Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Compass Games Bitter End

Startat av Strv102r, 19 november 2009 kl. 07:01:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

På grund av att vi just nu har tillgång till ett extra stort bord, men bara ett par veckor till, så skjuts VK1 serien upp till förmån för ett omtag på ett av mina favvospel.

Sist vi spelade vann tysken nätt och jämnt då han efter många om och men lyckades slå sig fram till BUDAPEST och hämta ut en rejält reducerad garnison. Mycket spännande in i det sista den gången.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Gillade spelet till en början. Sedan kändes det lite för trasigt i stridssystemet.

Det är väldigt snyggt och jag vill tycka om det, men jag har gett upp...
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Ja, stridssystemet tappade mig direkt. Farligt att försvara sig i skog pga att du kan få retirera ett udda antal förflyttningspoäng  :cry:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Stridsystemet är lite ovant, men det fungerar bra tycker jag. Det är inte helt dumt, men ganska ovanligt, att man måste tänka på urdragningsvägar i spel när man försvarar om förbanden ska klara sig som just förband och inte splittras i smågrupper som inte räknas i denna skala. Om det är helt lyckat till 100% är jag ännu inte helt säker på. Men som någon annan skriver: hellre snyggt och dåligt än fult och bra.

Och snyggt är det!

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Lite player aid bilder:

Strv102r

Min setup är klar. Utmärkta är kårerna med gränser. Kvadraterna är skyttekårer (5 guards cavalry är ett undantag) för mig och Panzer eller armékårer för fienden. De mindre rektanglarna är mina mekaniserade eller pansarkårer (T för tank) då de är att jämföra med divisioner. De gula är rumänerna. Som kanske inte är så svårt att lista ut så är det BUDAPEST med IX SS bergsjägarkåren och I ungerska kårerna inringade.

Med alla mina divisioner (skytte, luftlandsättningsgardes och gardeskavalleri eller bara kavalleri) utmärkta ser det ut så här (då är Pansarvärnsbrigader och stormkanonregementen på kårnivån inte utmärkta):

Holmgren

En fråga om bilden på German Organizational Chart. Där står "Ultra-Historical Scenario Units". Vadå "Ultra-Historical"?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Strv102r

Det finns ett historiskt scenario. Och sedan finns det ultra-historiska som Perry Moore tog fram efter att Hobby japan gjort den första utgåvan i början på 80-talet. Det innefattar en del tyska bataljoner som inte fanns med i första utgåvan, artilleri, Hetzer-, StuG och Marder förband, och en hel del extra tvångsregler för tysken.

Strv102r

Utgångsläget för LVII Pzkåren. 8Pzdiv två skytteregementen och en StuGbataljon är precis utanför bilden. Strvregementet är underställt 1 Kavkåren.

Utgångsläget för IV SS Pzkåren och III Pzkåren. Som synes är kraftsamlingsavsnittet precis i gränsen mellan kårerna. 3 Pzdiv tillhör III Pzkåren. 1 Ungerska kavdiv är förstärkt med en ungersk pansarbataljon medan 271 tyska infdiv är förstärkt med en StuGbataljon.
 3 SS Pz Totenkopf är förstärkt med en tung Strvbataljon Tiger II. För att få fram ett korrekt nyttjande av de tunga Strvbataljonerna och StuGbförbanden, som ju var förstärkningsförband, så tillåter vi dem att stacka gratis. Annars kommer dessa förband som var tänkta att förstärka i kraftsamlingsriktningen att bara åka bakom stackade med någon cykelskyttebataljon.

1 Kavkårens utgångsläge. 1 kavdiv är en fullfjädrad pansardiv i motsats till 4 kavdiv som har två kavregementen men som är förstärkt med 8 Pzdiv stridsvagnar.

II ungerska kårens utgångsläge.

Strv102r

Utgångsläget i BUDAPEST. Notera att bilden är tagen från öst mot väst i motsats till övriga bilder på grund av bordsergonomin. Nedre delen är Pest delen av staden och den bortre, med Feldtherrnhalle Pzgrendiv, 13Pzdiv och 8 SS Kav Florian Geyer, är BUDA delen. Närbilderna gör väl att inga förtydliganden behövs.

