Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

2nd Fleet: Krigsdagbok

Startat av EvilSpook, 26 oktober 2009 kl. 20:48:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "yvig"Låter väl mest som jävligt dyrt att bränna av en så avancerad robot på ett mål av Teherans storlek. SCUD verkar ju helt klart mer lämpad för den uppgiften utan att det för den sakens skull betyder att AS-4 behöver vara så svår att hantera att det skulle försena insättandet. Kan väl tänka mig att de har dem så nära baserna att de kan vara klara inom någon dag i alla fall. I Irak kan jag tänka mig att värmen gör det hela mer komplicerat.
Oljepengar kan köpa mängder av vapen och det var precis vad Irak gjorde, från vem som än ville sälja. Att de sedan inte alltid kunde hantera all avancerad materiel optimalt är nog grannarna glada för!    :D

Mellanöstern har tyvärr en lång tradition av försökskanin/vapenprovfält för såväl ryssen som amerikanen och just i det här fallet användes robotarna ungefär så länge som de ryska "rådgivarna" (=flygbesättningarna) var där - eller m.a.o. tills de samlat in sina skjutprovdata om man vill se lite mer cyniskt på det hela. Visserligen kan det ytterst begränsade antalet strategiska vapenplattformar (totalt ett dussintal Tu-22, varav enbart några få var av varianten utrustad att bära de 200 - 300 Kh-22/AS-4 som ingick i paketet) spela in, men klart är också att irakierna hade stora problem med att själva underhålla planen.

Det finns en hel del intressant info på http://www.acig.org för den som är intresserad av luftkrig. Sök på exempelvis Tu-22 eller artiklar av företrädesvis Tom Cooper för mer om just detta ämne.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.