Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Konventsspel, lite meta

Startat av Delirium, 22 februari 2010 kl. 16:13:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Snowfox

Haha, varenda idé har sågats av någon annan. Det där med smak är ett elände. Det är bara att inse, organisera en ASL turnering i stället. Då kan du i alla fall kontrollera längden på partierna.  :D
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

silversixx

Citat från: "Elias Nordling"Problemet med den iden (förekommer såvitt jag vet inte för landkrig i andra världskriget, men är inte helt ovanligt i spel om förmoderna krig, sjöstrid eller luftstrid) är att det är kul att utkämpa slagen du genererar en, två, ja kanske till och med tre gånger. Men när du är inne på det 20e identiska slaget önskar du mest att du slapp den biten.
Tanken var att kanske få till en historisk simulation på slagbiten.
Och göra spelet till ett riktigt multi-player (15+ personer).
;)
Och självklart så kan man bara spela spelet på den strategiska kartan. Eller spela nåt av slagen med en historisk set-up (bataljonsnivå).

tinG

Bästa konventsspelet? Acceptera att du inte hinner spela klart men se till att njuta av spelupplevelsen och umgänget kring ett riktigt MOSTERSPEL!

:D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "tinG"Bästa konventsspelet? Acceptera att du inte hinner spela klart men se till att njuta av spelupplevelsen och umgänget kring ett riktigt MOSTERSPEL!

:up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Sten Ekedahl

Citat från: "tinG"Bästa konventsspelet? Acceptera att du inte hinner spela klart men se till att njuta av spelupplevelsen och umgänget kring ett riktigt MOSTERSPEL!

Inte utan att jag sympatiserar med detta! :up:
Wargames - Laborationer i historia

jerry

Det är nog så att man får acceptera detta faktum , ja !
Men spelet i sig måste vara intressant.
Att spela med intresserade spelare där alla går in för spelet o inte sitter o suckar att det tar för lång tid etc. etc. , ja det är nog den bästa upplevelsen.

"Third world war" (med utbyggnader) GDW är ett hippt multiplayergame oxå.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Andreas Lundin

Citera"Third world war" (med utbyggnader) GDW är ett hippt multiplayergame

Hippt är inte det första adjektiv jag kommer att tänka på när det gäller ett över två decennier gammalt spel... :P
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jerry

Nja... men det har ett par roliga effekter tycker jag ng.
En enkel o effektivt flygsimulering
Moral bestående av ett genomsnitt på förbandskvalité (en grekisk brigad med tvivelaktig stridsvilja men bra beväpnad kan ex.vis tillsammans med en us marinkårsbrigad bli motiverade till stordåd)
Inga uppfuckade supplyregler som i en del spel, här är alla i supply såtillvida fienden inte bestämmer sig för att handgripligen bomba sönder etapp linjerna (logistic bombing) o då svider det.
Sen är det en intressant sequence of play med olika sekvenser för NATO o WP
O sist men inte minst det är ett MYCKET bra multiplayer game som INTE tar 4 månader att spela klart.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Elias Nordling

Håller med, Third World War är ett bra konventsspel. Stort, men går att spela klart på en helg. Tydligt avgänsade fronter för flera spelare.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Profit

Citat från: "Elias Nordling">Något CWBS (kanske med en spelledare)

Relativt mycket dödtid medans motspelaren flyttar. Jag har provat.

Det jag har funnit med spel med spelledare, är att det är en helt annan sorts dötid - man kan vara social när det inte är ens tur, eftersom man är "bortkopplad" från spelet på ett helt annat sätt.

CiteraRepublic of Rome är dessutom ett evighetsspel som du aldrig blir klar med på ett konvent.

Skojjar du? RoR spelar vi klart på en (sen) kväll...! Det är mycket sällsynt att andra åldern nås utan en vinnare.

Delirium

Men var det inte du som sa att du var trött på monsterkampanjer på konvent där man aldrig kommer någon vart?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed