Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Stalingrad Pocket (1st Edition)

Startat av Strv102r, 19 juli 2009 kl. 18:15:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Tysken lyckas få in två KGs i KOTELNIKOVO före mig... :(  De är inte så starka men min tät är ju out of supply.  :oops:
XIV Pz agerar aktivt för att hålla luckan mellan LI och IV, VIII och XI kårerna öppen.
Ytterligare ett anfall mot 5 pansars brohuvud avvisas.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jag gör inte så mycket utan drar ur ett skadat förband ut 5. pansars brohuvud och ersätter det med ett intakt. I övrigt är det mest frågan om att få fram underhåll till täterna. 66 armén gör en framstöt mot GUMRAKS och PITOMNIKS flygplatser
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ytterligare ett anfall mot 5 pansars brohuvud slås tillbaka! 1. rumänska pansardiv anländer vid KOTELNIKOVO. Tysken drar ihop sin ficka genom att låta IV, VIII och XI kårerna röra sig mot XIV av logistiska skäl.

Strv102r

51. armén samlas delvis vid KOTELNIKOVO, men 1 rumänska Pz hinner överta försvaret innan 51 fått ordning på sitt underhåll.  Resten av 51. fortsätter att med 21. armén avskära fienden i STALINGRAD.
54, 57 och 65. arméerna anfaller den västra delen av fickan och VIII kårens sista delar slås.

XIV Pzkåren anfaller för att hålla mig borta från flygplatserna och för att hålla en förbindelse till IV och XI kårerna öppen. Tills sist tar fienden och tvingar 5 pansars brohuvud tillbaka över CHIR. Detta då stridsgrupp Adam fått lämna befälet över den verksamheten till XXXXVIII Pz kåren. Adam leder nu bara larmenheter (precis som Stahel och Spangel) som står i reserv.

Strv102r

Jag fortsätter att ansätta fickan väster om STALINGRAD.

Tysken låter nu XXXXVIII Pzkåren med 29 mot, 14 Pz KG22Pz och lite små motoriserade enheter röra sig mot KOTELNIKOVO och ta befälet över 1 rumänska Pz samt de KGs som fanns där. Två infdiv som varit underställda stridgrupperna vid CHIR lösgörs och rör sig också mot KOTELNIKOVO. Stridsgrupperna har nu bara befäl över larmenheter och ing KGs. Det kan nog räcka då 5 pansararmén är illa reducerad efter striderna om brohuvudena vid CHIR och efter genombrottet. Rumänerna tog faktiskt tull. Den enda enhet som har fullgott stridsvärde är 1 gardes mekaniserade kåren och några pansarbrigader och lite skytte.

Det är nu uppenbart att XXXXVIII Pz kåren kommer att få äran att leda undsättningen mot STALINGRAD. Snart får den in 11 Pzdiv dessutom och efter den 6 och 17 Pz. 51 armén måste gruppera för fördröjning och IV och XI kårerna måste slås för att frigöra förband att möta fienden med. De delar av 5 pansar som har stridsvärde ska grupperas så att de kan anfalla genom 21 armén in i fiendens norra flank när han är ca halvvägs till STALINGRAD.

Strv102r

Striderna väster om STALINGRAD fortsätter och tysken trängs samman men gör konstanta motanfall. 51. armén och 21 armén grupperar för att fördröja XXXXVIII Pzkåren med stöd av vattendrag så långt det är möjligt.

XXXXVIII Pz kåren inleder sina anfall mot 51. arméns södra flank. Han når framgång och jag tar en del stryk.

Strv102r

Fickan väster om STLAINGRAD reduceras stadigt. 5. pansar grupperar delvis om sina förband för att snabbare kunna utlösa ett anfall söderut genom 21. armén men utan att göra det uppenbart att förbanden står i utgångsläge för anfall i just den riktningen. 54., 57. och 65. arméerna blir av med nästan alla pansar och mekaniserade förband som framrycker till 51. armén för att förstärka denna. 51.har tillsammans med 21. armén grupperat om för att möta hotet från den nu förstärkta XXXXVIII Pzkåren.

XXXXVII Pzkåren fortsätter göra slarvslylta av 51. armén och utan de tillföda delarna hade det nog varit slut med armén snart. De två frigjorda infdiv tillförs den nya XVII kårstaben som förefaller fått till uppgift att skydda XXXXVIII Pzkårens flank. Precis som 5 pansararmén tog steplosses i sin i stort segerrika strid mot rumänerna tappar XXXVIII också sakta i styrka.

Andreas Lundin

Vilket datum utspelar sig den senaste rundan som du redovisar?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

5-6 december. Har precis kört 2½ runda till. Redovisning kommer!

Strv102r

Läget i stort den 8 december.

5 pansar fortsätter samla ihop en styrka för att använda mot XXXXVIII Pz flank. Om ett par dagar kommer den att bestå av tre intakta kårer, 2 mekaniserade och en pansar plus en handful pansarbrigader.  57. och 65. arméerna förbereder fördröjning av XXXXVIII Pzkårens förväntade genombrott. 51. och 21. arméerna grupperar för att fördröja fi framträngande.

XIV Pzkåren har delar i XI kåren och i LI kåren. Resten är slagna.

XVIII Pz lyckas med viss svårighet slå upp ett hål mellan 51. och 21. arméerna. Men nyttjar han detta skapas just den flank som 5 pansars anfallsstyrka byggts upp för.

Läget vid STALINGRAD

Läget hos XXXXVIII Pz. Notera att han lämnat flanken mot 51. armén helt oskyddad. Flankskyddet fick göra en overrun på de små rester som ännu höll bron efter anfallet från 3 Pzdiv. Detta ger mig möjlighet att hota hans flank och tvinga honom att anfalla rakt i sydlig riktning vilket förvårar för honom att nyttja genombrottet.

Strv102r

Mitt speldrag. 51. armén anfaller, kör över XXXXVIII Pzkårens stab och hotar skära av de fyra Pzdiv i täten. Vid STALINGRAD slås XI kåren och GUMRAKS flygplats tas! Nu är det slut med att flyga in underhåll! Plötsligt blev det bråttom för XXXXVIII Pzkåren...

Strv102r

XXXXVIII Pz kåren anfaller mycket riktigt rakt söderut och pryglar upp 51. armén. Men tiden går. Och killarna i STALINGRAD har inte så mycket av den varan...

Detaljläget hos XXXXVIII Pzkåren.

Vilka hoppas att den ska lyckas nå STALINGRAD?

Fredrik H

När jag spelade SPII så tyckte jag att tyskarna kändes oövervinnliga, så det vore kul om ryssarna kunde prestera något i närheten av historien. Elias antydde att SP i första utgåvan har högre anseende och det tycks som det finns fog för det. Jag hoppas sovjetmänniskorna visar fascisterna vilka som står högst på den historiematerialistiska trappan!

:ultra:  :ultra:

Erik Axel

Här väljer vi estetik framför materia och håller tummarna för von Manstein.

Elias Nordling

CiteraNär jag spelade SPII så tyckte jag att tyskarna kändes oövervinnliga, så det vore kul om ryssarna kunde prestera något i närheten av historien.

Jag har iofs som ryss i ett PBEM-parti försatt alla utom tre tyska enheter ur förråd omgång 2, och fått tysken att ge upp ett annat parti. SP2 är ett spel där det suger att vara båda sidor, men man ser bara hur det suger att vara den egna sidan.  8)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"