Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 19 Gäster tittar på detta ämne.

Snowfox

Citat från: "magnus lindström"Har de egna flyg?

Det har alla internationella fraktfirmor.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Senast anlänt: 1805: Sea of Glory och PQ17.

En del verkar tycka att Sea of Glory har krigsspelshistoriens fulaste spelplan. Har svårt att se varför. Inte världens snyggaste, framför allt för att man lagt på något suddig-filter på hexnätet och bakgrunden som mest av allt får det att se ut som man misslyckats med trycket, men direkt fult tycker jag knappast att det är.

PQ17 verkar vara uttänkt av någon som vill maximera produktionskostnaden för spelet. Det har STORA fyrkantiga brickor. Det har små fyrkantiga brickor. Det har stora runda brickor. Det har små runda brickor. Det har träklossar. Det har spelkort. Det enda som saknas är väl specialgjorda tärningar. Spelet har motsvarande två ark med brickor, men på grund av dessa extravaganser går det loss på fem kartor brickor, ett klisterark och en påse klossar.

Man tänker sig ju att man med detta vill åstadkomma ett visuellt överdåd modell Where There is Discord, men det märkliga är att grafiken ser ut som om den är från 70-talet. Entumsbrickorna är i tvåfärgstryck med svarta fartygssilhuetter, men flygplansbrickorna har kamouflageteckning. Kartan är också rätt spartansk. Inget fel med det, men om man nu vill ha spartanska komponenter, vad ska man då med duplostora brickor till?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"vad ska man då med duplostora brickor till?

Feta och flottiga amerikanska krigsspelarfingrar?
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Men klossarna är mindre än brickorna  :?

Snowfox

>vad ska man då med duplostora brickor till?

Anpassning till krigsspelarkollektivets demografiska utveckling?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Fast EN DEL av brickorna är duplostora, andra är normala halvtumsbrickor. Flygplanen kommer i tre storlekar av runda brickor, vilket verkar betyda tunga bombare, lätta bombare och jaktplan. Bristol Beaufighter och dess släkting Beaufort kommer därför i tre storlekar. Storleksskillnaden är rätt subtil, så jag har svårt att se att den skulle förmedla någon använbar information i spel.

Holmgren

Citat från: "Holmgren"Håll den här tråden fri från djupare resonemang om enskilda spel. Skapa istället en egen tråd (om det inte redan finns en sådan) för spelet ifråga i därför lämplig avdelning.
Jag citerar mig själv.... Finns det tillräckligt mycket att säga om spelet i fråga så starta en separat tråd om det.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

B_J_S

Köpte Morsecode av Anders Fager.
Vi träffades i Göteborg, där han huserar för stunden på bokmässan.

Spelet var helt nytt plus att jag fick nya regler till spelet och en tidning.
Billigt var det. :D

Skall bli skoj och prova.
//Jonas

Strv102r

Förutom att jag snart hoppas att The Caucasus campaign och The battle for Normandy trillar in från GMT såg jag att ATO hade ett erbjudande på tre Ziplock spel för 85 USD inkl frakt till Skövde. Och då jag tycker att MoI är så bra och Elias sagt att Suleiman the Magnificent och Kulikovo är OK så tog jag dem och bara för ämnets skull Storm over Taierzhuang som nummer 3.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Det var nog ett bra urval. Storm verkar också bra, även om jag personligen aldrig lyckats tycka om Area/Impulse-systemet.

Grendel

Har köpt retro på Ebay UK.

Games Workshops härliga Wargame Series från 1992-1993,
med stora blippar:
Temat är Warhammer 40K, enkelt för 2 spelare.
Horus Heresy (marines mot chaos marines)
Battle for Armageddon (imperial guard mot orks)
Doom of the Eldar (rymdalver mot tyranids, alien-kopior)

Hittade också expansionen Chaos Attacks till Battle for Armageddon på alphaspel.se. Inplastat för 65 spänn. Jihoo!
Delapsus resurgam - when I fall I shall rise

Andreas Johnson

Köpte GMTs gamla Crisis: Sinai 1973 genom Noble Knight.

Detaljerat och pillrigt som jag borde gilla. Erratan avskräcker lite....
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

silversixx

Vänta tills du ska sortera blipparna :up:
Det är många (och ibland nästan likadana) toner utan sandbrunt.

Erik Axel

Brunt i brunt är briljant!

Andreas Johnson

:)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov