Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Behöver tips på bra WW2-teamspel

Startat av MB, 2 september 2009 kl. 13:42:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Inte min erfarenhet. Det tar längre tid.

Då måste du ha spelat väääldigt långsamt. Jag har aldrig haft några problem att hinna med hela kriget på en heldag, inte ens som nybörjare. Som sagt: Man måste börja på morgonen och spela till kvällen, men det är inga problem.

Huruvida det är tråkigt eller inte är en smaksak. Huruvida man behöver block eller inte är en annan fråga (jag är lite kluven i frågan östfronten nej, västfronten ja).
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

A Mighty Endeavour är inte heller optimalt som lagspel, åtminstone inte om man börjar från dagen D.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

MB

Europe Engulfed har jag testat och det var inget jag fastnade för.

Jag tycker Jocke tar upp mycket av problemet med resursfördelning som jag har stött på när det gäller lagspel. Det går säkert att lösa smidigt i EastFront eller WestFront, men jag vet bara inte hur. Om jag fattat allting rätt så gäller samma sak i RSR.

War without Mercy, EuroFront och Third Reich sträcker sig troligtvis utanför tidsramen.

Helt klart att jag ska tittat närmar på Stalingrad Pocket 2 och Yom Kippur i SCS-serien.
Och Ardennes '44, Ukraine '43.

Von Manstein's Backhand Blow verkar var mycket intressant och uppfylla många av mina önskemål.

Jag kommer även till att kolla upp Russian Campaign (L2 DG) och Liberty Roads (Hexasim).

Tack ännu en gång för många goda aspekter kring lagspel i ww2.

Doomfarer

Axis & Allies?  :D
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

Citat från: "Doomfarer"Axis & Allies?  :D

Oh, yes... He went there.  :ultra:
En mycket bitter liten man.

Magnus2

En katt bland alla hermeliner ovan kan vara Memoir 44 m expansionen Operation Overlord. Den matchar alla krav utom helfrontspel.
Har bara läst om det men det ska gå att spela med 8 spelare och har regler för chain of command.
Jo man behöver nån Battlemap-expansion osså.

Magnus

MB

CiteraAxis & Allies?  :D
A&A Kanske ändå inte... Kul när alla vill köra ett puckla-på-polarenspel utan några större krav.

A Victory Denied låter som ett mycket bra alternativ. Det blir troligtvis en beställning så fort spelet finns inom Eu:s-gränser.

Jag kör mycket figurspel 6mm på kompaninivå vilket gör att Memoir 44 ligger lite för nära i det vardagliga spelandet.

Rydfalk

Conflict of Heroes har 2- och 4-manna scenarior och jag vill minnas att det finns ett 3-manna att ladda ner från webbplatsen.

Det är inte helt optat för flera spelare men det rullar och med en pilsner försvinner den värsta friktionen  :wink:

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

MB

Efter många tips och funderingar har jag äntligen hittat ett spel som verkar passa mycket bra till lagspel i ww2, Liberty Roads från Hexasim. Mitt intryck efter att ha läst reglerna är att det är ett strömlinjeformat Light Wargame som passar bra till endagsspelande i lag eller 2-2.

Reglerna finns på Hexasim.com hemsida och jag kan rekommendera det till alla som är ute efter ett Light Wargame. Visst jag har inte speltestat det än, men reglerna är tydliga förutom lite engelska/franska formuleringar här och där, vilket bara ger spelet lite mer charm  :D

Min beställning av Liberty Roads blev skickad i fredags  :up:

Marne 1918 - Friedensturm verkar också vara trevligt.

Elias Nordling

Problemet med Liberty Roads som lagspel borde vara detsamma som The Mighty Endeavour: De första månaderna av kriget har spelarna att dela på cirka tre hexer vardera när man sloggar i Normandie. Annars funkar TME bra som lagspel också.

Fredrik H

Elias har helt rätt, det blir inte så mycket att göra i början på Liberty Roads om man är flera. Hur man delar upp tyskarna ser jag inte heller framför mig. Däremot så är det ett trevligt spel som går fort att spela, så på den punkten blir du inte besviken. Det finns en tråd om spelet här på forumet där jag berömmer det, men fyra spelare - njäe. Jag hoppas att du bevisar att jag tror fel!
 :wink:

MB

Jag förstår helt klart problematiken kring Liberty Roads på flera spelare och att kartan inte erbjuder mycket hexutrymme. Jag tror det är ganska lugnt med uppdelningar osv, med tanke på att många i spelgänget är nya på krigsspel. Det blir nog mer en fråga om att kunna prova på och se hur krigsspel fungerar. Kanske mer en fråga om en simulering än titanernas hjärnkamp.

Jag kommer helt klart till att klura mer på vad som har blivit sagt och ta det med mig i mitt sökande efter ett lämpligt krigsspel för lagspel.
Jag tror att Liberty Roads kan fungera som en mjukstart inför SCS och A Victory serien.

Elias Nordling

A Victory är inte heller så lämpligt, då man pga ett impulssystem bara aktiverar en del av fronten åt gången. Själva poängen med lagspel är ju att man spelar parallellt, men med AVL spelar bara en spelare i taget medan de andra får titta på.

MB

Då blir det bara till att beställa Stalingrad Pocket 2 ur SCS-serien.

Snowfox

>De första månaderna av kriget har spelarna att dela på cirka tre hexer vardera när man sloggar i Normandie.

Det låter inte så skoj på två heller i och för sig. Ahem.

Ett något udda alternativ som kanske kanske kan funka är "Toppling the Reich" från ATO. Det borde gå att dela upp fronten på lämpligt sätt. Har dock inte hunnit spela det själv än och Prados spel brukar behöva en insats av en developer för att komma i mål.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.