Strv102r

Läget i IV SS Pzkårens och III Pzkårens område efter ett dygn. Kårgränserna är mina sovjetiska kårgränser, inte de tyska. IV SS Kåren har tagit sig över vattendraget och breddat övergångsområdet så att mindre förband (SS bataljonerna Dänemark och Norge och stridsgruppen som är kvar av ungerska 26 infdiv) kan komma över. III Pz kåren har ännu bara fått över 3 Pzdiv då denna initialt mötte hårt motstånd. 271 infdiv har slagit det ryska skyttereg på fel sida vattendraget utanför bilden. Ovanför bilden i vänster kant har 96 infdiv gått över DONAU med stormbåtar och anfaller 4 gardesskyttediv i ryggen. Notera att 8 Pzdiv (minus Strvreg men plus StuGbataljon) anländer i IV SS kårens bakre områden

I. Kavkårens område. Jag har ju helt fellittrerat en div! 1 Kavdiv ska givetvis vara 1 Pzdiv!  Fienden har stor framgång inom både 20 gardesskyttekårens och 135 skyttekårens områden. 135 kårens område växer alarmerande då jag pressas bakåt och tillgängliga förband kan inte täcka detta område.

I BUDAPEST är striderna hårda men inte mycket terräng byter ägare.

jonjac

Citat från: "Strv102r"3 SS Pz Totenkopf är förstärkt med en tung Strvbataljon Tiger II. För att få fram ett korrekt nyttjande av de tunga Strvbataljonerna och StuGbförbanden, som ju var förstärkningsförband, så tillåter vi dem att stacka gratis. Annars kommer dessa förband som var tänkta att förstärka i kraftsamlingsriktningen att bara åka bakom stackade med någon cykelskyttebataljon.
Talar du om en husregel?

Strv102r

Citat från: "jonjac"
Citat från: "Strv102r"3 SS Pz Totenkopf är förstärkt med en tung Strvbataljon Tiger II. För att få fram ett korrekt nyttjande av de tunga Strvbataljonerna och StuGbförbanden, som ju var förstärkningsförband, så tillåter vi dem att stacka gratis. Annars kommer dessa förband som var tänkta att förstärka i kraftsamlingsriktningen att bara åka bakom stackade med någon cykelskyttebataljon.
Talar du om en husregel?

Yep! Enligt reglerna får man bara stacka tre enheter oavsett allt. Det gör att syftet med dessa förstärkningsförband försvinner. De blir småkrafs som får framrycka bakom i väntan på att man tar steploss. Enkelt att ändra. Plötldigt blir de tunga Strvbataljonerna och stormkanonförbanden placerade i kraftsamlingsriktningen.

Strv102r

Rent ögongodis!

Strv102r

Läget efter två dygn i IV SS och III Pzkårernas områden. 8 Pzdiv och 211 Infdiv har förstärkt IV SS Pzkåren som anfaller i nordlig riktning mot DONAU med 3 SS Totenkopf medan 5 SS Wiking anfaller kortaste vägen österut mot BUDAPEST. Jag tror att denna kraftsplittring beror på att fienden vill ta bort det potentiella flankhotet som utgörs av 31 gardesskyttekåren. III Pzkåren har nu fått över även 1 ungerska kavdiv över vattnet och har anfallit mot sydost och tagit stranden. 3 Pz kan nu komma att underställas IV SS Pz för att öppna vägen mot BUDAPEST med Wiking, eller så underställs WIKING III kåren i samma syfte. I speltermer kvittar det lika. Det jag är rädd för är att Wiking fortsätter österut medan 3 Pz och småförbanden tar TATABANYA och öppnar vägen. Det skulle medge att Wiking tar några kritiska just nu oförsvarade knutpunkter öster om bilden vilket vore snudd på katastrofalt.

Läget för 68 gardesskyttekåren och III Pzkåren. 271 infdiv marscherar just nu in i I Kavkårens område utanför bilden. Längst upp ser  man 5 gardeskavallerikårens mest norra division, 63 kavalleri. Kåren är kraftsamlad i detta område mot I Kavkåren som hotar att framrycka mot BUDAPEST.  Det var nog ett misstag att sätta in hela kåren där. Minst en division borde ha framryckt till och försvarat  de punkter som 5 SS Wiking hotar under det tredje dygnet.

Läget hos I Kavkåren. På bekostnad av förmåga att hejda 5 SS Wiking har jag lyckats skapa ett starkt försvar mot I och 23 Pz. 4 Kavdiv har stått still under dagen och hållit staden med det långa namnet. 6 Pz har jagat regementet ur 252 div. Området där är för stort för 135 kåren att försvara, men också för stort för 4 kavdiv och 6 Pz att anfalla i ensamma då de skulle bli att skära av. Varför anfaller han här alls? Åter kraftsplittrar han sina Pzdivisioner men denna gång är syftet mer oklart? 2 ungerska Pzdiv och snart 711 infdiv skulle kunna skydda söder flank för att medge anfall med 1, 6, 23 Pzdiv och den med Strvreg förstärkta 4 kavdiv i en riktning.

Jag tar en hex i PEST. Annars inget anmärkningsvärt.