samt mycket SL, COI & COD.

Från 1990 tills i somras har jag främst spelat multiplayer spel, bl a med thermopylai (jocke) och PC baserade spel. Bestämde mig dock i somras för att återuppta min gamla hobby och "dammade" av min samling och har som målsättning att spela igenom den.
Spelar:  Clash of Giants II