Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Afrika (1st edition)

Startat av Strv102r, 7 oktober 2009 kl. 12:00:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Nästa spel till rakning!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Nån som vet vilken skillnad det är på detta spel och 2nd ed.?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Citat från: "Andreas Lundin"Nån som vet vilken skillnad det är på detta spel och 2nd ed.?
Jag vet inte, men du kan läsa allt om det här...

http://www.gamersarchive.net/theGamers/ ... 2rules.pdf
-> Page 12
-> Second Edition Designer's Notes

Strv102r

Setup.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Setup med förtydliganden.

Jag har 7 pansardiv lite utspridd och 4 indiska infdiv (2 ind brigader och en australiensk) och vid Nilen har jag två svaga brigader ur 70 infdiv.

Italienaren har en rejäl styrka vid gränsen: 1 & 2 libyska div, Cirene div, Marmarica div,  Catanzaro div, 3 Gen div och Babani pansarbrig samt Maletti motoriserade gruppen + Sahara kavalleribrigaden.  Längre bak står 23 Mars div, 28 oktober div samt Sirte div. I Tripoli finns Pavia div, Brescia div, Bologna div, Sabratha div och Savona div.

Strv102r

En lustig sak slår mig. Av alla dessa namngivna italienska divisioner så är det bara de som finns i TRIPOLI när det här spelet börjar som återfinns i spel som avhandlar händelserna efter DAKs ankomst. Alla andra är liksom...borta?  :?

Kreufeldt

Citat från: "Strv102r"Alla andra är liksom...borta?  :?
Tja, allt öster om Benghazi gav väl upp när O'Connor kom farande med sina fyra pansarbilar?

Elias Nordling

CiteraAlla andra är liksom...borta? Confused

Ja nu vet du hur Mussolini kände sig :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

En mer detaljerad bild av den del av kartan där det kommer att hända saker initialt, tror jag.

Strv102r

Efter en månad har maffian slagit 7 pansars skyttebrigad vid SIDI BARRANI och spaninsgdelarna i söder. 4 indiska div (där en brigad är australiensisk) har förskansat sig i MERSA MATRUH medan 7 pansars pansarbrigader tillbakaryckt till EL ALAMEIN. Detta i syfte at splittra maffian och tänja ut hans underhållsresurser. Dessa är dåligt dimensionerade och maffian för till mer förband från väster vilket ökar belastningen. En kritisk sårbarhet?

Strv102r

Maffians framryckningstempo bestäms helt av underhållet. Efter ytterligare en månad har de inte ens nått MERSA MATRUH. EL ALAMIN ställningen förstärks av 7 indiska brigaden ur 4 indiska div (divisionens tredje brigad) och en polsk brigad. Den tredje, fullstarka, brigaden ur 70 div anländer också.

Strv102r

Maffian inringar MERSA MATRUH men anfaller inte. Jag tar chansen och gör ett utfall kombinerat med ett anfall av 7 pansardiv, den polska brigaden och den 7 indiska brigaden (kursiverad beteckning innebär förband av brigadstorlek för att skilja dem från mina likartade divisionsbeteckningar.). Anfallet sargar två maffiadivisioner svårt och innebär att tre andra avskärs öster om MERSAH MATRUH.

Strv102r

Mitt motanfall kopplat till en ohållbar logistiks situation får maffian att inse att det är dags att dra ur. En reträtt inleds, men de avskurna tre div kapitulerar.

Längs kustvägen följer jag bara efter men 4 indiska tvålar till de reducerade två maffia div (Ci, Ca) igen när 6 australiensiska div (mycket reducerad) avlöser i MERSA MATRUH. 7 pansar kör över kavreg Sahara

magnus lindström

Nu var det väl så att maffian och Mussolini inte drog åt samma håll :)

sfclinken

Citat från: "magnus lindström"Nu var det väl så att maffian och Mussolini inte drog åt samma håll :)

Kanske därför de kastades in mot Mersa  :P
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "