Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

undvik spel med konstruktionsbataljoner i

Startat av Andreas Lundin, 31 augusti 2009 kl. 15:08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Problemen i ett krigsspel är "vad gör man med en arbetslös arbetsbataljon"?   I verkliga livet så har den alltid att göra med skit som inte registreras av spelet, den lagar väg, röjer snö, lagar mer väg, förstärker bro & humpar grejor. Ska spelet ha en praktisk använding av en sån bricka så ska den egentligen vara underställd (stackad med) nån trafik eller logistikstab (ytterligare en bricka) och där antas delta i den dagliga verksamhet som gör att saker och ting fungerar i bakre områden. Strosar den iväg på nått annat äventyr som att bygga flygfält eller leka skyttetrupp så ska det alltså rimligen uppstå problem för den bedragna trafik eller logistikstaben.

Håller med. Om de är med i spelet blir det ofta för lätt att använda den sortens enheter till saker de inte är avsedda för utan att det får några konsekvenser för organisationen bakom fronten. Sätter man begränsningar på var de få användas kanske man ska börja fråga sig om de överhuvudtaget behöver vara med.
En mycket bitter liten man.

A F

En annan svårighet med sånna där bygg och riv-förband är givetvis att de sällan jobbar i bataljon. Få jobb kräver insatser av tre-fyra hundra man med varsin spade.

En variant på det här problemet är lv-batterier. Det lär funnits horder av allierade lv-batterier i Normandie (varav ett bemannat av Benny Hill). Om dessa hade funnits med i ett krigsspel så hade de garanterat inte suttit och väntat på icke existerande tyska flyganfall, de hade rullat ut i linjerna och blivit nått slags reserv-pv. Allt för att få en kombinerad arm-bonus.

tinG

Citat från: "Anders Fager"En annan svårighet med sånna där bygg och riv-förband är givetvis att de sällan jobbar i bataljon. Få jobb kräver insatser av tre-fyra hundra man med varsin spade.

En variant på det här problemet är lv-batterier. Det lär funnits horder av allierade lv-batterier i Normandie (varav ett bemannat av Benny Hill). Om dessa hade funnits med i ett krigsspel så hade de garanterat inte suttit och väntat på icke existerande tyska flyganfall, de hade rullat ut i linjerna och blivit nått slags reserv-pv. Allt för att få en kombinerad arm-bonus.

Well spoken!

Lita ALDRIG på att spelarna inte utnyttjar alla till buds stående medel för att maximera (opta) allt till sin fördel. Fan, de historiska befälhavarna hade banne mig varken regelbok, TEC eller CRT's med listor av fördelaktiga modifikationer för Combined Arms etc...

Citera(varav ett bemannat av Benny Hill).

Kanske förklarar varför han blev komiker, han måste ha haft vansinnigt tråkigt...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mode

Citat från: "BigPapaBear"Sätter man begränsningar på var de få användas kanske man ska börja fråga sig om de överhuvudtaget behöver vara med.
Drar mig till minnes en sommar för bortåt två decennier sedan när vi spelade FiTE/SE. De där tyska polisbataljonerna känns som typexempel på diskussionen. Vi provade först med att använda dem till att jaga partisanbrickor och resultatet blev absurt och fånigt (APZOC är ett väldigt konstigt djur). Därefter började vi om och använde dem till garnisoner i städerna och då kändes de bara onödiga.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Miku

Det fina med brädspel är att man alltid kan ignorera både regler och brickor som man inte gillar och inte vill ha med i spelandet.  :wink:

/Miku

EvilSpook

Citat från: "Miku"Det fina med brädspel är att man alltid kan ignorera både regler och brickor som man inte gillar och inte vill ha med i spelandet.  :wink:
Ahhh - friform!

:twisted:
//EvilSpookl

pelle

Citat från: "Miku"Det fina med brädspel är att man alltid kan ignorera både regler och brickor som man inte gillar och inte vill ha med i spelandet.  :wink:

Usch. Då är ju all utvecklarens speltest helt åt skogen och spelarna får utveckla sitt eget spel.  :down:

BigPapaBear

/Miku

Kanske missar en stor dos ironi, men är inte beredd att hålla med.  :)

Miku

Min kommentar missförstods lite tror jag...
 :(

Ja, det fanns även en viss ironi i den. Vem vill ha ett spel med många brister. Om man inte gillar ett spel pga reglerna, brickorna eller något annat, så är det ju bättre att låta bli att skaffa sig det överhuvudtaget.

Men vad jag även försökte poängtera var att, till skillnad från ett dataspel, så har brädspel den fina möjligheten att man KAN lätt utesluta eller lägga till en regel/bricka av vilken anledning det nu må vara (utan att för den sakens skull förstöra något i t.ex. spelbalansen). :)

/Miku

BigPapaBear

Citat från: "Miku"Men vad jag även försökte poängtera var att, till skillnad från ett dataspel, så har brädspel den fina möjligheten att man KAN lätt utesluta eller lägga till en regel/bricka av vilken anledning det nu må vara (utan att för den sakens skull förstöra något i t.ex. spelbalansen). :)

Men om jag tar bort en rysk kår ur ett Barbarossaspel för att den är felnumrerad så pajar det nog balansen. Jag kan kompensera för det genom att med tippex och bläckpenna öka statsen på de andra ryska pjäserna och hoppas att du väljer bra siffror. I ett datorspel kan du göra samma sak genom ändra lite i en textfil och pula runt tills du hittat perfekt balans.

Det är en av de få fördelar som datorspel har. På i princip alla övriga punkter tycker jag att de förlorar stort mot brädspel.

Snowfox

>Lita ALDRIG på att spelarna inte utnyttjar alla till buds stående medel för att maximera (opta) allt till sin fördel. Fan, de historiska befälhavarna hade banne mig varken regelbok, TEC eller CRT's med listor av fördelaktiga modifikationer för Combined Arms etc...

För att inte tala om de mentala begränsningar som olika armeer bar med sig i form av organisationer som idag inte kan ses som optimala, tillämpad doktrin osv.

För många år sedan spelade jag ett Waterloo spel på datorn per email. Reglerna tillät att du lösgjorde skirmishers från moderbataljonen, dock saknades regler för hur långt ifrån moderbataljonen de kunde gå  vilket medförde att jag helt plötsligt hade de bakre linjerna fulla av spetnaz trupper i shako och beväpnade med musköter. Hur kul som helst.  :D
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

Citat från: "Snowfox"Reglerna tillät att du lösgjorde skirmishers från moderbataljonen, dock saknades regler för hur långt ifrån moderbataljonen de kunde gå  vilket medförde att jag helt plötsligt hade de bakre linjerna fulla av spetnaz trupper i shako och beväpnade med musköter. Hur kul som helst.  :D

Det finns nått liknande i ett annars rätt trevlig GMT-spel om Vinterkriget ("Blood of Winter Glory Snow Defiant White Bear vs Red Star"). Där finns det ingenting (fysiskt eller politisk) som begränsar vad de finska jägarbataljonerna kan ta sig till. Så i stället för att leva jävulen på vägen mellan Soumosalmi och gränsen så sätter de alla av som en flock pirayor ut på det Ryska järnvägsnätet ooch bbrakar vidare mot Murmansk...