Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Destruction of Army Group Center (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 29 november 2009 kl. 15:58:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

(jag klipper litet från shopping-tråden)

Senaste numret av World at War, Strategy & Tactics systertidning som enkom handlar om andra världskriget. Spelet är The Destruction of
Army Group Center.

Titeln är en gammal SPI-titel som Decision äger, och när företaget gör om gamla SPI-spel kan det bli allt från originalet komplett med samma errata till remakes där bara ämnet och skalan är detsamma.

Eller rättare sagt, The Destruction of Army Group Center har inte ens skalan gemensamt med originalet, man har zoomat ut till kårnivå och inkluderat armegrupp nord också, detta enligt konstruktören för att öppna upp situationen som annars är en rätt monoton överkörning. Det var nog klokt att göra en remake, såvitt jag känner till är DAGC inte ett av de mest älskade SPI-spelen.

Systemet man använder är baserat på The Bulge, som i sin tur var en halv-remake på ett gammalt SPI-spel. Rätt korta regler, 13 sid tror jag. Spelplan och brickor i snygg, klassisk design.

Situationen är spännande, systemet är trevligt, men ändå, jag tänder inte. Problemet är att det är fel system för situationen. Bagration för mig är en totalkollaps av fronten för tyskarna, totalpanik, långsamt kristalliserande av försvar... inte ett långsamt nötande och skavande modell Ardenneroffensiven, men det är precis vad jag får när jag spelar detta.

Det är ju visserligen bra för spelupplevelsen att ryssarna får jobba litet för pengarna och inte bara mumsar i sig tyska kårer som en annan Pacman... Men jag har försökt mig på de två första omgångarna två gånger på raken nu och jag ser inte hur det är fysiskt möjligt för ryssarna att ta Minsk enligt historisk tidtabell. Kanske spelar jag bara ryssarna dåligt?

Ironiskt nog hade Ty Bombas standardsystem som han annars är så fäst vid passat bra för Bagration. Det kan mycket väl bo ett bra spel i detta, men tills någon visar mig hur man åstadkommer den historiska ryska offensiven med spelet står detta i vägen för att jag ska kunna uppskatta spelet på allvar. Jag ger det en trea av fem.

Bilder kommer, kameran är tillfälligt på vift.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Så här ser det i alla fall ut:

Elias Nordling

Ser fram emot en replay från Ola på spelet, om nån kan få historisk fason på det är det han.

Strv102r

Ett beställningsjobb!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.