Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentera dig!

Startat av tobias, 11 november 2004 kl. 02:43:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 13 Gäster tittar på detta ämne.

jonjac

Citat från: "Johan Karlsson"Jag heter Johan Karlsson är 32 år och har äntligen tagit mig tid för en presentation.
Hittade denna sida av en slump när jag letade efter ett nytt spel.

Har i min ungdom spelat mycket rollspel och enklare brädspel (Axis & Allies) plus en hel del data har blivit.

Min familj består av min fru madelene och dottern Elsa 4 år. Och sedan två dagar även min son Jakob.
Välkommen!

Jag är i precis samma sits som dig. :)

Son på fyra, dotter som är sex dagar, jag är dryga 32 (ja, okej... fyller 35 i år), har inte så många "avancerade" krigsspel under bältet...

Jag har läst och tagit del av en del diskussioner här vilket resulterat i ett flertal krigsspelsinköp. Men spela dem, det blir nästan aldrig av...

Johan Karlsson

Citat från: "jonjac"
Citat från: "Johan Karlsson"Jag heter Johan Karlsson är 32 år och har äntligen tagit mig tid för en presentation.
Hittade denna sida av en slump när jag letade efter ett nytt spel.

Har i min ungdom spelat mycket rollspel och enklare brädspel (Axis & Allies) plus en hel del data har blivit.

Min familj består av min fru madelene och dottern Elsa 4 år. Och sedan två dagar även min son Jakob.
Välkommen!

Jag är i precis samma sits som dig. :)

Son på fyra, dotter som är sex dagar, jag är dryga 32 (ja, okej... fyller 35 i år), har inte så många "avancerade" krigsspel under bältet...

Jag har läst och tagit del av en del diskussioner här vilket resulterat i ett flertal krigsspelsinköp. Men spela dem, det blir nästan aldrig av...

Du får se på det som jag gör med den växande högen olästa böcker från SMB, ett annorlunda pensionssparande  :)

Det är verkligen alldeles för sällan man får leva ut sina drömmar om världsherravälde :twisted:

(Förlåt moderator)

Rehnskiöld

Hej. Född -73 och boende i stockholmsområdet. Krigsspel har jag aldrig hört talas om men intresset för k-o-n-f-l-i-k-t-s-p-e-l väcktes 1987. Vi hade blivit bekanta med Tradition på Humlegårdsgatan 13. Även om utbudet på undervåningen hade sin charm med rollspelen, äventyren, soloäventyren, tärningarna T2, T4, T6, T8, T10, T20, T100 färgglada, små, stora, genomskinliga, figurerna och grejer så upptäckte vi nu och kom att uppskatta mer utbudet på övervåningen. Traditions konfliktspel var där snyggt uppradade i höjd- och sidled längs en vit bokhylla, vill jag minnas. Man kollade med stor andakt på kartongerna till Russian Front, Arctic Front, Fire In The East, Sixth Fleet, Banzai och annat.

Det var tider. Mina spel blev Normandy Campaign, Vietnam 1965-75 och Third World War Battle For Germany. Polarna köpte runt samma tid (-87 och -88) Russian Campaign, A House Divided, Korean War, Tank Leader och Battle Of The Bulge.

Och på den tiden kunde vi sedan sitta på Clock på den där gatan som låg precis i anslutningen till Östermalms torg.

Idag är det roligast, precis som då, mest att kolla på grejerna, mindre än att spela dem.

virre

Oj presenterat mig har jag inte gjort, bara gjort konstiga leta spelare inlägg med långa mellanrum som kunde varit vettigare skrivna.

Jag heter Virre, född 1981. Arbetar mig igenom dagarna med något som kan kallas Datorrelaterat arbete (mina arbetsuppgifter är bisarrt blandade) och är för tillfället bosatt i det inte allt för trevliga Solna (se andra intressen längre ner)

Mitt spelande började nog med rollspelande runt 7-års åldern. Eller något som vi sa var rollspelande (en spelledare ritade historier efter att folket som 'spelade' sa vad deras karaktärer gjorde). Spelade sedan från och till rollspelsinspirerade brädspel och sånt. Började spela Blood Bowl någon gång i 14-års åldern och sen Magic vid 16 i rätt många år.

För att komma till moderna tider och de för den här sidan aktuella spelen så blev det en ingång i spel via Tyska spel från Settlers och vidare och sen Stockholm, Dragons Lair och sen prövade jag Crusader Rex och så gick tidne med en blandning och på senare tid har de rena tyska spelen blivit tråkigare och tråkigare och mer och mer likadana (även om det fortfarande finns en del sånt jag spelar och tycker om).

När det gäller Krigsspelen är jag rätt i min början, hara i stort sett bara spelat Crusader Rex, Hamer of the Scots, Richard III, Liberty, Twilight Struggle, Labyrinth, Men of Iron och World at Wars. Tyckte om blockspelen där och Men of Iron. World at Wars är på väg starkt framåt men det spelade jag för första gången i måndags. Jag är väll i något sorts utvecklingsstatus, vill gärna pröva ett längre spel, åh andra sidan har jag inte det bästa minnet.

Fast favorit spelet just nu är Republic of Rome även om jag alltid missar saker i reglerna till det.

Saker jag gör när jag inte är i källare och spelar spel: Är i källare och fotograferar, Hänger på diverse sidor på Internet, Står på Söderstadion och sjunger

Jag tror det var allt.

--------

edit: Jag vart tvungen att jobba på jobbet därav stressad stavning

Andreas Lundin

CiteraStår på Söderstadion och sjunger

Bajen forever! Men att bo i Solna...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

virre

Citat från: "Andreas Lundin"

Det är temporärt,

har varit det i två år nu  :cry:

silversixx

Citat från: "Andreas Lundin"

Lite som att bo i Gårda och hålla på Häcken...
Fast det är ju inget riktigt lag.

zilver

Söderstadion och wargames är en bra kombo.

Stora spel handlar inte alltid om minne (regler), mer om uthållighet (som ytterligare en säsong i superettan ungefär). Du kan ju undvika ASL och World in Flames. Republic of Rome skulle jag säga är rätt stökigt när det gäller regler. Fixar du det, fixar du tyngre wargames.

nielsen.filip

Hallå

Efter att läst på forumet sen cirka 2005-2006 tycker jag nu att det är på sin plats med en presentation.

Började min bana med digitala krigsspel på amiga 500 under tidigt 90-tal samt eget påhittade figurstridsregler till de tonvis med krigsgubbar jag hade tillsammans med min lillebror (innan internet hade man ju ingen aning om att det fanns regler och liknande att köpa). Riktiga spel med hexagoner kom jag väl inte i kontakt med förrän detta årtusendet, spontanköpte World in Flames när jag egentligen skulle köpt färg till 40k-figurer (som aldrig blev färdiga). Därefter har det bara accelererat och har nog samlat på mig 40-50 riktiga spel nu.

Favorit-ämne är nog WWIII (och andra what-if) även om det blir en hel del WWII. Är väl egentligen intresserad av alla tidsepoker och skalor förutom taktisk (läs ASL). Är en riktig periodare där intresset (och tiden jag lägger på riktiga spel) lite väl snabbt kan variera.

Spelar mest riktiga spel själv (pga tidsbrist) och euro-spel med kompisar. Har ynnesten att kunna ha mina spel uppställda länge hemma med gott om utrymme, går och gör ett drag då och då när jag har tid. Fotar slagfälten och ritar in gränser och anfallsriktningar i det fantastiska ritprogrammet paint.

Är 32 år, bor i lindome, jobbar med data på kontor (volvo personvagnar), fru, son på 6 månader och slösar bort tid på att springa långt.

väl mött

cthulhu4prez

Hej,

Jag heter Niklas och har lurkat på forumet i flera månader samt köpt ett eller två spel av användare här. Jag är 32 år och bor med sambo och dotter (15 månader) i Jönköping.

Jag har spelat rollspel sedan urminnes tider fram till det att jag flyttade till Jkpng 2006. Här har det blivit mycket dåligt med den varan däremot spelar jag en del med mina gamla vänner när jag hälsar på uppe i Piteå där jag är född och uppvuxen.

Sedan tidigt 2000-tal har jag spelat brädspel flitigt, det började väl så smått redan på 90-talet med Hero Quest och Space Hulk men det var Battle Cry som verkligen fick in mig i hobbyn. Spelar regelbundet med en grupp här i stan (mestadels nya vänner som jag träffat genom pappagrupp samt vänner till vänner). Jag är en allätare gällande brädspel och just krigsspel har jag inte spelat särskilt mycket, dock håller jag mig ajour i genren och läser recensioner etc regelbundet.

Hur som helst, det här verkar vara ett grymt trevligt community så det är väl dags att jag tar av mig min cloak of invisibility.

Andreas Lundin

Välkommen Niklas!

:up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Citat från: "cthulhu4prez"Här har det blivit mycket dåligt med den varan däremot spelar jag en del med mina gamla vänner när jag hälsar på uppe i Piteå där jag är född och uppvuxen.
Oh... en fellow Pitebo! Jag är också född och uppvuxen där... Välkommen!

cthulhu4prez

Citat från: "jonjac"
Citat från: "cthulhu4prez"Här har det blivit mycket dåligt med den varan däremot spelar jag en del med mina gamla vänner när jag hälsar på uppe i Piteå där jag är född och uppvuxen.
Oh... en fellow Pitebo! Jag är också född och uppvuxen där... Välkommen!

Vi finns överallt =)

Klocktornet

Hej,

Henrik är namnet.

Har följt forumet i ungefär fem år och har nu lyckats bli medlem på fjärde eller femte försöket. Spelar krigsspel sedan mellersta tonåren och har nu lagt på mig trettio år och lika många kilo. Tillhör generationen som handlade på Tradition på Österlånggatan.

Född, uppvuxen och bor numera åter i huvudstadens närhet. Kul att vara med!

Finns även på BGG med samma nick. Favoritspelskategorierna, utan någon djupare analys, är;
* Östfronten,
* Finland under 2 VK och
* 3 VK. Detta sista beror definitivt på att det första "riktiga" brädspel jag spelade var TWW (GDW) och sedan dess är jag fast.

Tackar heller inte nej till poker och kan närma mig ett schackbräde utan att skämmas.

Scipio

Välkommen Klocktornet!
Kul med färskt blod i krigsspelarleden på forumet.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"