Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Modellbyggarmickel

Startat av A F, 9 december 2009 kl. 19:11:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Sten Ekedahl"
Citat från: "Anders Fager"Ok följdfråga: Sten hur gör man egna dekaler nuförtiden? Finns det nått smart sätt?

Dekalpapper, ofärgat resp. vitt, för bläckstråle skrivare finns att köpa hos Rebell Hobby i Solna. Designen till dekalen görs i valfritt ritprogram och därefter skriver man ut den på dekalpapperet. Kom ihåg att skrivaren inte kan skriva vitt, så ingår den färgen i designen måste man använda det vita papperet vid utskriften. Dekalen måste sedan förseglas med klarlack, sedan är det bara att använda den som vanligt (men försiktigt då den är lite skörare än kommersiella dekaler).

Jez... Och dekaler i vanliga "kits" hur gör en expert med dom? Vill ha snygga Baldencreutz.

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Tackar men det är oförtjänt bra kritik då jag fuskat när jag målade dom.  :)

Hur då? Har du inte målat baksidan på dem?  :)
En mycket bitter liten man.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Scipio"Hur då? Har du inte målat baksidan på dem?  :)
Öh, nej.  :)
Dom är fulmålade och dippade, så istället för att lägga 1-2 timmar per figur så tar det 10-20 minuter men ändå ett rätt ok resultat.
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Sten, jag hade hoppats på en lång utläggning om hur en dekal ska apliceras. Vad tror du förresten om att rita egna nummerskyltar i illustrator och sen skriva ut dem på fotopapper?

silversixx

Citat från: "Anders Fager"Sten, jag hade hoppats på en lång utläggning om hur en dekal ska apliceras. Vad tror du förresten om att rita egna nummerskyltar i illustrator och sen skriva ut dem på fotopapper?
Det vanligaste när man applicerar dekaler är att använda lite dekalmedel (Även om vanligt vatten går bra såklart!).
Här hittar du lite modelldelsporr:
http://www.barrule.com/Workshop/scratch ... tions.html

Elias Nordling

CiteraVad tror du förresten om att rita egna nummerskyltar i illustrator och sen skriva ut dem på fotopapper?

Så länge du håller dig till modeller när du gör det har nog polisen inga stynpunkter  :wink:

Har franska stridsvagnar nummerplåtar?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Sten Ekedahl

Citat från: "Anders Fager"Sten, jag hade hoppats på en lång utläggning om hur en dekal ska apliceras. Vad tror du förresten om att rita egna nummerskyltar i illustrator och sen skriva ut dem på fotopapper?

Kommer - fast så lång behöver utäggningen inte bli.

Crash course in decal application
Det finns tre grundläggande regler för att få till dekalerna bra på en modell:
1. Dekaler måste appliceras på en blanklackad yta.
2. Dekaler måste appliceras på en blanklackad yta.
3. Dekaler måste appliceras på en blanklackad yta.
Detta är A och O! Om ytan inte är abolut slät och jämn (=blanklackad) bildas små luftfickor under dekalen som kommer att ge ett silverliknande intryck, speciellt om man försöker applicera dekalen på en mattlackad yta.  Men risken finns även på en blank yta. För att minska risken brukar man först fukta ytan där modellen skall placeras med en vätska som minskar ytspänningen (mest använd; Microset).
Låt den fuktade dekalen glida över från papperet till modellen med hjälp av en pensel. (Engelsk benämning för dekaler är just waterslides eller transfers.) Manövrera försiktigt dekalen i korrekt position.
Sug upp överblivet vatten runt dekalen med ett hushållspapper och pressa den försiktigt på plats utan att rubba dess läge.
Finns det ytdetaljer under dekalen, t.ex. nitar eller plåtskarvar, penslar man försiktigt på en mjukgörande vätska (vanligast Microsol) som får dekalen att forma sig efter underlaget.
Efter att det torkat ordentligt (>24 h) lacka modellen (matt eller blank efter önskemål) och "vädra" den - d.v.s. återge slitage, smuts, bränslespill, sot och likande - tills du är nöjd med resultatet.

Lycka till! :up:
Wargames - Laborationer i historia

Mode

Citat från: "Anders Fager"Vill ha snygga Baldencreutz.
Om du vet vilken typ och storlek det är på korsen så kanske jag har något passande som du kan få. Kan tänkas att jag har passande kodsiffror till tornet också - byggde en hel del tyskt tidigare men numera går det väl en tysk på tio ryssar på sin höjd. Beutefahrzeuge var dock inte riktigt min grej ...

Instämmer även med vad Sten skrev men har några tillägg:
 - MicroSet kan ersättas med vanlig hushållsättika.
 - MicroSol kan ersättas med vanlig vodka, helst en riktigt stark sådan (60 %) om det finns. Det fungerar även med andra låga alkoholer i c:a 50 - 70 % lösning. Vid svagare lösning blir effekten inte lika bra och det tar längre tid.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Har franska stridsvagnar nummerplåtar?
Ja, det har de, även om den oftast bara är målad. En svart rektangel med trikoloren följd av ett antal vita siffror. Ser fortfarande ut på samma sätt som under andra världskriget. Fanns dessutom ofta en snygg fabriksskylt i mässingsrelief på frontplåten.

Egyptiska vagnar däremot har en riktig stansad registreringsskylt!

Elias Nordling

CiteraEgyptiska vagnar däremot har en riktig stansad registreringsskylt!

Härligt! Har de skattemärke också?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

>- MicroSol kan ersättas med vanlig vodka

Hrm, det där låter så fel på alla sätt och vis.  :oops:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Sten Ekedahl

Citat från: "Snowfox">- MicroSol kan ersättas med vanlig vodka

Tycker också att det finns ett bättre användningsområde för vodka.  8)
Wargames - Laborationer i historia

A F

Förslag på matt & blank lack som inte behöver beställas på postorder från England?

Mode

Citat från: "Anders Fager"Förslag på matt & blank lack som inte behöver beställas på postorder från England?
Antar att du penselmålar? I så fall brukar jag använda Humbrol mattlack på glasflaska (använd aldrig deras "klar"lacker på burk). Citadel och GW har säkert bra mattlacker också men jag har ingen erfarenhet av dem.

Vad gäller blanklack finns många varianter. För storförbrukaren eller den seriöse modellbyggaren är Johnsons golvpolish i blå flaska ett självklart val. Tamiya har en bra blanklack (Clear) som i kombination med deras mattgörare (Flat Finish) kan fås att bli hela skalan från blank till matt. Observera dock att Flat Finish inte kan användas som den är utan ska blandas med deras Clear. 10 - 20 % ger halvblankt och 40 - 50 % ger helmatt. Min absoluta favorit är amerikanska Polly S men den brukar vara ohemult svår att få tag på, tror dock att någon av MJ-hobbyaffärerna i Sthlm kan tänkas ha den då Polly S har många amerikanska järnvägsfärger i sitt sortiment. Johnson hittar man ofta i närmaste ICA-butik och Wentzels har nog både Humbrol och Tamiya.

Humbrol förtunnas/rengörs med lacknafta eller kemisk bensin, Tamiya med sprit/vatten (T-röd eller vodka, beroende på vad man har hemma) samt Johnson och Polly S med enbart vatten.

Mode

Citat från: "Sten Ekedahl"
Citat från: "Snowfox">- MicroSol kan ersättas med vanlig vodka

Tycker också att det finns ett bättre användningsområde för vodka.  8)
Men inte lika prisvärt - MicroSol kostar som en shot på krogen för i stort sett samma mängd och innehåll - så varför köpa något man kanske redan har hemma?