Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

undvik spel med konstruktionsbataljoner i

Startat av Andreas Lundin, 31 augusti 2009 kl. 15:08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "tinG"... eller så kommer spelarna missbruka en massa enheter (blippar) genom att använda special- och underhålls/trängtrupper artillerimat (steplossar) i fronten.
Det här är ju tyvärr regel snarare än undantag. Ta exempelvis lastbilar i PanzerBlitz/Panzer Leader. Efter att de fullgjort sin uppgift som slagfältstaxi brukar de användas för spotting eller som hinder (jag har själv syndat - det är ju regelenligt och jag förlorar inget på det) utan en tanke på att de kommer att dö som flugor.
Flertalet spel (egentligen är det väl designer och utvecklare man ska skylla på) tänker tyvärr inte särskilt mycket på underhållsersättning eller värdet av trängförband och om de gör det så blir det mestadels abstraherat in absurdum (eller kanske rent av "in stupidum").
Det skulle vara intressant att ha trosskompanier och möjlighet att gå tillbaka till tolo ibland. Ett spel om exempelvis Beda Fomm skulle bli riktigt intressant om britten som i verkligheten skjuter slut på am, annars blir det mest Space Invaders av det. Det närmaste jag sett är regel E.10 (Ammo Vehicles) i ASL och det kan knappast kallas ett föredöme.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: "Anders Fager"De flesta av dem användes ju i alla fall nån gång.
Men speltekniskt skulle de likaväl kunna approximeras av en existerande bricka.

Man får väl vara glad för att de åtminstone inte skiljer på huruvida ledarbrickan är beväpnad med en MP18 eller MP40 eller om skyttegruppen har en MG42 eller MG15. Men det finns säkert något skirmishsystem som anser detta vara som en skillnad mellan natt och dag och av avgörande betydelse för slagets utgång. Kan vara kul som läsning, men det ska f-n komma ihåg alla specialregler det medför vid spelande!    :down:

Miku

Aj då. Då är The Finnish Trilogy spelen inget för en del av er  
 :insecure:

I spelen finns nämligen en del construction engineers, t.ex finska railroad engineers, tyska RAD- och OT (Todt) battaljoner och en del ryska regementsgrupper.:wink:

/Miku

A F

Citat från: "Miku"en del ryska regementsgrupper

Vad gör sånna som gör att de måste vara med och stöka till på kartan? Och varför har du inte med exempelvis ljudmätarplutoner, sjukhuskompanier och trafikgrupper?

Strv102r

Vad gället just underhållsförband så finns det ju ett problem i det att förbandet över tiden är utspritt över ytan och kör fram och tillbaka längs underhållsvägar. Bara undantagsvis finns lastbilarna där ledningen är grupperad. Vad ska brickan representera? Om spelet inte har ett egensyfte i att man ska grotta ner sig i logistiken med att räkna ton och transportresurser och omloppstider och förbrukning, som Campaign for North Africa påstods göra, så tycker jag att det är bättre att man gör det som många spel gör det (och som det fungerar när man gör en stridsplan) att man definierar ett minsta vägnät där underhållstrafiken ska gå längs, sedan får logistiktrollen räkna på tillgång/framförsel/förbrukning. Att ha ett enkelt abstarkt poängsystem där man förbrukar mer om man anfaller än om man fördröjer, som Jack Radeys Kirovograd, eller Avalanche Press Alcase 45 är också enkelt och tvingar fram prioriteringar som ligger på rätt nivå. OCS ligger väl på rätt sida om gränsen som jag uppfattar det, men farligt nära den. Var underhållsdepåerna grupperas är inte i första hand ett jobb för stridlsedarna utan för logistikerna.

Ok, jag skrev något som kan tolkas negativt om OCS. Ettusen... Tvåtusen... Tretusen...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Vad gället just underhållsförband så finns det ju ett problem i det att förbandet över tiden är utspritt över ytan och kör fram och tillbaka längs underhållsvägar.

Samma sak med militärpoliser och trafiksoldater. Det kör omkring och dummar sig. Alltså får de inga brickor. Men etappbataljoner? Är de inte mer att betrakta som ett stort lager?

tinG

Citat från: "Strv102r"Ok, jag skrev något som kan tolkas negativt om OCS. Ettusen... Tvåtusen... Tretusen...

Tvärtom!  Eller missuppfattade jag dig?  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Tvärtom!  Eller missuppfattade jag dig?  :)

Precis min tanke.  :?
En mycket bitter liten man.

tinG

Citat från: "Miku"Aj då. Då är The Finnish Trilogy spelen inget för en del av er  
 :insecure:

I spelen finns nämligen en del construction engineers, t.ex finska railroad engineers, tyska RAD- och OT (Todt) battaljoner och en del ryska regementsgrupper.:wink:

/Miku

Pluralitas non est ponenda sine neccesitate.
                                                  -- William of Ockham

Ja, än så länge, än så länge...  :P
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Erik Axel

Äntligen lite mer medeltida manuskript i forumet!

:up:

Miku

Givetvis får inte ett spel innehålla märkliga och betydelselösa enheter. Men jag tycker att man skall var snäll mot Construction engineers.
 :)
De kan fylla en väldigt viktig del i spelet. De kan ju trots allt användas till att bygga och laga allehanda objekt så som fortifikationer, flygfält, järnvägar, vägar mm. Man kan givetvis skippa dessa enheter och använda abstrakta regler istället, men brickfetischist som man är föredrar jag brickor.

/Miku

Mode

Citat från: "Erik Axel"Äntligen lite mer medeltida manuskript i forumet!

Som passar till medeltida tankar kanske..?    :D

Mode

Citat från: "Strv102r"... sedan får logistiktrollen räkna på tillgång/framförsel/förbrukning.
Och bland uhfolket brukar stridspittarna liknas vid fågelungar som tror att maten materialiserar sig ur tomma luften så fort man skriker. Bägge synpunkterna är ungefär lika (ir)relevanta.

Citat från: "Strv102r"... Ok, jag skrev något som kan tolkas negativt om OCS. Ettusen... Tvåtusen... Tretusen...
Jag kan stå bredvid och köra hejaramsor. Mer svordomar i kyrkan!   :up:

Strv102r

"Och bland uhfolket brukar stridspittarna liknas vid fågelungar som tror att maten materialiserar sig ur tomma luften så fort man skriker. "

Hade det varit så bra hade vi inte behövt trosskuskarna alls.  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Problemen i ett krigsspel är "vad gör man med en arbetslös arbetsbataljon"?   I verkliga livet så har den alltid att göra med skit som inte registreras av spelet, den lagar väg, röjer snö, lagar mer väg, förstärker bro & humpar grejor. Ska spelet ha en praktisk använding av en sån bricka så ska den egentligen vara underställd (stackad med) nån trafik eller logistikstab (ytterligare en bricka) och där antas delta i den dagliga verksamhet som gör att saker och ting fungerar i bakre områden. Strosar den iväg på nått annat äventyr som att bygga flygfält eller leka skyttetrupp så ska det alltså rimligen uppstå problem för den bedragna trafik eller logistikstaben.