Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bravery in the Sand (MMP)

Startat av Elias Nordling, 9 oktober 2009 kl. 13:26:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Det får man säga, trots alla Heroes of Glory and Valor som ges ut tror jag inte jag sett Bravery i titeln på ett krigsspel förut. Det är nog nästa Heroes.

Spelet följer med Operations Special Edition #2, har en halv karta och 8 sidor regler som skulle kunna vara hälften så långa om det hade varit ett bekymmer. Vi talar lätt och litet. Ämnet är Crusader-offensiven i Nordafrika vintern 1941.

När man läser reglerna känns spelet väldigt basalt, slå sexor för att träffa, dra brickor för att aktivera. Ingen uppenbar knorr. Därför kommer det litet som en överraskning att spelet visar sig vara så engagerande och dessutom en hygglig simulering av Crusader-offensiven.

Tyskarna sparkar runt britterna som om de vore trasdockor men nöts sakta ner och kan inte vara överallt, och britterna har replacements som tyskarna inte har.  En trevlig regel är att vinnaren slår för att återfå stridsvagnssteg, där tysken har större chans än britten.

Brickorna är regementen, och man aktiverar per division. Reglerna uppmuntrar starkt till att ha divisionerna samlade om det inte finns trängande skäl till annat, vilket innebär att det snarare fungerar som om man hade divisionsbrickor med många steg.

Segervillkoren känns genomtänkta och verkar i mina ögon leda till balanserade spel. Fort går det, 1-2 timmar för ett parti. Knappast spelet för alla, men om man gillar att fokusera på helhetsbilden med så litet processande på vägen som möjligt så är detta ett spel att rekommendera. Av mig får det en 4 av 5.

Frågor på det?

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

CiteraFrågor på det?
Supplyregler?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Mod i Sanden? Modigt i Sanden? Modiga i Sanden?

Elias Nordling

CiteraSupplyregler?

Skojar du?

En del regler såsom replacements och i synnerhet tyskens autosegervillkor har litet trace-krav som kan tolkas som förrådshänseenden. Men det är inte precis frontlinjer vi har här.

Snowfox

Citat från: "Anders Fager"Mod i Sanden? Modigt i Sanden? Modiga i Sanden?

Vissa saker ska man nog inte försöka översätta till andra språk.  :D

Jag är inte riktigt säker på om du verkligen menar vad du skriver ovan Elias. Läser man din kommentar ordagrant så minskar alltså behovet av underhåll om förbanden opererar i en situation utan fasta frontlinjer som kan märkas ut på kartan? Några ord föll nog bort när du skrev det där. I och för sig tror jag spelet är allt för abstrakt för att det skulle funka med en underhållsnivå i reglerna. Lite som Avalon Hill Classics regler.  :)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraLäser man din kommentar ordagrant så minskar alltså behovet av underhåll om förbanden opererar i en situation utan fasta frontlinjer som kan märkas ut på kartan?

Nej, men fiendens möjlighet att påverka dina möjligheter att få fram förråd minskar. Jag är medveten om att en jakt på fiendens förråd var en central och avgörande händelse i Crusader-slaget, det simuleras hjälpligt av tyskens autosegervillkor.

Snowfox

Det är intressant hur en konstnärs grafik kan associeras till en viss tillverkare. Dina bilder pekar på att det är ett ATO spel.  :)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraDina bilder pekar på att det är ett ATO spel.

Det är ett International Games Series-spel från MMP. Kartan ser ut som ATO, men hade det varit dem hade brickorna haft streckgubbar i art deco-stil och siffrorna på olika plats på brickan beroende på om det var tyskar eller britter och pansar eller infanteri.

Snowfox

Suck...

Elias Nordling

CiteraSuck...

Gillar du inte art deco?