Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

nybörjarfrågor.

Startat av hjk, 21 juli 2010 kl. 22:51:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

hjk

Hej,

jag har kikat lite på Gustav Adolf The Great och det verkar intressant. Frågan är bara om det är lämpligt för en nybörjare egentligen? Läste att det innehöll 980 små pappbrickor, är det ens möjligt för en människa att hålla ordning på så många pluttar!?  :shock:

Hur organiserar man bäst såna här spel för att kunna komma igång snabbt och spela? Zip-påsar antar jag är svaret, men enligt vilket system, efter trupptyp eller nåt?

Finns det något bra spel som inte gör sån stor grej vad varje enhet heter utan behandlar dem som hästkillar, spjutkillar och kanonkillar? Det borde ju bli mindre att hålla ordning på.  :up:  

Har kikat lite på Fields of fire (som sägs ha obegripliga regler), Conflict of Heroes (som sägs vara bra, men lite för mkt som schack) och D-day at Omaha Beach (osäker på om det inte blir tillräcklig variation).

BigPapaBear

Citat från: "hjk"är det ens möjligt för en människa att hålla ordning på så många pluttar!?  

Ja. :)

CiteraHur organiserar man bäst såna här spel för att kunna komma igång snabbt och spela? Zip-påsar antar jag är svaret, men enligt vilket system, efter trupptyp eller nåt?

Zip-påsar eller ännu bättre: counter trays. Vilket system är oftast beroende på spel. Det kan vara trupptyp, division, färg, nationalitet. Välj det sätt som känns naturligast för dig.

CiteraFinns det något bra spel som inte gör sån stor grej vad varje enhet heter utan behandlar dem som hästkillar, spjutkillar och kanonkillar? Det borde ju bli mindre att hålla ordning på.  :up:  

Det brukar inte vara ett problem annat än vid setup. I utbyte ger det dig lite extra historisk färg. Men t.ex.  (Simple) Great Battles of History har väl inte så mycket namngivna enheter?

CiteraConflict of Heroes (som sägs vara bra, men lite för mkt som schack)

De flesta krigsspel jag har stött på har lite schackvibbar i viss mån. Det gäller att placera enheterna optimalt för att utnyttja systemet till din fördel. Det som skiljer ett bra spel från ett dåligt är om designern får den bästa positionen i spelet att överensstämma med va som skulle vara bäst även i verkligheten.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraDet brukar inte vara ett problem annat än vid setup. I utbyte ger det dig lite extra historisk färg. Men t.ex. (Simple) Great Battles of History har väl inte så mycket namngivna enheter?

Oftast är enheterna numrerade där, men setupen är lättare i GBOH.

Om de 980 brickorna kan sägas detta: En stor del, majoriteten, är markörer, typ hundra brickor med siffrorna ett till tio för att hålla reda på förluster. Trupperna kan man sortera i kavallerister och infanterister i påsar. När jag sorterar spel brukar det bli 50-100 brickor i varje påse ungefär, utom för markörer. Det kan också tilläggas att varje enskilt slag i spelet bara använder en del av brickorna, så det är aldrig så att du jonglerar 1000 brickor på en gång i detta spel.

Sedan är Musket & Pike-systemet ett som kan sätta griller i huvudet även på erfarna krigsspelare. Det är delvis för att det kräver ett annorlunda tänk än man är van vid, så är du inte van vid något är det fullt möjligt att du finner M&P lättare än vad jag först gjorde.

Om du vill ha det litet enklare kan du ju kolla in Decision Games uppdaterade SPI-reprinter: http://www.boardgamegeek.com/boardgamef ... lio-series
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

hjk

Ok, då känns det lite lugnare, om en stor del är markörer. Men vad ska man köpa för counter trays och hur många? Jag såg att world of boardgame här i stan har en sort med 20 fack för bara 15 spänn. Eller 100 zip-påsar för 25.

Med Schack, menar jag att jag inte vill att det ska kännas lika torrt och konfrontativt (!) som schack. Jag vill ha kaos och slump som gör det hela mer förutsägbart. Jag är mer intresserad av inlevelse i historien som spelet berättar än själva tävlingsmomentet.  :oops:

BigPapaBear

Citat från: "hjk"Ok, då känns det lite lugnare, om en stor del är markörer. Men vad ska man köpa för counter trays och hur många? Jag såg att world of boardgame här i stan har en sort med 20 fack för bara 15 spänn. Eller 100 zip-påsar för 25.

Med Schack, menar jag att jag inte vill att det ska kännas lika torrt och konfrontativt (!) som schack. Jag vill ha kaos och slump som gör det hela mer förutsägbart. Jag är mer intresserad av inlevelse i historien som spelet berättar än själva tävlingsmomentet.  :oops:

Köp ett gäng counter trays (gissar att det är den "vanliga sorten") och ett gäng zip-påsar från WoBG så ska du se att det löser sig av bara farten.

Kaos och slump så tycker jag definitivt att Musket & Pike-serien är klockren. Det är faktiskt en häftig känsla när striden börjar och man snabbt inser hur svårt det är att ha kontroll över en tidigmodern här på slagfältet. Fungerar riktigt bra, men som Elias påpekade kan det vara lite bök att få in systemet i hjärnan. I praktiken var det dock lättare än det gav sken av att vara i reglerna. Ge det ett försök!
En mycket bitter liten man.

hjk

Efter att ha sett en massa videoklipp med GAtG på BGG där killen hela tiden sa "not much have changed since last time" eller nåt liknande, valde jag att köpa CoH istället. Det var dyrt, men verkar rätt så bra.

Schackkänslan var inte alls så där all-information-är-tillgänglig som jag trodde, snarare en smula speliga knep där man hotar motståndarens dam så att han tvingas ge upp bonden. Eller i det här fallet, att man marscherar fram genom skogen och plötsligt kan skjuta på kulsprutan, varpå motståndaren tvingas avbryta sin förflyttning av förstärkningen som just kommit.   :?

silversixx

Släpp pararellena till schack, de kan du anpassa till allt som har det minsta med taktik eller strategi att göra. Se det som att folk dödar varandra istället, då kan besluten te sig mer naturliga :)