Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tobias

ASL, men sen då?

Startat av tobias, 11 november 2004 kl. 04:02:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

tobias

Jag är på jakt efter ett hexspel kring WW2 som man kan klara av på en 5-10 timmar kanske. Har bara kört ASL i WW2 tidigare och känner att jag skulle vilja testa något större.

Vad har ni att rekommendera? Vilken nivå spelar ingen roll egentligen, jag vill testa på allt.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Scipio

#1
Nyutgåvan av Russian Campaign kanske skulle kunna vara något då. En gammal klassiker som fortfarande är riktigt intressant enligt min mening.
http://www.boardgamegeek.com/game/10156

Sen så funkar ocskå West wall quaden från SPI ifall du kan få tag i den.
http://www.boardgamegeek.com/game/9151

Games har också gett ut en serie som heter Standard Combat Series (SCS). Jag har dock spelat flera ur den serien och tycker inte riktigt att den fungerar speciellt bra, men det finns många som uppskattar den, så vad vet jag.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

thermopylai

#2
Har inte spelat Russian Campaign, men har hört bra saker om det.

Du borde också prova blocksystemet i EastFront (hexbaserat, armé/kår-nivå). Bra fog-of-war, bra command & control-mekanik. Wargame of the year 1991 och ett av de högst rankade klassiska krigsspelen på boardgamegeek.
http://www.boardgamegeek.com/game/77

Ca 6 timmar för ett scenario, 15+ timmar för en kampanj. Jag spelar det gärna med dig när vi ses på nåt konvent.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

magnus

#3
Herrarna på den här tråden har talat vist :)
Russian Campaign och Columbias träklosspel är utmärkta korta spel.
Dock tycker jag Pacific Victory är bättre än Eastfront.
Jag kan lägga till Gamers - Stalingrad Pocket. En liten låda från Gamers, som kom för ca 10 år sedan. Jag tyckte den var bra.
Från gamla Avalon Hill finns t ex Russian Front. Också medelsvårt. Lättspelat
Magnus Johansson

Göteborg

tobias

#4
Russian Front äger jag faktiskt, köpte det på SydCon för 250 spänn efter rekommendation.

Blev ju lite sugen på EastFront efter att ha sett den här maffiga trailern: http://www.columbiagames.com/resources/3005/efrontvideo.mov. :wink:
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Scipio

#5
Citat från: "tobias"Blev ju lite sugen på EastFront efter att ha sett den här maffiga trailern: http://www.columbiagames.com/resources/3005/efrontvideo.mov. :wink:

Kewlt! Mer sånt och jag skulle vara helt ruinerad på spelinköp!   :lol:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Scipio

#6
Citat från: "magnus"Från gamla Avalon Hill finns t ex Russian Front. Också medelsvårt. Lättspelat
Jo, den har jag inte spelat på några år men jag vill minnas att det var ett kula östfrontsspel.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

totte30

#7
Om vi pratar om gamla klassiker, så rekommenderar jag Avalon Hill´s
Panzergruppe Guderian & Midway, spel som man klarar av på en (sen) kväll och inte alltför omfattande regler.

Totte
Spelar:  Clash of Giants II

tinG

#8
Citat från: "magnus"Herrarna på den här tråden har talat vist :)
Jag kan lägga till Gamers - Stalingrad Pocket. En liten låda från Gamers, som kom för ca 10 år sedan. Jag tyckte den var bra.
Från gamla Avalon Hill finns t ex Russian Front. Också medelsvårt. Lättspelat

Hej!

- Standard Combat Series: Stalingrad Pocket II, Fallschirmer, Ardennes, Crusader, Gazala, Afrika, Yom Kippur, Drive on Paris,  (ok, alla är inte WWII).
- Schwerpunkt Series (GMT): von Manstein's Backhand Blow <-- ett MYCKET BRA nybörjarspel!
- East Front Series (GMT): innehåller många scenarion!

Och varför bara hexbaserat?
- WWII: Barbarossa to Berlin (GMT) (alla dessa sk. "card driven" spel är väldigt väldigt bra och kan spelas på en lång kväll.
- Storm over Arnhem (AH)

Jonas[/url]
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

#9
Annars så funkar Gamers Ardenners alldeles utmärkt, snabba och enkla regler och man kan ta sig igenom en stor del utav de olika scenarierna (grammatik?) under 10 timmar.

Hellstone

#10
Citat från: "tinG"SNIP
Och varför bara hexbaserat?
- WWII: Barbarossa to Berlin (GMT) (alla dessa sk. "card driven" spel är väldigt väldigt bra och kan spelas på en lång kväll.
- Storm over Arnhem (AH)

för We the people behövs inte ens en lång kväll, par timmar max. Mycket bra spel :up:

Andreas Lundin

#11
Jag tycker att man kan forstätta denna tråd. En sak som jag stört mej på genom åren då jag spelat ASL, är att det är ett jävligt detaljerat SPEL, men inte särskilt bra SIMULERING.

Finns det någon bra SIMULERING av andra världskriget på den taktiska nivå som ASL står för? Alltså INTE plutonnivå, som TCS, eller Panzer Grenadier.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

tinG

#12
Citat från: "Andreas Lundin"Jag tycker att man kan forstätta denna tråd. En sak som jag stört mej på genom åren då jag spelat ASL, är att det är ett jävligt detaljerat SPEL, men inte särskilt bra SIMULERING.

Finns det någon bra SIMULERING av andra världskriget på den taktiska nivå som ASL står för? Alltså INTE plutonnivå, som TCS, eller Panzer Grenadier.

Critical Hit ger vad jag känner till ut det enda seriösa alternativet till ASL Advanced Tobruk System.

Sneekpeak!

Jag har aldrig spelat det men jag köpte och spelade föregångaren "Combat!" Ett intressant men ofärdigt system med impulsförflyttningar istället för faste 'player turns'. Skulle vara kul att testa men det kostar ju skjortan!

Finns här någon som har en uppfattning om ATS?

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

#13
Tack för informationen! Detta skall jag givetvis koplla upp. Det ser onekligen intressant ut.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Commissar_Piotr

#14
Hej Grabbar

Jag skulle inte betala pengar för någonting från Critical (s)Hit.
Dåligt utvecklat, inte speltestat och fortfarande väntar jag på att se någonting de gjort som någonsin blev klart.

Angående simulering, prova främlingslegionen eller värvning i amerikanska armén. Vill du hålla dig på kartor med papperslappar får du nog hålla till godo med spel vilka ALDRIG är simulationer av någonting annat än abstrakta matematiska modeller.
Peter "Commissar Piotr" Rogneholt
"There have never been such a thing as a good war or a bad peace" Benjamin Franklin