Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_silversixx

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

silversixx

#15
Citat från: "tinG"
Citat från: "silversixx"Fick precis ett färskt begagnad exemplar av Whistling Death från Sebastian. CoA-tjocka regler är inte avskräckande, jag ger de till Jonas så får han lära mig sen :)

Äsch det där gammla spelet!  :wink:
Då kan du redan reglerna. Utmärkt...

Snowfox

#16
I ett desperat försök att minska banksaldot lite under sommaren har en drös spel ökat på min backlog av spel:

Tomb of an Empire
Elusive Victory
A Victory Lost
Le Vol de l'Aigle
GD'42
Guelphs and Ghibellines (impulsköp efter Strv102s fantastiska AARer)
Panzergrenadier Cassino'44
D-Day at Omaha Beachhead

Och i posten:

A Victory Denied
Ett par PzG scenariosamlingar
RAF
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Andreas Lundin

#17
CiteraTrodde hastigt att Elias var Andreas (fråga inte varför), så jag satte kaffet i halsen när jag såg A victory denied...

Det spelet passerar inte min tröskel!  :lol:

Senaste inköp:





Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

#18
Är nyfiken på Tomb for an Empire. Laddade ner reglerna men de var så knastertorra att jag fastnade på sid 3 eller så. Berätta gärna om du spelar det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

#19
CiteraDet spelet passerar inte min tröskel! Laughing

Utav nyfikenhet: Jag antar att du hatar A Victory Lost. Jag har precis läst igenom reglerna till A Victory Denied, och det mesta är egentligen annorlunda, så vad är det du hatar med AVL? Är det chitpull-aktiveringen så har AVD marginellt annorlunda aktivering, men förmodligen inte tillräckligt för att det ska göra skillnad. Var det för basalt har AVD litet mera krom. Järnvägsförstärkningarna bakom fiendens linjer? Borta. Stridstabellen? Litet annorlunda, speciellt att ryssen och tysken slår olika tärning på den!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

#20
CiteraUtav nyfikenhet: Jag antar att du hatar A Victory Lost.

Ja, för lite krom. Därutöver fick Chit-pull-systemet larviga konsekvenser de få gånger jag spelade. Man kände sig som en som satt och spelade spel - inte som en general. Jag söker det sistnämnda. Som tur är så är smaken som baken...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Strv102r

#21
Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraUtav nyfikenhet: Jag antar att du hatar A Victory Lost.

Ja, för lite krom. Därutöver fick Chit-pull-systemet larviga konsekvenser de få gånger jag spelade. Man kände sig som en som satt och spelade spel - inte som en general. Jag söker det sistnämnda. Som tur är så är smaken som baken...

Jag är inte säker på att skillnaden är så stor i många fall...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

#22
...kanske inte. Jag har aldrig varit general.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

#23
CiteraJa, för lite krom. Därutöver fick Chit-pull-systemet larviga konsekvenser de få gånger jag spelade.

Jag förstår vad du menar, även om jag gillade AVL

A Victory Denied har som sagt betydligt mer krom. Ryssarna är t ex kårer, men slår de en tia i strid poppar det upp en elitdivision med dem (litet som oprövade enheter i Panzergruppe Guderian). Stalingradfickan motsvaras av Minsk-fickan, men till skillnad från den förra kan tyskarna välja att släppa loss enheter från fickan, med risk för att även ryska enheter undkommer därifrån. Med mera.

Chit-pull-systemet ser vid en första anblick ut att undvika de larvigare effekterna från AVL. Pansarenheterna har inte högkvarter, tan aktiveras om de är tillräckligt nära varandra i grupp. Övriga högkvarter aktiverar en större del av fronten, och det verkar inte finnas något incitament att skyttla högkvarteren längs med fronten för att få aktivera mera.

Så det KAN vara så att du skulle kunna gilla AVD även om du inte gillade AVL. Basatt du vet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

#24
CiteraSå det KAN vara så att du skulle kunna gilla AVD

Den som lever får se. Just nu är jag over the head in love med spel där man skriver ned sina ordrar... Old scholl skall det vara. Komplicerat och transpiration är det som gäller.  :P
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

silversixx

#25
Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraSå det KAN vara så att du skulle kunna gilla AVD

Den som lever får se. Just nu är jag over the head in love med spel där man skriver ned sina ordrar... Old scholl skall det vara. Komplicerat och transpiration är det som gäller.  :P
?

Jonas

#26
Senaste två inköpen anlände samtidigt idag (sabla tur det var min tur att hämta barnen): båda solitärspel, levererade från England så man slipper tullf-n.

- D-Day at Omaha Beach, från Decision Games. Efter Elias lyriska recension och kommentarerna på bgg så tvekade jag inte länge. Hittade en affär i London som bara tog 8 pund i frakt.

- Where there is Discord (om Falklandskriget). Största och tyngsta boxen jag sett, behöver nog en ny bokhylla för att få plats med den (allvar!). Undrar just vad den verkliga fraktkostnaden för denna blyklump var.

Svårt beslut, vilken hamnar på bordet först?

silversixx

#27
Where there is discord verkade ju pyttelitet :cry:

jonjac

#28
Citat från: "Jonas"- D-Day at Omaha Beach, från Decision Games. Efter Elias lyriska recension och kommentarerna på bgg så tvekade jag inte länge. Hittade en affär i London som bara tog 8 pund i frakt.

Har du någon url?

Citat från: "Jonas"- Where there is Discord (om Falklandskriget). Största och tyngsta boxen jag sett, behöver nog en ny bokhylla för att få plats med den (allvar!). Undrar just vad den verkliga fraktkostnaden för denna blyklump var.
Hmm... har för mig det var en av de stora stöttestenarna med preorder av det spelet. Frakten alltså.

Jonas

#29
CiteraHar du någon url?
Litet företag som heter BoardGameGuru. Han tar 36 GBP plus 8,61 i frakt, leverans på en vecka, diskret avsändare :-)

CiteraWhere there is discord verkade ju pyttelitet
det trodde jag också från de bilder jag sett. Men det är en two-mapper, och brickorna är typ 1x1 tum. (Man borde ta ett kort med tändsticksask bredvid för att visa skalan.) Känns gediget - euro-kvalitet rakt igenom.