Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Arduous Beginning (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 13 februari 2010 kl. 12:15:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Jag har ju närmast fobi mot "det var bättre förr", som jag närmast ser som en artefakt av det mänskliga psyket. Redan de gamla grekerna tyckte att det var bättre förr, fatta hur mycket sämre allt är i dag om det bara har blivit sämre sedan dess!

Men till och med jag kan unna mig att känna så ibland, och ärligt talat, var inte speltitlarna bättre förr?

The Arduous Beginning är ett slags uppföljare till klassikern Battle for Moscow av Frank Chadwick. Att jag kallar det för klassiker kan mycket väl vara nostalgi, men i så fall är jag inte ensam, för Battle for Moscow har utgetts i två utgåvor av GDW, finns i en gratis nedladdningsbar variant på nätet, finns som Cyberboardmodul, har kopierats av Minden Games och nyligen återutgivits av Victory Point Games.

Battle for Moscow skapades från början som ett verktyg att introducera folk till hobbyn, och det tycker jag spelet är utmärkt för. Det har busenkla mekanismer som täcker the basics, är en hygglig simulation och ett riktigt spännande spel där man särskilt som tysk kan känna att hade man bara flyttat en bricka annorlunda, haft en stridspoäng till eller slagit ett bättre skulle man tagit Moskva.

The Arduous Beginning är alltså ett nytt spel av Frank Chadwick som täcker Army Group Centers framryckning från gränsen fram till Smolensk. Spelsekvensen är som i Battle for Moscow för tysken förflyttning, slåss, pansarförflyttning, för ryssen slåss före förflyttning.

Men spelet är inte lika enkelt och elegant som Battle for Moscow. Ryssarna har mekaniserade enheter, bara en enhet får anfalla ut per hexsida, icke-mekaniserade enheter kan flytta i mekaniserade fasen om de inte börjar i zoc etc. Ett så enkelt spel tål förstås litet complexity creep, men det gör att spelet inte känns lika klockrent som originalet.

Trots det är ju spelet ändå enkelt, snabbspelat, balanserat och hyggligt historiskt. Och ibland är det skönt med spel där det lönar sig att tänka över exakt hur man flyttar varenda bricka, och där man faktiskt KAN göra det utan att skämmas!

Ska vi säga en fyra av fem i betyg? Ja det tycker jag.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Jag har ju närmast fobi mot "det var bättre förr"
Nostalgi = satan.

Elias Nordling

Nostalgi är helt ok, så länge man är medveten om att det rör sig om det, och inte på fullaste allvar tror att glassarna var större och godare, och spelen bättre förr.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

B_J_S

Citat från: "Elias Nordling"glassarna var större och godare
Tyvärr är det så att glassarna var större förr.
Man visste mindre om att maximera vinsten på olika sätt.
Ta tandkrämstypen som ett annat bevis på devisen.
Hålet i dagens tuber har större diameter än vad tidigare tuber hade.

Människan är en slav under sina invanda vanor.
Ergo, jag tog så här mycket tandkräm förr och gör samma sak nu.
 Förbrukningen ökar då och försäljningen likaså. :)

Lives is a bitch.  :P
//Jonas

Andreas Johansson

Citat från: "Elias Nordling"Nostalgi är helt ok, så länge man är medveten om att det rör sig om det, och inte på fullaste allvar tror att glassarna var större och godare, och spelen bättre förr.
Men jag var mindre förr så samma mängd glass kändes större.

Vad gäller speltitlar så är det väl så att mer eller mindre alla bra titlar redan använts och vi därför nu tvingas stå ut med saker som Conflict of Heroes (själva titlen alltså; spelet är det inget fel på).