Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Era tankar om några solospel

Startat av Tordan, 6 november 2009 kl. 18:25:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Hejsan,är sugen på ett par solitärspel och tänkte kolla era åsikter runt dem. Mina förutsättningar är att jag bara kan spela ca 2-3 timmar, sedan är det bara att packa ihop spelet och gå och lägga mig... Spelen skall också finnas i butik.
Jag har tittat på spelen nedan samt Downtown, men det har jag inte hittat i någon butik i Sverige.

1. RAF The battle of Britain. Nyutgåvan har fått god kritik.
2. D-Day at Omaha Beach. Gillas av Elias.
3. Fields of Fire. Verkar bra, (för) brant inlärningskurva?
4. Silent War, tar 2 veckor i stället för 2 timmar?
5. Field Commander: Rommel. Motsatsen till FoF i komplexitet?
6. Övriga förslag.
/Tord Hoppe

Andreas Johnson

Where There is Discord bör finnas med. Har fått mkt bra omdömen på BGG. Det har även RAF-spelet fått. Funderar på att köpa båda.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Sten Ekedahl

Jag har första utgåvan av RAF som jag tyckte var riktigt bra. Dessutom har jag Silent War, ett utomordentligt bra spel. Nackdelen är att SW tar mycket lång tid om man spelar Campaign-cenariot. Men dels finns det några kortare scenarier och dels finns det en Cyberboard-modul för SW att ladda ner från nätet. Då behöver man inte ha spelet ständigt liggande framme, utan kan spela det på datorn i stället. Det finns även ett gammalt solitärspel om tyskarnas ubåtskrig i Atlanten, Wolfpack, från SPI. Kom någon gång på 70-talet. Kan möjligen hittas second hand och är i så fall värt ett köp om säljaren inte begär astronomiska belopp för det.
Wargames - Laborationer i historia

Elias Nordling

Citera2. D-Day at Omaha Beach. Gillas av Elias.

Men det är nog bara introscenariot som går att riva av på 2-3 timmar. Scenariot för första halvan av landsättningen tar kanke 4-5 timmar, men du kommer å andra sidan inte kunna gå och lägga dig förrän du spelat klart, så det ska nog gå bra ändå :-)

Citera3. Fields of Fire. Verkar bra, (för) brant inlärningskurva?

Hopplöst skrivna regler. Nästan enklare att bara läsa spelexemplet och sedan sätta upp och köra och slå i reglerna om du har några frågor. Det finns en Vassal-modul, så du kan köra det på datorn även om det skulle ta längre än 2-3 timmar.

Citera4. Silent War, tar 2 veckor i stället för 2 timmar?

Ja det är ett evighetsspel.

Citera5. Field Commander: Rommel. Motsatsen till FoF i komplexitet?

Ja det passar dina kravspecar på speltid väl också. Finns även Field Commander: Alexander, men det är litet för lätt.

Citera6. Övriga förslag.

Ambush! är givet, om du kan få tag på det. Hornet Leader II kan vara värt att kolla in.

Struggle for the Galactic Empire har jag precis läst reglerna till. Kan vara något, återkommer när jag har hunnit spela.

Reichstag och First Day of the Somme från Minden Games borde du kolla upp. Riktigt bra småspel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jonas

Citera2. D-Day at Omaha Beach. Gillas av Elias.
Min favorit just nu och jag kommer tillbaks till den hela tiden. Bered dig på långa nätter och stel nacke.

Citera3. Fields of Fire.
Har aldrig kommit in i det pga allt strul med reglerna. Finns dock troligen något bra där någonstans, långt inne.

CiteraWhere There is Discord bör finnas med.
Absolut, om du har gott om plats i hyllan. Denna och D-Day är båda riktiga höjdare och rekommenderas starkt, men en liten övervikt för D-Day.

CiteraSolitär: Crisis: Sinai 1973
Rekommenderas faktiskt också! Fast inte precis om du måste packa ihop efter 2 timmar..

jonjac

Citat från: "Jonas"
CiteraWhere There is Discord bör finnas med.
Absolut, om du har gott om plats i hyllan. Denna och D-Day är båda riktiga höjdare och rekommenderas starkt, men en liten övervikt för D-Day.
Inte bara plats i hyllan, det kräver ordentligt med utrymme när det spelas. Kartan är enorm för ett solitärspel. Men snygg.  :up:

Elias Nordling

Nu när jag spelat ger jag tummen upp till Struggle of the Galactic Empire. Kaos är kul!

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Ambush! är givet, om du kan få tag på det.
Ambush! och alla dess yngel (inklusive Battle Hymn) blev aldrig någon favorit hos mig - dess "programmerade" händelsetabeller blev lite för förutsägbara efter ett par spelningar (vissa håller maximalt en gång) samt att motståndet har lite väl mycket av hollywoodskurkar över sig.
Dock, för fullständighetens skull bör kanske även Open Fire nämnas som ett spel i samma kategori.

Om det gäller "gamla godingar" skulle jag som den shermanoholic jag är hellre vilja framhäva Patton´s Best som ett riktigt trevligt litet tidsfördriv under några timmar.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

P-O Jönsson

När det gäller gamla godingar så bör heller inte "Tokyo Express" glömmas. Synnerligen svårt att vinna, men lite komplicerat kanske? Finns en basic version också som är mycket underhållande.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Holmgren

Gamla Raid on St. Nazaire kanske?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Mode

Citat från: "Peojon"När det gäller gamla godingar så bör heller inte "Tokyo Express" glömmas.
Medhålles - ett intressant spelsystem som förtjänade några bättre (=mer kända) strider!
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

CiteraMedhålles - ett intressant spelsystem som förtjänade några bättre (=mer kända) strider!

Är det inte det Carrier är, mer eller mindre?

Tordan

Tack till era förslag. Vill bara komma med ett förtydligande. Jag har kikat på ett antal listor om solospel på BGG så jag har rätt god kläm (tror jag) på hur den allmänna rankingen är. Eftersom jag inte är någon Ebayare så är, tyvärr, en stor käpphäst just att jag vill kunna köpa spelet via helst svensk butik utan krångel såsom tull o.dyl. :) Alternativt om någon här hemskt gärna vill göra sig av med sin(a) dyrgripar, men det är nog liten chans för det.

Efter vidare studier så känns det som att racet står mellan D-Day och RAF med tyngdpunkten åt D-day. Det verkar som att D-day tillåter mer beslutsfattande medans RAF är mer av att, som britt, gissa sig till var tysken dyker upp?

Elias, SF-spelet du har skrivit om här och i egen tråd, finns det tillgängligt i Sverige nu, eller är det väntan som gäller? Jag hittade inga regler hos Decision Games, finns de nedladdningsbara någonstans?

Återigen, tack till era förslag. Trots allt bad jag om övriga förslag ;)

Edit: Kikade på Ebay och såg att en engelsman sålde Carrier och lade ett bud. Kanske dumt att nämna det här...  :cry:

Edit 2: HAHAHA! Det var festligt, det enda resultatet efter ett antal höjningar var "You´ve just been outbid..." Måste ha fångat annonsen precis när den skrevs.
/Tord Hoppe

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"
Citera4. Silent War, tar 2 veckor i stället för 2 timmar?

Ja det är ett evighetsspel.

Men det har ubåtar.  :D
En mycket bitter liten man.

tinG

VG's 'Carrier' är ett intressant och detaljerat solitärspel. Dock ingen direkt koppling till VG's 'Tokyo Express'. 'Carrier' är sjöslagen om Salomoörarna på operationell nivå. 'Tokyo Express' handlar om de nattliga sjöstriderna i "Iron Bottom Sound" utanför Guadalcanal, och är med taktiskt inriktat.

Som många andra solospel blir det ganska utmattande i längden och man känner sig alldeles överspolad av tabeller och tärningslag. Det gäller att finna rätt 'mode' för att orka igenom spelen, dessutom tar båda rätt lång tid, 'Carrier' längst av dom två.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte